• Nymphadora

Tips vid hemlängtan?! (En tuff tid...)

Ja, jag undrar vad ni har för tips mot hemlängtan?

Har spenderat senaste halvåret i USA. Det var från början tänkt att endast skulle spendera sommaren här i USA, men ett par veckor efter det att jag kom hit så fick min pojkvän diagnosen cancer; en ovanlig, allvarlig och snabbt växande sådan som krävde omedelbar och intensiv vård.
       Så detta slog ju omkull våran sommar och de planer vi hade. Jag kände att jag ville stanna hos honom, så jag försäkrade honom och hans familj om att jag verkligen ville stanna för att följa honom genom behandlingarna och finnas vid hans sida. Så, vi gifte oss och påbörjade immigrationsarbetet. Jag ångrar dock ingenting, och det är sant. Jag tror att jag är precis där jag behöver vara just nu.

Immigrationsprocessen gick bra, och jag fick mitt green card.
    Men i.o.m. detta, att jag så hastigt lämnade mitt liv, och min familj i Sverige, gör att hemlängtan blir otroligt stor ibland.

Vissa dagar är det jättejobbigt. Som idag. Att ständigt gå omkring med gråten i halsen och låtsas som inget. Så jag kände att jag ville skriva av mig, för jag har egentligen ingen jag kan prata med här om detta. Visst kan jag prata med min man, men det finns ju liksom inget han kan göra. Och helst av allt så skulle jag inte vilja prata med honom om det, han har nog med sitt

Och tyvärr är hans famlij ingen kärleksfull sådan. Mycket bitterhet och negativa energier så det hjälper ju liksom inte mig...Sen att jag har en förälder hemma i Sverige som STÄNDIGT, och ja jag menar, STÄNDIGT skickar email och meddelanden om hur mycket han/hon saknar míg, och att sorgen är så stor etc etc, som att jag skulle ha dött eller något.

Vi älskar varandra, och vill leva tillsammans, men jag saknar min familj och "Sverige" hur trist det än kan vara.
       Men mina föräldrar börjar ju bli äldre, och tanken på att inte finnas nära dem gör väldigt ont. De betyder väldigt mycket för mig, och har alltid gjort det. 

Ska jag vara ärlig, så hade jag helst velat att jag och min man flyttade till Sverige. Visst kan jag leva här några år, men jag känner nog att helst vill jag leva och dö i Sverige. I synnerhet om vi beslutar oss för att skaffa barn!

Men jag vill inte ta upp det just nu med honom. Troligtvis senare.

Menmen, så är läget just nu, och det vore trevligt att få höra era åsikter och tankar!

resor nöje hemlängtan usa cancer familj vänner kärlek
  • Svar på tråden Tips vid hemlängtan?! (En tuff tid...)
  • saffran78

Inte lätt med hemlängtan. Själv bor jag "bara" i Norge och har familjen 50 mil bort i Sverige, men jag kan relatera till känslan. Om det är till någon tröst så är vi många som längtar hem av och till. Jag tror mitt bästa tips är "keep busy". Sysselsätt dig med ett eller annat på fritiden. En hobby, en kurs, träning eller ett prosjekt som du kan fokusera på, speciellt som din man är sjuk. Du har mycket stress i ditt liv just nu. Och i tillägg kommer det dåliga samvetet mot dina föräldrar. Det gäller att försöka hitta något positivt att fokusera på.

Jobbar eller studerar du?Har ni egen lägenhet eller bor ni med din mans familj? Har du några vänner på orten?

Lycka till!   

• Dulishious

Känner igen känslan, har bott både i UK och nu i Nederländerna. Har vansinniga telefonräkningar för det enda som hjälper är att prata med mamma och låta gråten komma. Jag tänker att om du bara fortsätter hålla inne med sorg och saknad så blir det ju bara värre och värre... Jag får konstant välja mellan Sambon och mamma vilket ibland känns som att det tar kål på mig, jag har pratat med min sambo och mamma om det eftersom jag behöver stöd, vilket jag tycker jag får... Kanske ska du ändå prata med din man? Förklara att du älskar honom och inte har några planet på att lämna honom, men att du behöver stöd i att du saknar din bio-familj.

• Ankankamon

Jag är en av de som har tur och inte lider av hemlängtan, bokstavligen. Jag kan känna saknad, men det blir aldrig överväldigande.

Jag tycker inte att din förälder som ständigt påminner dig om att du är saknad hjälper alls. Försök förklara att det bara gör det värre och fråga om ni istället kan prata om andra saker istället för just saknaden.
    Det blir ju nästan som att du skuldbeläggs.

Använder ni Skype? Det gör mycket att få se den man pratar med.

Jag förstår också att du vill låtsas som att allt är bra för din mans skull, men det är omänskligt att hela tiden hålla upp en fasad. Har du ingen vän du kan prata med och vara helt ärlig med, och som helst kan peppa dig lite också. spelar ju ingen roll om personen är kvar i Sverige.
    Annars tycker jag nästan att du ska överväga att prata med en psykolog eller kurator. Mycket har hänt i ditt liv på kort tid och du behöver kanske hjälp att bearbeta allt.

Vill du prata med mig så lovar jag att svara så länge du vill :)

Svar på tråden Tips vid hemlängtan?! (En tuff tid...)