• Anonym (lost)

För vimsig för att plugga? För förvirrad för ett ansvarsfullt jobb?

Jag är väldigt vimsig när jag är med andra människor, även när jag är själv.
    Tar fel på tider/datum, kör fel, snurrar till det för mig själv. Kan inte förklara för tex min sambo de mest enkla grejerna, utan att vecka in mig i massa kostiga detaljer.
    Jag är osäker helt enkelt.

Till saken, vill plugga vidare, hittat en utbildning som jag tror är bra.
    Min sambo tror inte att jag klarar det, för att jag är jag, just vimsig.

Vet att han har rätt, han liksom många andra har just den uppfattningen om mig.

Jag har nog alltid varit såhär, min mamma är likadan, så det är inget inbillat.

Kan man träna bort vimsigheten?
    Vimsigheten undanbedes vid alla slags jobb, hur fixar jag det om jag mot förmodan skulle fixa utbildningen och ordna ett bra jobb?

Är lite ledsen men har självinsikt, men samtidigt, kommer jag aldrig kunna åstadkomma något. 

• Svar på tråden För vimsig för att plugga? För förvirrad för ett ansvarsfullt jobb?
  • Sara Gigja

Men Jösses! 

Det är väl klart du ska göra vad du vill! Du tror inte att Einstein var lite vimsig ibland? Eller Salvador Dali?

Dn sambo kan ju börja stötta dig - istället för att ge dig ännu sämre självförtroende!
    Om du klarar av att sitta på en stol - läsa en bok - skriva på ett tangentbord - ja, då fixar du att plugga!

• Sara Gigja

Oh en sak till -  Om din sambo nu inte tror att du klarar av vad istort sätt ALLA kan göra - plugga, jobba osv- -

VARFÖR är han då tillsammans med dig? Jag menar.. som personlig assistent då eller?

Förlåt - Jag blev bara så upprörd när jag läste din Ts - Är övertygad om att du kan! 

• Anonym
    Sara Gigja skrev 2012-12-05 22:20:14 följande:
    Men Jösses! 

Det är väl klart du ska göra vad du vill! Du tror inte att Einstein var lite vimsig ibland? Eller Salvador Dali?

Dn sambo kan ju börja stötta dig - istället för att ge dig ännu sämre självförtroende!
    Om du klarar av att sitta på en stol - läsa en bok - skriva på ett tangentbord - ja, då fixar du att plugga!

Ehm man kan faktiskt vara sjuk och detta är många som har..
  • Anonym (lost)
    Anonym skrev 2012-12-05 22:25:28 följande:

Förstår inte ditt inlägg, vad syftar du på?
    Menar du att jag skulle vara sjuk? 
  • Anonym (lost)

Jo jag vill bevisa att jag kan, för andra och mig själv, men känns avlägset, när jag har svårt att hålla koll på allt i min enkla vardag.

• Sara Gigja
    Anonym skrev 2012-12-05 22:25:28 följande:

Jag förstår inte din mening riktigt - är vimsighet något man har menar du? Som en sjukdom?

Det är klart att man kan ha diverse sjukdomar - Steven Hawking skulle väl kunna definieras  som "sjuk", betyder ju per automatik att det begränsar en.

• nuharjagbytt

Jag tycker du ska tro på dig själv och satsa på utbildningen. Du borde fundera på vad det är som gör dig så vimsig, vad triggar igång det. Det skulle kunna vara en bra idé att gå på KBT för att komma på hur du ska göra för att det ska funka bättre. Många gånger kommer man långt med  att bara ta några djupa andetag.

• Sara Gigja
    Anonym (lost) skrev 2012-12-05 22:29:31 följande:
    Jo jag vill bevisa att jag kan, för andra och mig själv, men känns avlägset, när jag har svårt att hålla koll på allt i min enkla vardag.
    Vad till exempel är jobbigt i din vardag? Har du en diagnos? Eller är du bara förvirrad? Jag är helt galet förvirrad men lyckades ändå arbeta som kock. Ibland skärper man till sig när man behöver - och jag har alla mina fingrar kvar. 
  • Anonym (lost)

Nej inte alls, är en fungerande människa, men jag är vimsig. Det är inget som uppkommit i vuxen ålder, utan är så till sättet.

• Rödtott

Om vimsigheten beror på osäkerhet så kanske det blir bättre i takt med att du klarar av saker (plugga, jobba, osv) och du får bättre självkänsla?

Jag var extremt osäker och hämmad som barn/ungdom. Idag har jag en examen, massa äventyr i bagaget och ett sjysst jobb. Man klarar av mer än man tror om man bara försöker!

Svar på tråden För vimsig för att plugga? För förvirrad för ett ansvarsfullt jobb?