• Karesha

Mat och sottiser för 5,5 månaders

Min 5,5 månaders har helt plötsligt börjat sova mycket mindre på dagtid, detta har stört hans rutiner lite. Så här ser det ut nu: Vaknar ca 8:00 Ammar ca 8:30 Ammar 11:30 Sover ca 1h mellan 12-13 Ammar 14:30 Sover ca 1h mellan 15-16 Ammar 17:30 Somnar i famnen ca 19:00 Vaknar och ammar ca 19:45 Sover för natten ca 20:15 Vaknar ca 1:00 och 4:30 och ammar Tidigare sov han en stund på förmiddagen men eftersom han slutat med det blir han jättetrött och somnar nästan mitt under amningen. Detsamma händer på eftermiddagen eftersom han gått från att sova 1,5-2,5h till max 1h. Dessutom somnar han alltid i famnen på kvällen och det känns för tidigt att amma igen vid 18:30. Några tips? Har funderat på att låta honom somna utan amning vid lunch och på eftermiddagen och amma efteråt istället. Han somnar av sig själv och är alltså inte hysteriskt hungrig när jag ammar. Kanske sova 11:30-12:30 och amma 13 istället? Sova 14:30-15:30 och amma 16 och sedan amma för natten 18:30 och sedan natta? Men då lär han vakna en gång till på natten antar jag.

• Svar på tråden Mat och sottiser för 5,5 månaders
  • Minion

Varför sätta tider på amningstillfällena? Varför inte bara låta honom amma när han vill?

Sjalbärande vandrande snutt? Yes box!
  • Antilopen

Haha, orkade inte ens läsa din TS så noggrannt för det såg så komplicerat ut. När min son var så liten sov han när han var trött och åt när han var hungrig...

• Natulcien
    Antilopen skrev 2012-12-06 00:00:53 följande:
    Haha, orkade inte ens läsa din TS så noggrannt för det såg så komplicerat ut. När min son var så liten sov han när han var trött och åt när han var hungrig...
    Precis. TS, sluta försöka schemalägga. Låt honom sova när han är trött och äta när han är hungrig.
  • hannis

Säger som de övriga. Amma när han är hungrig och låt honom sova när han är trött. Det blir nog med rutiner när de är äldre så passa på och njut av den otvungna och sköna tiden medan du kan.

Svar på tråden Mat och sottiser för 5,5 månaders