• Anonym (student)

Föräldrapenning - student

Hur ska man räkna ut hur mycket man kan få i föräldrapenning som student? Vad räknas som min inkomst och hur mycket skatt ska man dra av?

Vet att när jag sökte bostadsbidrag så räknades min inkomst som 80% av bidragsdelen (ca 2800kr). 

• Svar på tråden Föräldrapenning - student
  • Anonym

I din SGI (som föräldrapenningen grundas på) så räknas inte dina studiemedel alls tyvärr. Om du inte har jobbat innan du pluggade så kommer du få lägsta föräldrapenningen, dvs ca 4000 efter skatt.

Men från den ljusa sidan så kan du alltid plugga på distans under föräldraledigheten och få både studiemedel och föräldrapenning samtidigt.

• Anonym (student)

Jag blir allvarligt talat deprimerad när jag inser hur lite pengar jag kommer få. Det gör att jag inte kan längta efter bebisen..

• IsabellaP

180kr/dag före skatt blir man inte rik på. Jag hann plugga klart men inte fixa något stadigt jobb så har lägsta fp. Har tur så sambon tjänar nog så jag inte behövt ta så många dagar hittills. Jag har lite svårt att njuta fullt ut då jag söker jobb på jobb på jobb just nu.

• jjuni

Jobbade du innan du börjar studera? Då kan du kanske få sgi baserat på den lönen om du "gjort allting rätt". Jag är student men mammaledig och min sgi är baserad på mitt jobb jag hade innan studierna eftersom jag inte haft något uppehåll mellan jobb och plugg. Ett tips är att boka möte med nån på fk. Ringer man brukar alla säga helt olika, lite snurrigt.

• Anonym
    Anonym (student) skrev 2012-12-05 20:18:21 följande:
    Jag blir allvarligt talat deprimerad när jag inser hur lite pengar jag kommer få. Det gör att jag inte kan längta efter bebisen..
    Men nog måste du väl ha vetat det innan du blev gravid?

Det brukar lösa sig, om du bara får 4000 så kan du få socialbidrag upp till normen. Har du någon partner som hjälper till att försörja dig och barnet?
  • Lilly Jk

Jag jobbade i två år innan jag började studera, så min fp kommer grundas på tidigare inkomst.
    Om du inte jobbat något alls blir det tyvärr lägsta nivå då studiemedel inte är sjukpenninggrundande.

Blobben BF 4/3-2013
Svar på tråden Föräldrapenning - student