• Anonym

Ni som gjorde VUL i vecka 11-12. -Hur gick det?

Hej!
    Man läser ju överallt att efter vecka 12+ så sjunker missfallsrisken ordentligt, även om det såklart alltid finns risker genom hela graviditeten. 

-Hur har det gått för er som gjort ett lyckat ultraljud i vecka 11 eller i 12, dvs innan den här "gränsen"?
    Är det lika stor chans att det går bra efter det som om man passerat vecka 12+ ?

Berätta gärna hur det var för er!      

• Svar på tråden Ni som gjorde VUL i vecka 11-12. -Hur gick det?
  • Anonym

så du tror att en Vul ska minska risken för missfall?

jag gjorde 5 vul innan v12 och fick missfall i v13 för det (2ggr) 

• Anonym

Jag tror absolut inte att verktyget ultraljud på något vis minskar risken för missfall, det är väl rätt så självklart??
    Jag är nyfiken på hur det har gått efter att man konstaterat att allting sett bra ut i vecka 11-12.  

• viseversa

Vul har väl inget med mf att göra? Jag har gjort vul med barn nr 4 i v5 v8 och v 12+4. I v 5 såg han inte ens något foster men i v 8 såg dom ett tydligt foster och i v 12 en liten "hoppande" bebis. 

• Anonym

Alltså jag vill bara förtydliga en sak innan folk skriver. -Jag tror inte att ultraljud på något sätt påverkar missfallsrisken. Men utan ultrajud är det ju svårt att veta att allting är bra där inne? Därför undrar jag hur det har gått efter att man fått konstaterat att allting sett bra ut i vecka 11-12, strax innan den där "gränsen". Eller om det är stor risk att det fortfarande händer någonting de där få dagarna innan man passerat v.12+.
    Det vet väl jag att inte ultraljud ger några garantier, har själv gjort vul i mina två tidigare graviditeter som gått åt skogen.

Så, fler som vill dela med sig? Glad     

• The Fugly

TS, jag gjorde VUL i vecka 7 och UL i v 11. Vid båda tillfällena såg allt bra ut och det gick också bra.

viseversa skrev 2012-12-06 08:31:58 följande:
    Vul har väl inget med mf att göra? Jag har gjort vul med barn nr 4 i v5 v8 och v 12+4. I v 5 såg han inte ens något foster men i v 8 såg dom ett tydligt foster och i v 12 en liten "hoppande" bebis. 
    Nja, VUL har inget med missfall direkt att göra men har man efter v 7-8 sett ett foster i rätt storlek och med ett tickande hjärta, dvs allt ser bra ut, har risken för missfall minskat något. Inte pga av VUL:et utan pga att allt utvecklats normalt. 
    Ever stop to think, and forget to start again?
  • viseversa
    The Fugly skrev 2012-12-06 08:46:36 följande:
    TS, jag gjorde VUL i vecka 7 och UL i v 11. Vid båda tillfällena såg allt bra ut och det gick också bra.

Nja, VUL har inget med missfall direkt att göra men har man efter v 7-8 sett ett foster i rätt storlek och med ett tickande hjärta, dvs allt ser bra ut, har risken för missfall minskat något. Inte pga av VUL:et utan pga att allt utvecklats normalt. 
    Ja det fattar jag ju så klart. 
  • Anonym

Har gjort tidiga VUL med alla barn (runt v.8) och fått beskedet att ser man hjärtverksamhet då är det samma risk för missfall som efter v12 dvs ca 1%.
    För oss har resultatet varit första fick vi MA konstaterat i v14 (dog v11) men det var tydligt att den hade en kromosomavvikelse. De andra har gått bra och har 3 friska krya barn där hemma.

• Anonym
    The Fugly skrev 2012-12-06 08:46:36 följande:

Tack för svaret!
    -Och ja, precis som du säger! Trodde det var lite av en självklarhet att man inte tror att själva metoden ultraljud påverkar emryots/fostrets utveckling åt något håll. Tungan ute 
    Det jag är nyfiken på är hur det har gått efter att det konstaterats att allting så långt sett bra ut, -och det gör man ju oftast genom ett VUL.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-06 08:47:33 följande:
    Har gjort tidiga VUL med alla barn (runt v.8) och fått beskedet att ser man hjärtverksamhet då är det samma risk för missfall som efter v12 dvs ca 1%.
    För oss har resultatet varit första fick vi MA konstaterat i v14 (dog v11) men det var tydligt att den hade en kromosomavvikelse. De andra har gått bra och har 3 friska krya barn där hemma.

Vad härligt att höra att det gått bra de tre av fyra gånger iallafall! Beklagar er första graviditet. :( Har också haft MA.

Som jag förstått det som är det två mer kritiska faser som ska passeras felfritt,
    1. hjärtat ska börja slå
    2. Moderkakan ska ta över näringstillförseln (sker under vecka 10-12 ungefär)  

Därför tror ju inte jag på att risken för missfall sjunker efter att hjärtat har börjat slå som till när man passerat 12+.
    Det är dels därför jag ställt denna frågan, då den där andra kritiska fasen nästan är passerad! Glad    
  • The Fugly
    Anonym skrev 2012-12-06 08:56:16 följande:

Vad härligt att höra att det gått bra de tre av fyra gånger iallafall! Beklagar er första graviditet. :( Har också haft MA.

Som jag förstått det som är det två mer kritiska faser som ska passeras felfritt,
    1. hjärtat ska börja slå
    2. Moderkakan ska ta över näringstillförseln (sker under vecka 10-12 ungefär)  

Därför tror ju inte jag på att risken för missfall sjunker efter att hjärtat har börjat slå som till när man passerat 12+.
    Det är dels därför jag ställt denna frågan, då den där andra kritiska fasen nästan är passerad! Glad    
    Ja, det är precis så jag också fått det förklarat. Har hört lite olika om hur mycket risken minskar men det har handlat om en kvarstående risk på 3-10 %. Runt 1-2 % risk finns ju sen kvar hela graviditeten.

Bara för att förtydliga, jag förstod precis vad du menade med din TS men vet från tidigare trådar att många missuppfattar. Jag gjorde mitt VUL för att vi ville se att hjärtat börjat slå eftersom vi ville veta att första hindret var avklarat.

Hoppas allt går bra för dig TS! 
    Ever stop to think, and forget to start again?
Svar på tråden Ni som gjorde VUL i vecka 11-12. -Hur gick det?