Du måste logga in för att svara i en tråd.

• lens89

Britax max way eller two way?

Hej, idag har vi en britax hi-way till våran 2 åring, hon är stor för sin ålder (91cm & 13.5kg) hon sitter som en kratta
    i hiwayen, trångt som sjutton är det och hon hatar att åka bil pga stolen.

så nu ska vi byta ut den mot någon de vi har kollat på är britax max-way & two way.

nån som har någon av dessa som vet om de är bra eller ej?  

• Svar på tråden Britax max way eller two way?
  • nozpa

Max way. Underbar stol. Inte haft någin annan än babyskyddet iofs.

• lens89
    nozpa skrev 2012-12-05 14:00:58 följande:
    Max way. Underbar stol. Inte haft någin annan än babyskyddet iofs.
    Okej. Hur stor är barnet?
  • nozpa
    lens89 skrev 2012-12-05 14:54:08 följande:
    Okej. Hur stor är barnet?

Hon är bara 1½ och drygt 80cm. Men det är gott om plats i stolen. Räknar absolut med att kunna ha den några år till.
    Vi testade en massa olika stolar på babyproffsen innan vi slog till.  Åk till en affär som säljer stolarna. Testa i bilen hur ditt barn sitter.
    Sedan beställer du på nätet. :)  
  • Cyberfru

Men SÅ mkt större är väl inte maxway? Vi har en Hi way och en maxway och jag tycker maxwayen är marginellt större. Risken är kanske att hon växer ur den också snart. Både hiwayen och maxwayen är iofs stolar som "ska" räcka länge. Two wayen är ju en av de stolar som räcker längst, men den är å andra sidan inte lika ombonad och en del säger att den är hård för rumpan. Ni får åka och prova helt enkelt!

• Sisisisi

Jag har bara testat hw och mw men tycker att mw känns mycket rymligare. Min 4-åring sitter bra i den men i hw sitter han väldigt trångt och bältet hamnar nedanför axlarna.

Twoway har vi till 4-åringen och jag är nöjd med den till honom men jag skulle inte välja den till en 2-åring eftersom den är så vid och barnen sitter bättre i andra stolar när de är så små.

Vi har oxå en britax multi-tech som jag är väldigt nöjd med! Den kan jag verkligen rekommendera, väldigt rymlig och bekväm.

Skulle oxå kolla på Axkid och AG BeLogic.     

• Kajsan

TwoWay solklart. Jag hade min lååånga 6 åring i den ,( alltså lång som i strl 140 i kläder och 35 i skor ).
    Funkade finfint.

Vill man inte riskera barnets liv och vända ungen framåt när den inte är redo för det så krävs en bakåtvänd stol med plats för längden på barnet.   

Jo just det!
  • lens89

Har nu läst era svar, vi har provat och provat och provat och TW är den som hon fått bäst plats i men som sagt den är inte lika sombonad.. är rädd att hon ska väga ut mw också. hon är som sagt väldigt stor för din ålder.

mutitech är ju mindre än tw vad jag förstod, och den är väldigt rak i ryggen, nackskyddet skulle min dotter få spel på.. usch jag vet inte vad man ska göra haha.

vi har kollat på maxi cosi & axkid men de gillade vi inte, maxi cosi var trång och axkid var stor utan att ge mycket utrymme.

Men jag antar att vi får åka och prova igen. vill att hon ska kunna sitta bakåt så länge som möjligt men som hon sitter nu i våran HW kommer hon inte få plats länge till.. de sägs ju att man kan ha den till ca 4.5 år men det låter ju som året skämt haha. 

• lens89
    Kajsan skrev 2012-12-05 18:14:25 följande:
    TwoWay solklart. Jag hade min lååånga 6 åring i den ,( alltså lång som i strl 140 i kläder och 35 i skor ).
    Funkade finfint.

Vill man inte riskera barnets liv och vända ungen framåt när den inte är redo för det så krävs en bakåtvänd stol med plats för längden på barnet.   
    Men hur tror du att den är för ett mindre barn? det är ju en sak att prova i butik men är den lika krocksäker som de som är ombonade?

vi har nämligen kollat på den flera gånger =) 
  • Kajsan
    lens89 skrev 2012-12-05 20:19:57 följande:
    Men hur tror du att den är för ett mindre barn? det är ju en sak att prova i butik men är den lika krocksäker som de som är ombonade?

vi har nämligen kollat på den flera gånger =) 

Hade jag ett mindre barn så skulle jag välja Maxway, den är grym den också, egentligen, ta en mawway och om barnet växer ur den så byter ni. Jag kan inte tänka mig att ett barn kan växa ur maxwayen före 5 års ålder oavsett hur lång hen är.
    Jo just det!
  • drömmaromsmått

Vår dotter fyllde 2 i slutet på oktober och är 95cm lång vikten ligger på 12,2kg och vi har two way och maxi cosi.
    Köpte Maxi cosin efter babyskyddet och visst hon kan sitta i den fortfarande och säkert ett tag till men det är stor skillnad mellan den och two wayen storleksmässigt..

Kommer köpa ytterligare en two way framöver eftersom vi har syskon på g så när syskonet väl är fött och såpass stort att h*n ska sitta större stol så ska dottern få en till two way så att vi har i båda bilarna och syskonet få överta mobin.

Two wayen har också sidokrocksskydd och är lika säker att använda trots att den är mindre ombonad än andra stolar, till ett mindre barn på säg 9mån hade jag nog valt en annan stol men till en lång tvååring är det ingen tvekan och det var just därför vi köpte vår two way.    

• lens89
    drömmaromsmått skrev 2012-12-06 16:26:22 följande:
    Vår dotter fyllde 2 i slutet på oktober och är 95cm lång vikten ligger på 12,2kg och vi har two way och maxi cosi.
    Köpte Maxi cosin efter babyskyddet och visst hon kan sitta i den fortfarande och säkert ett tag till men det är stor skillnad mellan den och two wayen storleksmässigt..

Kommer köpa ytterligare en two way framöver eftersom vi har syskon på g så när syskonet väl är fött och såpass stort att h*n ska sitta större stol så ska dottern få en till two way så att vi har i båda bilarna och syskonet få överta mobin.

Two wayen har också sidokrocksskydd och är lika säker att använda trots att den är mindre ombonad än andra stolar, till ett mindre barn på säg 9mån hade jag nog valt en annan stol men till en lång tvååring är det ingen tvekan och det var just därför vi köpte vår two way.    
    okej, vi ska åka och kolla imorgon men det lutar åt den faktiskt. Jag vill inte behöva köpa yttligare en stol efter nästa.. (innan hon kan sitta framåt) 
Svar på tråden Britax max way eller two way?