• Anonym (orolig)

Bråck på stora kroppspulsådern i magen.

Fy va jag är orolig, min mamma hade bråck på stora kroppspulsådern i magen 1998,hon va då 56år. och operareades för detta då, och mår idag bra. jag är 32år gammal,och jag är så sjukt rädd att jag också har det och att den ska briska när som hälst. När jag trycker fingrarna ner i magen vid naveln så känner jag en puls och jag går nu och ororar mig för dett. jag har varigt i kontakt med en sjuksköterska på Kärlkirurgiska kliniken, som har fixat så att jag ska får göra UL på kroppspulsådern i magen 14/12. och jag är så rädd att jag har ett stort bråck på kroppspulsådern i magen. Kan ni känna eran puls i magen??? som jag skrev så är jag 32år och är en kvinna. hur stor risk kan det va att jag har bråck?? minsta lilla magknipp så tror jag att den ska spricka.

• Svar på tråden Bråck på stora kroppspulsådern i magen.
  • Anonym

Jajamen jag känner pulsen, min man känner sin puls och vi känner på dottern också

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2012-12-05 17:06:12 följande:
    Jajamen jag känner pulsen, min man känner sin puls och vi känner på dottern också

åå va skönt att höra??
  • Anonym

Det låter bra att du för tid för att kolla upp detta, det föreligger stor hereditet vad gäller aortaaneurysm. 

Att känna sin puls i magen är det många som gör så just det behöver naturligtvis inte tyda på att du ligger i riskzonen. Men skönt att du får det kontrollerat..  

• Anonym (orolig)
    Anonym (orolig) skrev 2012-12-05 17:08:48 följande:

åå va skönt att höra??

menar!!!!! :D
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2012-12-05 17:08:57 följande:
    Det låter bra att du för tid för att kolla upp detta, det föreligger stor hereditet vad gäller aortaaneurysm. 

Att känna sin puls i magen är det många som gör så just det behöver naturligtvis inte tyda på att du ligger i riskzonen. Men skönt att du får det kontrollerat..  

det föreligger stor hereditet vad gäller aortaaneurysm. Vad menas med det??? fy nu vart jag mera orolig ju :(
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-12-05 17:14:00 följande:

det föreligger stor hereditet vad gäller aortaaneurysm. Vad menas med det??? fy nu vart jag mera orolig ju :(
    Med det menas att en av riskfaktorerna är ärftlighet. Andra riskfaktorer är hög ålder, rökning, högt blodtryck, förhöjda blodfetter och andra hjärt-och  kärlsjukdomar. 

Du behöver inte bli mer orolig av den informationen, du har ju beställt en tid just för att din mamma drabbades av detta och för att du oroar dig för att det också ska drabba dig. Det är dessutom bara få dagar kvar fram tills du har tid för UL. Jag tror att detta kommer att gå alldeles utmärkt bra.
  • Queenie70

Hade samma nojja då min far hade bråck i hjärnan och drabbades av hjärnlödning i min ålder. Eftersom vi är väldigt lika så var jag rädd att jag hafe samma. Fick en magnetröntken där det ej syntes nåt konstigt. Men nojjan släpper inte helt ändå.

• Anonym (orolig)
    Queenie70 skrev 2012-12-05 17:43:02 följande:
    Hade samma nojja då min far hade bråck i hjärnan och drabbades av hjärnlödning i min ålder. Eftersom vi är väldigt lika så var jag rädd att jag hafe samma. Fick en magnetröntken där det ej syntes nåt konstigt. Men nojjan släpper inte helt ändå.

Ja fy det är så jobbigt att gå och ora sig hela tiden. Va skönt att din MR var u.a.
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2012-12-05 17:29:46 följande:
    Med det menas att en av riskfaktorerna är ärftlighet. Andra riskfaktorer är hög ålder, rökning, högt blodtryck, förhöjda blodfetter och andra hjärt-och  kärlsjukdomar. 

Du behöver inte bli mer orolig av den informationen, du har ju beställt en tid just för att din mamma drabbades av detta och för att du oroar dig för att det också ska drabba dig. Det är dessutom bara få dagar kvar fram tills du har tid för UL. Jag tror att detta kommer att gå alldeles utmärkt bra.

Ja jag hoppas dom inte hittar nått. Min läkare sa att det är jätte ovanilgt att ha bråck när man är så "ung" som jag. Jag har två bröder den ena är 47 å den andra fyller 50 där är det mera risk sa min läkare. Men jag vart så orolig när du skrev så där. Jobbar du inom vården??
  • Anonym (orolig)

Alltså är det normalt att känna sin puls i magen? Jag blir galen snart av oro jag vill inte dö från mina barn. hur vanligt är det att ha ett bråck när man är 32? Fy kommer inte kunna sova mamma hon rökte hade eller har högt blodtryck och höga blodfetter. Jag röker inte å mitt blodtryck ligger på 130/80. Å alla andra prover är bra. Läkaren sa till mamma att dom inte visste om detta var ärftligt. Fy va jag har ångest nu.

• Sana1

Det är helt normalt att känna sin puls i magen! Det är extremt, extremt ovanligt att ha pulsåderbråck i din ålder!

Jag tycker du skall släppa tankarna på det här nu genast, din ångest står inte i någon som helst proportion till risken för pulsåderbråck.

Sköt om dig och släpp det här fram till undersökningstiden. Okej?!

• Anonym (läkarstudent)

Att känna sin puls i magen är helt normalt. (Det kan dock vara svårare att känna om man är överviktig.) Eftersom du är orolig är det ju jättebra att du får ett ultraljud, men jag tycker inte att du behöver oroa dig (kanske lättare sagt än gjort...).

• Anonym (Ssk)

Vänd på tanken istället, nu har du fördelen att bli undersökt grundligt och antingen (med största sannolikhet) visar det inget eller så ser dem något som då kan åtgärdas för att undvika akuta problem. Vid aneurysm i magtrakten är symtomen smärtsamma och även benen har tendens att domna...

Lycka till!

• Anonym (orolig)

Tack SSk. Och läkarstuderande

• Anonym

Hej. Alltså jag har blivit informerad av bukkirurg att aneurysm inte har någon hereditet (alltså ärftlighet) utan kan finnas hos precis vem som helst. Dessutom hos en liten del av befolkningen. Du har ju kanontur som blir välundersökt och utredd för detta så du ska inte vara orolig alls. Man kan gå mycket länge med aneurysm innan de eventuellt brister och då sker det ofta efter att de har småläckt en längre tid med buksmärta som symtom. Så du kan ta det lugnt tycker jag och njuta av att du lever istället för att oroa dig för att dö.

Sedan så är en MR (eller egentligen MRT) en magnetkameraundersökning, nämare bestämt en MagnetResonansTomografi. Denna bilddiagnostik använder alltså inte röntgenstrålning för att avbila kroppen utan ett magnetfält.

• Anonym (orolig)

hej varigt på UL och allt såg bra ut :) men fy trodde jag skulle dö innan jag kom in :), nu är jag så lättad att allt såg bra ut :)

• Mariebettan65

Jag är så orolig vad det kan vara. Jag har känt nå konstigt på höger sida som det skulle vara nått där när jag böjer mej fram så får jag som håll det känns som nått rör sig under huden. O det gör ont. Det går över på några minuter. Är rädd att det är ett brock på stora kropps puls åden

Svar på tråden Bråck på stora kroppspulsådern i magen.