Analsprickor - bot som FUNKAR!
Hejsan! Har du analsprickor LÄS DETTA! =)
Jag är en tjej på 23 år och jag har lidit av analsprickor i 1 år. Jag är inte överviktig, jag tränar regelbundet och äter hälsosamt. Trots detta har det i perioder varit helt omöjligt att leva ett normalt liv pga smärtan. Inget jobb, skola eller umgänge, och under 1 år hinner man bli ganska deprimerad. Jag har inte ätit normalt med rädsla för att få hård avföring så har proppat i mig fibrer, tillskott och bulkmedel och varje dag smort in med salvor och knarkat värktabletter.
TILLS NU!
Efter flera besök på vårdcentral fick jag en remiss till Carema för att träffa en kirurg. Denne berättade för mig exakt vad det är som händer när man har en analspricka, smärtan gör nämligen att slutmuskeln krampar, detta orsakar i sin tur ännu mer smärta och noll blodtillförsel till muskeln = såret kan inte läka. Detta blir en ond cirkel, pga krampen måste avföringen vara lös för att komma ut, vilket leder till att muskeln förblir i kramptillstånd då den aldrig töjs ut.
Kirurgen berättade om en metod för att sprickan ska läka, nämligen att man under narkos töjer ut slutmuskeln. Detta gör kirurgen med fingrarna. När jag fick höra detta trodde jag att jag skulle ramla av stolen. Det låter ju helt sjukt tänkte jag. Han sa att det i de allra flesta fall fungerar, man bryter helt enkelt krampen och sprickan läker. Sagt och gjort, jag fick en tid, för en vecka sen. Jag var sinnessjukt nervös. NU en vecka senare har knappt någon känning av sprickan alls. Och den var enligt läkaren stor. Muskeln känns avslappnad och jag kan gå på toa med normalstora "korvar" utan att det gör det minsta ont. Jag äter fortfarande bulk (inolaxol) för att hålla avföringen i bra konsistens, men det är det fan värt. Smärtan är BORTA.
Så snälla, snälla, alla ni som går där ute, prata med era läkare, enda sättet för sprickan att läka är att bryta krampen i muskeln. Hoppas att någon får hjälp av detta inlägg, jag hade velat läsa detta för ett år sedan istället för att ha ett helvetes-år som 2012.
Lycka till och kram på er <3