• Babymammy

Kan jag få beviljad graviditetspeng? Hur funkar allt...

Hej! 

Efter mycket funderingar har vi bestämt att behålla det lilla pyret som ligger i magen nu.. 
    Det ända jag känner stor oro för nu är mitt jobb.. Jag har gått på ett långtids vikariat som gäller fram till augusti 2013.. jag jobbar inom akutpsykiatrin och det förekommer hot och våld..

Har ännu inte sagt något till chefen men ska väl göra det nästa vecka.. Jag tror inte jag kommer att få jobba kvar alls.. eftersom det är en sån risk. Vad händer då? Får jag graviditets peng.... ? Annars har jag ju ingen inkomst :(((

Orolig över det här just nu... någon som vet hur det funkar? :)       

• Svar på tråden Kan jag få beviljad graviditetspeng? Hur funkar allt...
  • hannis

Arbetsgivaren är skyldig att omplacera sig och är det inte möjligt så kan man ansöka om havandeskapspenning. Dock behöver du ju inte berätta förrän det syns. Varken hot eller lättare våld är skadligt för fostret som ligger väl skyddad i livmodern i början.

Jag är själv gravid och jag är polis vilket också innebär en del risker. Jag har väntat att berätta på jobbet så länge det har varit möjligt och sen har jag blivit omplacerad till en inre tjänst med mindre riskfyllda arbetsuppgifter.

• liten giraff

Undrar samma sak som dig ts, är i samma sits! En del kan ju bli provocerade av en gravidmage så man kan ju bli utsatt.

• Opsie

Jag hoppar in här och lånar tråden om det är ok med TS.
    Jag är i en liknande situation, jobbar som timvikarie inom rättspsykiatrin och slutenpsykiatrin och undrar hur det fungerar då med graviditetspenning? Skillnaden mellan mig och TS är att jag inte har schemalagd tid utan rings in vid behov, vilket kan bli hur mycket som helst.
    Nån annan som har jobbat som timmis utan schema och som har beviljats graviditetspenning? Hur redovisar man då och vem ska fylla i arbetsgivarblanketten om man jobbar på flera avdelningar på samma sjukhus?

• Fam Koiranens Sida

Sitter i samma sits gravid jobbar på HVB -hem med mycket Hot & våld  Tim-vikarie vet att dom med anställning får gå 60 dagar innan men vad gäller i mitt vårat fall ?

• EvelinasSyster

Jobbar som ssk inom psykiatrin (timvikariat) och fick beviljad graviditetspenning utan minsta problem. Chefen stängde av mig från jobb pga risk för våld och då har fk nästan inget annat val än att betala ut ersättning. Prata med chefen om hur det fungerar, hen har säkert fått fylla i sådana ansökningar förut

• Lizette80

Är man vikarie så har du samma regler som om du vore fast, din chef kan inte bara säga upp dig för att du är gravid, ni har ju skrivit på papper o allt, du är ju anställd fast på ngns rad, om du förstår :-s
    Du kommer nog INTE få problem alls att få havandeskap sedan, och skulle din chef börja snacka om att du inte får vara kvar så tycker jag du ska vända dig till facket(som jag hoppas att du är med i, annars gå med nu)..
    Jag jobbar på en Neurologisk akutvårds enhet och det förekommer mkt psykiskt/fysiskt tungt, förvirrade patienter, våld etc och jag har INGA problem med att få ut havandeskap o gå 2 månader innan!!
    GRATTIS till bebben i maggen och ert roliga val av att behålla pyret =)

Vad det gäller Timmisar så har ni tyvärr inte samma  regler som en vikarie..
    Du blir ju anställd den dgn du jobbar..
    Ni kan nog ligga lite risigt till tyvärr..
    Där kan ju chefen bestämma när o hur ni ska komma in (om ni då kan jobba den dgn)
    MEN tror att ni skulle få ngn slags ersättning från fk, tycker ni ska vända er dit o höra med dem..

• Babymammy

Tack för alla svar... Det har lugnat mina nerver lite ska imorgon prata med min chef om det här och berätta... Känns nervöst! Vi verkar vara flera som sitter i den här sitsen... :-/ har ni berättat på era jobb än?

• liten giraff

Men får man graviditetspenning bara 60 dagar innan bf? För magen kommer ju synas mycket tidigare än så tänker jag. Eller kan man bli hemma ända från att den börjar synas med någon form av betalning? Egentligen är det ju risker från dag 1 i graviditeten, men så länge man kan dölja den är man ju inte lika utsatt.

Jag tänkte berätta efter nyår tror jag.

• EvelinasSyster
    liten giraff skrev 2012-12-09 20:26:32 följande:
    Men får man graviditetspenning bara 60 dagar innan bf? För magen kommer ju synas mycket tidigare än så tänker jag. Eller kan man bli hemma ända från att den börjar synas med någon form av betalning? Egentligen är det ju risker från dag 1 i graviditeten, men så länge man kan dölja den är man ju inte lika utsatt.

Jag tänkte berätta efter nyår tror jag.

Det beror helt på hur risken bedöms. Du kan bli avstängd från jobb tidigare än 60 dagar innan om det bedöms tillräckligt riskfyllt (det bedömer din arbetsgivare och stänger av dig from ett visst datum och inte FK). Däremot fysiskt ansträngande jobb tror jag inte man kan få beviljat mer än 60 dagar innan men är inte säker på hur det funkar, har inte satt in mig så mycket i det i och med att jag blev avstäng pga risker i jobbet.
  • Annsofie82

Fysiskt tunga jobba kan man få graviditetspenning max 60 dagar innan.

Jobbar som målare utan möjlighet till omplacering.

Svar på tråden Kan jag få beviljad graviditetspeng? Hur funkar allt...