• SnuttanSnuttan

Det här med agnosi och apraxi ..... ?

Vad är egentligen skillnaden?? Tycker det står mycket likadant om båda två? 

Och hur bör man då "vårda" en person med agnosi jämfört med en med apraxi?

Någon som vet någon bra länk med information om de båda? Jag har kollat lite på demenscentrum men det står ju inget sådär, direkt...

Är det så att vid agnosi, kan personen inte veta vad som är mat - utan kanske äta på servetten istället. Medan apraxi innebär att personen inte vet/att det är gaffeln man plockar upp maten med och att man sedan för den till munnen?

Hjälp mig snälla, att reda ut begreppen och att tipsa mig om hur man kan stötta och hjälpa personer med de olika sjukdomstillstånden.

Jag blir både förvirrad och frustrerad, Vilket är vilket??  

• Svar på tråden Det här med agnosi och apraxi ..... ?
  • Björckan

Nja apraxi är väl att handlingsförmågan är nedsatt. Finns olika typer av apraxi. Att man inte kan göra en rörelse på uppmaning eller att man som du skriver, glömmer vilken sida av gaffeln man ska sätta i maten.

Agnosi är väl mer att man inte kan tolka vad man ser, hör, känner, doftar... 

• Eisa

Apraxi är ju att tappa förmågan till sådant som länge varit inlärt, typ föra gaffeln till munnen, cykla eller klä på sig.

Agnosi är  att man inte tolkar saker man uppfattar med sina sinnen på ett korrekt sätt. T.ex kanske man hör att någon pratar men man har inte längre förmågan att förstå det.

• Eisa

Ditt exempel om maten är nog rätt TS.

• Björckan
    Eisa skrev 2012-12-05 19:35:38 följande:

Apraxi är ju att tappa förmågan till sådant som länge varit inlärt, typ föra gaffeln till munnen, cykla eller klä på sig.

Agnosi är  att man inte tolkar saker man uppfattar med sina sinnen på ett korrekt sätt. T.ex kanske man hör att någon pratar men man har inte längre förmågan att förstå det.

Fast apraxi kan ju också innebära att man kan göra saker spontant men inte på uppmaning. 
    Att inte längre förstå tal är ju mer sensorisk afasi än agnosi. Att titta på en tavla av en båt och inte veta att det är en båt är väl mer agnosi...

Det är rörigt det där... 
  • SnuttanSnuttan

Tack men jag är nog lika förvirrad än... hm.. 

ingen som har en länk till en bra sida där man kan läsa om olika omvårdnadsbehov för de båda? Hur kan man hjälpa, stötta och så....?

Måste ju finnas NÅN som vet?!

Annars får man väl ringa vårdcentralen? 1177? Demensförbund?? 

Svar på tråden Det här med agnosi och apraxi ..... ?