• Anonym

Min 15 månaders har fått två sprickor i benet!

Hej! Har någon varit med om liknande? I helgen var jag bortrest. Min dotter var då hos min mamma. Tydligen hade hon kanat ner från att försökt ta sig upp på en säng. Hon skrek till och var ledsen. Hon grät till flera ggr under natten. Ändå fick jag ett sms först 11.30 dagen efter händelsen och att hon inte kunde stödja på vänster ben. Jag sa att hon genast måste åka till akuten och kolla upp det! Jag var så upprörd och ledsen över att det inte gjorts tidigare eller att dem ens tänkt tanken. Väl på sjukhus och efter röntgen visades det en spricka i vadbenet och en spricka i skenbenet! Dem försökte gipsa men det gick inte då dottern var hysterisk. Det blev ett hårdare bandage ist längs hela benet och foten. Den 18 dec ska vi till en spec. Mottagning för ny bedömning. Jag var så orolig för min dotter och arg för att mamma inte tog tag i det direkt! Hon kan inte stå eller gå på benet. 3 vab till och börja med. Vill bara kolla med er om ni varit med om detta? Hon har ju ramlat förr och enligt mamma ramlade hon inte så "farligt" så jag fattar inte hur det kunde gå såhär illa. Men det är vanligt sa läkaren,. /A

• Svar på tråden Min 15 månaders har fått två sprickor i benet!
  • Anonym

3 veckors vab skulle det stå.

• Anonym

inte just benet. Men min son sparkade foten i väggen så den gick av. Hoppade från en klätterställning så andra foten gick av. Dottern har bbrutit armen två gånger. Andra dottern gjorde en volt och landade med knät i bröstkorgen så bröstbenet gick av.

• SilverEmma

Min stora tjej var 18 månader när hon snubblade på vardagsrumsgolvet här hemma. Hon blev ledsen och ville inte stödja på benet och vi trodde att hon vrickat foten lite. Det såg ju inte så farligt ut och efter ett tag så var hon lika glad som vanligt och kröp/hasade efter lillasyster. Hon var lite ledsen på natten, men vi trodde att det lika gärna kunde vara tänder på g. Dagen efter ville hon fortfarande inte stödja på benet så jag ringde VC och fick komma in, lite mer än ett dygn efter snubblet. De trodde inte att det var så farligt men ville skicka oss till röntgen ändå. Röntgen visade en spricka i benet och vi fick köra vidare till annat sjukhus för att gipsa. Stannade till hos min mamma först för att äta middag då det hade dragit ut på tiden, läkaren sa att det var helt ok.

Det blev gips i två veckor och sen var hon försiktig med benet länge. Det tog nog runt året innan man inte kunde se att något hänt.  

Var inte för arg på din mamma...man misstänker inte direkt ett brutet ben när barnet snubblat och fått lite ont.  

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • Anonym

Silveremma, Hur länge var hon hemma från dagis?

• isolande

Vår dotter hade först en infektion i foten och ville inte stödja på benet, blev frisk efter antibiotikakur, men nån vecka senare sa de på dagis att hon inte ville gå igen. Trodde såklart att infektionen kommit tillbaka, men efter röntgen visade det sig att hon hade en spricka i ett fotben.

Hur hon fått den kan ingen förklara. Hon har alltid varit väldigt föriktig, aldrig klättrat på saker, hade precis börjat gå (vid 15 månader). Vi vet fortfarande inte hur det gick till, men efter några dagar gick hon igen och allt är ok sen dess.

Hoppas din dotter kryar på sig snabbt. Var inte arg på din mamma, det är ju så svårt att veta varför de har ont när de inte kan prata ordentligt...     

• viseversa

Min kompis dotter kanade ner för tre trappsteg i en lekpark och fick en spricka i benet. Så det KAN bli sprickor även fast fallet inte ser så farligt ut.

• Anonym

Tyvärr är jag besviken på mina föräldrar. För när det handlar om dem själva så springer dem till läkaren stup i ett. Men när det handlar om en 15 månaders som inte kan prata så reagerar man knappt.

Hon ska ha sitt bandage till 18 dec och stödjer sig inte på benet. Jag kommer ha henne hemma hela tiden.

• Momat

En bekants 3-åring rullade ner ur sin vanliga låga säng när hon lekte, hon bröt nyckelbenet. Men hon steg upp och fortsatte leka, efter ett par dagar märkte mamman att hon inte använde ena armen alls och åkte då till akuten för att kolla upp det.

Eftersom en del barn är väldigt lätt distraherade så märker man inte alltid direkt att något "gått sönder" utan de kan mycket väl leka och till och med vara glada trots att de har en spricka.

• Anonym

Då är det vanligt att barn får sprickor? Konstigt att det inte hänt förr, hon som klättrar å har sig å ramlar.... Fattar inte att det tog så illa denna gång?

• Anonym

Fler som varit med om samma?

• Anonym

min systers flicka fick en spricka i foten när hon var 2 år och gipsades. De var hemma några dagar med henne men sedan tog de in en extra resurs på dagis till henne så att hon kunde vara där. När de inte har ont längre kan man ju inte vara hemma. De är ju inte "sjuka".

• Anonym

"kan inte vara hemma längre"!!! Min dotter har fått 3 v sjukskrivning av läkaren och jag tänker vara hemma och ta hand om henne! Hon är inte pigg och kan inte gå. Hon gråter om hon råkar stödja på vänster ben. Bandaget får inte bli blött. Hon kan inte ha sko på sig. Tycker det är självklart att man är hemma och tar hand om sitt barn!! Dessutom har hon nu fått hög feber också:(

• Anonym

Det är klart att man ska vara hemma om barnet har ont! Har hon dessutom feber är det väl självklart. Jag menade bara att man ju ibland måste vara gipsad i jättemånga veckor och har barnet då inte ont längre kan det mycket väl vara på förskolan med extra hjälp. Handlar det bara om 3 veckor och läkaren bedömer att hon ska vara hemma så ska ni naturligtvis vara det. Det handlar inte om att man inte tar hand om sitt barn!

• Anonym

Min som 1.5 år när han snubblade på mattan, efter ville han inte stödja på foten , trodde han vrickat den.
    På eftermiddagen ville han fortfarande inte stödja så ringde vc och dom kollade men hittade inget, det var inte svullet.
    vi fick iallafall röntga foten o där hade han en spricka i foten, men vi gipsades inte då jag fick sagt till mig att man inte gör det på sprickor. 

• Anonym (Jag)

Min son ramlade ur vår säng på natten när vi sov. Han var strax över året. Åkte in akut på morgonen då vi märkte att något var fel och han hade också fått en spricka. Fick gips. Han föll ganska "lätt" men lyckades väl landa tokigt.

• Anonym

Ja, febern är väl något virus hon fått. Ja, man lär sig något nytt jämt. Detta är mitt tredje barn och jag visste inte att man kunde skada sig så av att ramla.Men tydligen! Hon är bättre idag och har börjat stödja på benet. Extra personal på dagis tycker jag inte man behöver kräva när man har "rätt att vabba". Hon hinner gå så mycket på dagis i sitt liv ändå sen.

Svar på tråden Min 15 månaders har fått två sprickor i benet!