• Anonym (ledsen vän)

Min vän har vänt sig mot mig och sårar mig... hjälp

Allt började i somras. Vi har varit vänner sen barndomen och haft en tight relation där vi har kunnat prata ut om allt från hjärtat, vi har ställt upp för varandra och kallat oss för bästa vänner i perioder. Nu i somras gifte vi oss och vi hade fullt upp att planera varandras bröllop. Jag bodde i princip hemma hos henne i 5 dagar före bröllopet och hjälpte till med det mesta,  jag var även tärna. 2 månader senare gifte jag mig och samma där, hon hjälpte mig då jag behövde hjälp. Jag behövde inte hjälp i samma utsträckning men det är ju skitsamma, just då är det inte tiden som spelar roll. Det är nu i efterhand det irriterar mig. Jag tror allt började med att jag skulle fotografera bröllopsfoton och bad då henne om hjälp, att hon skulle vara med i bakgrunden, se till att sminket var på plats och även assistera fotografen. Detta tog en kväll ca: 5 h. Sen bestämde hon sig för att göra samma typ av fotografering som vi gjorde och bad då mig om hjälp för bakgrundsfix. Då hon planerade att hennes fotografering skulle ta två fulla dagar och räknade med att jag skulle kunna ställa upp på heltid. Jag hade en middag inplanerad kvällen för hennes fotografering dag 2 och nämnde detta för henne 3 dagar innan då jag inte riktigt trodde på att hennes fotografering skulle behöva ta 2 fulla dagar. Då sa det "klick" och hon blev jätte arg! Fick flertalet arga sms och sa då att hon ställt upp på min fotografering och alltid ställt upp på mig och att jag skulle hoppa av nu och förstöra och att hon behövde hitta en ersättare. Det slutade med att jag fick ställa in middagen och var med dem två fulla dagar morgon till kväll för att assistera deras fotografering.

Efter detta var vår relation infekterad.
    Det är ofta folk hemma hos henne och hon har vänner över för fest eller mys nästan varje helg. Tidigare har hon ringt mig ofta och frågat om jag vill komma över när hon har andra gäster hemma. Jag brukar svara  "vad kul, jag kommer nog! jag hör av mig om jag kommer" Sen har fredags tröttheten slagit mig och vardagsbestyren tagit över så jag inte orkat ta mig de 50 min dit och 50 min hem för att umgås med dem. I början valde jag att inte ringa alls för att tala om att jag inte kom just för att jag var rädd för tjatet "amen kom dååå, vi har ju sååå kul". Det är ännu ett gräl via sms hon hade med mig där hon sa att hon satt och väntade på mig trots sina andra vänner hemma .Vilket jag förstod och bad om ursäkt för. Efter det sa jag alltid "nej" eller "jag hör av mig när jag vet".  De gånger då vi planerat något hon och jag ensamma har jag alltid kommit.

Vi har pratat om att starta ett företag ihop i många år och hade sen ett halvår tidigare skakat hand på en kul affärsidé vi skulle börja titta närmare på hon och jag, det var en idé jag arbetat med i skolan och haft som exjobb. Några månader senare tyckte hon att en av hennes vänner också skulle vara med på idén och jag tyckte det lät bra då hon är duktig på det hon gör.
    I samband med det grälet då hon uppenbart var trött på att jag oftast inte ville umgås med henne och hennes vänner kvällstid för fest hade hon en tjejkväll med den andra tjejkompisen. Jag fick ett sms dagen innan deras planerade tjejträff där det stod "hej, om du vill vara med på affärsidén så kan du komma till mig imorgon klockan 14.00 om du inte tänkt hjälpa till eller ställa upp är det ingen idé att du kommer"
    Jag hade planerat upp den helgen och blev jätte upprörd över det sms:et. Det var ju vår affärsidé och nu satt alltså hon och planerade denna med den andra tjejen istället för att planera in då det passade alla. De bestämde namn på företaget och planerade själva. Grät floder och kände mig riktigt sviken. Fick massor med arga sms att detta var mitt fel och att de minsann inte gjort något fel. Att de minsann inte hade något "möte" utan en vanlig tjejkväll. Att jag kanske var avundsjuk på att de nu var tajta vänner och inte hon och jag. Jag ville bara ha en ursäkt och den jag fick var "ber om ursäkt att du missförstod"

Jag är fortfarande upprörd över detta...

Vi bestämde oss att lägga detta bakom oss efter ett tag och fortsatte vara vänner och låtsas som inget hade hänt. Förra nyåret firade vi tillsammans med 8 andra vänner i en stuga och hade jätte trevligt. I år skulle vi boka samma stuga och planerade aktiviteter hon och jag. Hon hade bjudit massor med folk trots att stugans sängplatser bara räckte till 17 st. Då det även är en väldigt liten stuga är det riktigt tight med 17 pers. Ett badrum och ett mini pentry.  Det visade sig att vi skulle bli fler än 17 och närmade sig 20 personer då jag började känna mig orolig och obekväm. Har haft problem med trånga utrymmen sen jag var liten med panikångest och tanken på att det inte fanns en sängplats till alla (alltså en egen liten bit plats för mig och mina grejer) fick mig att må dåligt. Pratade med min man om det och vi kom fram till att det vore bäst om vi letade boende i närheten och firade med gänget under dagen och natten och sen drog oss tillbaka. Vi tyckte det var en lösning som inte borde trampa någon på tårna då de faktiskt bjudit in lite för många människor. Men då uppstod dessa arga sms igen. Att jag var fisförnäm och inte dög att bo med de andra att vi var speciella med specialbehov. Detta var droppen för mig. Jag kände inte att vi var vänner längre då jag tycker vänner ska stötta varandra om man mår dåligt över något. Jag är verkligen inte fisförnäm och skulle se mig som en väldigt jordnära och vänlig person. Detta tog hårt på mig.

Jag har fått ytterligare arga sms efter detta där hon ska tala om för mig hur verkligheten ser ut och jag har gett upp. Skulle hon ta hänsyn till min sida skulle hon förstå att mycket av den hat hon har mot mig är missriktad. Vill inte utsätta mig för denna människan men så himla tråkigt då vi varit vänner så länge. Allt vi har gått igenom men jag orkar inte.

• Svar på tråden Min vän har vänt sig mot mig och sårar mig... hjälp
  • Fatima

Jag tycker att du ska sätta dig ned med denne tjej och tala om för henne hur du känner, förstår HOn inte dig så ska du Xa henne!!!

• Anonym (ledsen vän)

Har försökt göra detta. Hon verkade ha ett sådant hat mot mig i sina sms att vi kom fram till en lunch där hon kunde få prata ut. Jag gick runt och funderade på vad jag gör för fel, vad som skapar sånt agg och lät henne därför spy galla över mig i 2 timmar på en lunchrestaurang. Jag bad om ursäkt för vissa saker.. som tex att jag inte alltid kan festa alla fredagar och inte ska säga att jag "kanske" kommer. Hon talade även om för mig att min man minsann inte var bra han heller (han är världens bästa) och tycker det är lite sent av henne att spy galla över mig man efter 5 år. Detta kunde väl hon tagit upp tidigare om hon nu ville påverka mitt beslut om honom?

Jag fick nog inte ut så mycket över den lunchen, försökte få fram min sida men hon är riktigt kvick med "jamen du då" Hon har aldrig någonsin bett om ursäkt för något och hon tycker jag missförstår eller har fel och att hon vet hur allt ligget till trots att det är fel. Jag vet sedan tidigare att hon är en väldigt stolt person med auktoritet och jag tar till viss del hänsyn till detta men nu har hon gått för långt enligt mig.

Jag har till 90% Xat henne men det skär i hjärtat tyvärr. Inte för den hon är nu utan för den hon varit. Den vänskap som varit går inte att rädda. Skitjobbigt...

• Anonym (ledsen vän)

Jag får känslan av att hon hela tiden vill trycka ner mig? Att hon inte riktigt har något att komma med utan greppar efter halmstrån att få skicka ett argt sms eller tala om för mig att jag är dålig på något vis. Sen när jag svarar så tycker hon att det är jag som tar det hela till en "sandlådenivå" trots att det är hon själv som startar sms hatet?
    Hon kan typ skriva saker som "pinsamt, vilken nivå alltså... att du inte kan ta det som en vuxen" trots att det är hon som började att skriva? Hur tänker man då?

Kan det vara att hon är gravid nu, hormoner osv?

Har hon agg i form av avundsjuka då min man tjänar bra och vi har en kanonbra relation med mycket tid till varandra då hennes man tvingas jobba extra på helger? Att vi planerar framåt i vår relation och ska snart flytta till större och finare och de bor i sin hyresrätt? Jag vill inte tro något sådant men försöker förstå henne?

Kan det vara att jag tar lite avstånd från det kompisgäng hon valt att umgås med då jag inte riktigt finner mig själv med dem? Att jag står utanför och inte tar en plats hos dem? Vilket nu verkar vara hennes stora verk och stolthet. Jag har svårt att trivas med dem och därför valt att mer umgås med henne. Men det är ju just henne jag valt att vara vän med i 20 år snart inte hennes kompisgäng.

Skrev tidigare att hon var auktoritär som person och det är just vad jag upplever henne i det gänget. Hon leder och bestämmer. Folk ställer sin klocka efter henne. Jag vet att om hon hade känt sig obekväm med något som te.x. nyårsfesten hade alla ställt upp och ändrat tills hon blev nöjd. Bytt stuga, byggt en ny stuga framför hennes fötter whatever. När nu jag tog upp det problemet fick jag skit från olika håll. Är det för att jag inte rättar mig efter henne och skapar problem för henne hon bittrar ur? Kan hon vara så bortskämd?

• Anonym

Det låter himla barnsligt alltihopa! Förstår att det skär i hjärtat när ni varit vänner så länge, men så här kan du inte ha det. Läs vad du själv skrivit om henne! Kanske, möjligen att hon har en poäng i att du varit otydlig med vad du vill, om och när du dyker upp. Har du ändrats mycket på sista tiden så hon kanske inte känner igen dig riktigt - ibland kan det upplevas hotfullt. Och om ni skickar arga mess fram och tillbaka så kanske det inte bara är hon som är anklagande? Varför svarar du henne och ger dig ner på sandlådennivån?
    Annars, verkar det vara dags för dig att gå vidare. Ett sista försök kanske kan vara att skriva ett brev till henne där du förklarar hur du känner - då hinner hon ju inte sticka emellan med sina argument - men försök att skriva det på ett sätt som inte anklagar utan utgå utifrån din upplevelse och önskan, du bör ju kunna stå för det efteråt. Fungerar inte det heller är det kanske inte så mycket mer du kan göra?!

• Anonym

Folk växer ifrån varandra. Ni har varit vänner i 20 år, är det lite svartsjuka från din sida att hon har nya vänner?
    Tycker ni beter er lite omoget bägge två. Ta en paus på några månader och inte träffas. Se om det blir bättre då, eller om det rinner ut i sanden. Tyvärr måste jag säga men det känns väldigt "tjejigt" just att det går bra så länge man är två stycken, men kommer en tredje tjej med in i bilden så hamnar en utanför, medans killar kan vara ett gäng på 14 stycken och det är inga problem.

• Anonym (ledsen vän)

Ja det är barnsligt och obehagligt att få anklagande sms. Man blir upprörd. Jag har givetvis svarat så vänligt det går till en början men kan inte sticka under stolen med att jag inte bara står och accepterar allt hon slänger på mig och kan säkert svara vasst. Har även ringt upp men det går inte för hon skriker och anklagar mig ännu mer. Detta är ju min sida av historien och förstår att hon måste ha en helt annan syn. Mer än denna informationen jag skrivit har jag inte men hon kanske sitter på mer jag inte vet om eller räknar in.

Jag svarar henne just för att hon anklagar mig felaktigt. Svarar jag inte tolkar hon väl in det som att det hon säger stämmer?

Jag har ändrat mig genom att ta avstånd från hennes kompisgäng och velat umgås med henne på tu man hand. Men detta har jag inte sagt utan det har bara fallit sig naturligt. Sen är jag samma gamla "tjorv" som alltid.

Funderat på ett brev, tror det är lönlöst då jag någonstans känner på mig att hon inte _vill_ se min sida utan har bestämt sig.

• Anonym (gör slut)

Mitt tips till dig är att avsluta relationen. Jag hade en vän (barndomsvän) som jag umgicks med i 15 år. Hon betedde sig som din kompis - det vill säga som att hennes åsikter betydde mer än mina. Hon var också duktig på att lirka och manipulera och att ge mig dåligt samvete för att jag inte orkade/kunde umgås till exempel. 

Jag fick nog när hon försökte ge mig dåligt samvete för att jag (som bor 40 mil bort) inte kände att jag kunde vara brudtärna på hennes bröllop. Jag tackade vänligt nej, då vi inte hade haft så tät kontakt de senaste åren. Först försökte hon lirka och ge mig dåligt samvete, men när jag fortsatte säga ned blev hon förbannad och kallade mig elaka saker. 

Då kände jag bara att det var så skönt att bli av med den här människan. Helt plötsligt sade jag nej till henne och hon kunde inte ta det. Det är ingen bra kompis helt enkelt. Jag kom att tänka på hur mycket hon förbjudit mig från att göra under vår uppväxt. jag fick bland annat inte ha guldsmycken (jag fick ha silver, hon skulle ha guld), jag fick inte färga håret mörkt (eftersom jag skulle se så blek ut?) och en massa annan skit. 

En sån här person är så skön att bli av med. Det inser man i efterhand. Jag råder dig till att göra slut med henne.

• Anonym

Jag har alltid känt att det är så svårt att vara vän med tjejer, just för att man alltid måste "tassa på tå" för att inte köra över, göra fel och såra..
    Det har gjort att jag mer och mer börjat dra mig undan relationer med jämnåriga tjejer, eftersom de har så högt ställda krav på varandra som man kanske inte alltid vill och kan ställa upp på.

Jag känner igen mig mycket i det du skriver. Har haft flera såna tjejer runt mig.
    Mitt råd är att om du upplever merparten av tiden att du måste tassa på tå för din vän,
    så är det ingen relation för dig.

Det gör oftast jätteont att bryta upp och det är lätt att klandra sig själv.
    Det behöver inte heller vara någons fel utan bara ett tecken på att ni kanske ska ha en liten paus just nu.

Jag skrev själv ett inlägg här under rubriken "varför hålla kontakt om man ogillar någon?" där jag syftar på en kusin jag stått nära men som nu plötsligt skickar kommentarer och klagomål via mail.

Ibland tror jag att det är lätt att lasta andra för sina egna problem.
    Kanske mår hon inte så bra själv just nu och det lättaste är då att projicera på någon annan.
    Jag tyckte att klaga på din man var väl under bältet och respektlöst.. Han är ju din livskamrat.
    Ska du gå igång och klaga på hennes man?
    Så gör inte en vän..
    Alla är olika och man får tycka vad man vill, men där går en gräns tycker jag. Man ska respektera varandras vänner, familj och sambos/makar/make 

• Anonym (gör slut)

Haha, det skulle kunna vara samma person det handlar om... min gamla vän gifte sig också i somras, är gravid och så vidare. Ni bor möjligen inte i en halvliten stad i östra Sverige? ;)

• Anonym (ledsen vän)

Jag själv har mer killkompisar än tjejkompisar just för att jag avskyr drama och svartsjuka. Jag har vänner på mitt håll och hon på sitt. Jag är nöjd över min livssituation och hur det har varit och bryr mig inte en sekund att hon är med andra. Det jag ville hålla mig kvar i var _vår_ relation.

• Anonym (ledsen vän)

Tack för alla svar!!! Så skönt att få skriva av sig och få någon annans feedback :) Det känns verkligen som en sten jag burit på släppte. Sista pusselbiten för att gå vidare är på plats och jag kan släppa henne och gå vidare.

Ja att klanka på min man var under bältet och hörde inte till hennes och mitt problem. Visst hon hade vissa poänger men som sagt det är inget hon har att göra med. Jag tolkade det mer som att hon inte hade något att sätta dit just mig för och därför greppade efter halmstråt vad min man gjort och inte gjort.
    Hon gör det ofta, letar efter något hon kan klanka på.. hon gör det även med mina vänner. Är vän med ett ex och hans nya respektive och hon tycker detta är sååå fel och avskyvärt.

Hon kanske ser det som hotfullt att jag börjar bli mer bestämd som person. Att jag kan säga nej och bli upprörd. Har tassat på tå runt henne många gånger då hon inte är en person man vill bli ovän med. Jag har fått rätta mig efter henne under hela vår vänskap men egentligen inte för saker hon själv kan rå för. Hon är inte född i Sverige och hennes kultur medför att vi inte kunnat träffa pojkar, festa eller att hon kunnat komma hem till mig (då jag bodde med en frånskild far och ingen mamma). Jag har suttit hemma med henne istället för att gå ut och slira, välta kossor och festa och allt annat man gör i unga år. Men detta var mitt eget val och jag kunde ju göra sånt när jag inte var med henne. Kanske att hon tror att man ska rätta sig efter hennes liv fortfarande i vuxenlivet...

• Anonym

Låter bra. Din vän låter som en riktig energitjuv. Jag har själv haft en sådan vän och valde att avsluta en nästan 20-årig vänskapsrelation. Hon betedde sig inte exakt som din vän, men var ändå en riktig energitjuv. Hon hade dock också  problem med att jag började säga nej, vilket i sin tur ledde till konflikter.

Det var jobbigt att avsluta. Tog nästan två år innan jag tog steget från att jag hade börjat fundera på det. När jag väl hade avslutat relationen så var det en riktigt lättnad.

Läs här om energitjuvar:

http://www.samtalicentrum.nu/hur_kan_man_beskriva_en_energitjuv.html

• Anonym (ledsen vän)

Det är verkligen en jätte jobbig process att bryta upp men någon. Jag tror jag behövde filtrera och kanske på något sett förstå bättre. Den info jag får av henne ger mig inget konkret vad jag gjort för att hon ska behandla mig som hon gör. Jag har stundtals tvekat på mig själv och funderat vad jag gör fel och kommer alltid fram till samma ovissa tomhet. Vet att när jag försökt förklara för henne min sida av historien säger hon bara att jag försöker göra mig själv till ett offer.

• Anonym

Ja, det är jättejobbigt att avsluta, men nödvändigt för att man inte själv ska må dåligt.

Tro mig, det handlar inte om dig. Energitjuvar mår bra på andra människors bekostnad. Läs infon i länken så förstår du...

• Anonym (ledsen vän)

Jo jag läste om det och känner ju till begreppet tidigare :) Det är ju slående hur beskrivande det är på henne. Jag tror delvis att det stämmer men tror också delvis att det är någon besvikelse på mig inom henne. Hon förväntar sig mer. Jag ska försöka ruska av mig detta men sov knappt inatt av tankar.

Det blev ett himla ramaskri igår då min man, helt på eget initiativ ringde upp hennes man då denne lånat grejer i somras vi inte fått till baka. Min man saknade alltså sina grejer som han hade tänkt använda nu till jul och nyår.
    Jag var ej hemma och var helt ovetandes då det plötsligt damp ner ett rasande sms igen från tjejkompisen. Där hon förklarade mer eller mindre att jag skulle dra åt helvete, att jag var barnslig och sandlådenivå bla bla, skönt att bli av med mig... och det sista att min man springer mina ärenden. Jag fattade ingenting och ringde då upp min man och frågade vad detta handlade om. Min man svarade då kyligt henne att det var hans initiativ och att det var mellan dem karlar. Han hade vart lite rädd att bråket mellan oss skulle göra så han inte fick tillbaka sina saker och därför tog på sig det själv. Hon skickade då 3 sms till min man där hon förklarade hur det minsann låg till och att jag legat bakom det hela och att jag inte var vuxen nog att ta mina konflikter själv, en ganska målande vanföreställning.
    Vi låg rasande i sängen igår och kunde knappt sova.

Svar på tråden Min vän har vänt sig mot mig och sårar mig... hjälp