• LaDivina

Ta med katten till nytt ställe?

Hej!

Jag har en vuxen katt som inte varit hos mig så länge. Imorgon skall jag vara borta hela dagen och hjälpa en vän på hennes kontor. Jag vill ta med mig Missan för att hon inte ska behöva vara själv hemma i över 12 timmar, men min vän tycker det är djurplågeri att ta med en ny katt till ett nytt ställe. Vad tycker ni? Är det bättre att Missan är hemma? Missan är väldigt tillgiven mig och gillar inte att vara ensam. Kan hon bli "förvirrad" om hon kommer till ett nytt ställe? (Missan kommer få vara tillsammans med mig inne på ett kontor bara hon och jag isåfall...)

• Svar på tråden Ta med katten till nytt ställe?
  • Majsan70

Jag hade inte tagit med mig katten nånstans för de timmarna. Katter klarar sig utmärkt själva även om de är ensamkatter...om det inte gäller mer tid än så.

• marias82

Jag hade lämnat min katt hemma

• Ruggugglan

Jag hade lämnat katten hemma om det bara handlade om 12 timmar. Den har det bättre hemma. Tvingas den med i bil och till nya ställen så blir den bara stressad.

• joseeffin

Handlar det om en kort tid på tolv timmar så låt katten vara hemma. Annat vore det med tolv dagar. Katten blir bara stressad och orolig.

• marias82

Vi har lämnat bort katten en gång. I 1 vecka när vi åkte till  Turkiet... En katt klarar sig 2 dagar hemma, om någon kan kolla till den  ibland

• Hannah76

Jag hade låtit katten vara hemma.
    Det kan ju vara stressigt för den att först åka och sen vara på ett nytt ställe.
    Är katten aldrig ensam hemma?  

• The Fugly

Jag skulle låta henne vara hemma, hon blir antagligen mer stressad av helt ny miljö och transport än vad hon blir av att vara ensam även om hon ogillar det.

Ever stop to think, and forget to start again?
  • nemo1

Låt katten vara hemma eftersom det är det bästa alternativet av de två.

• minafinastebarn

Lämna hemma! I sin trygghet. Den klarar sig. Sätt på radion lite grann för sällskapets skull :)
    De sover mest..

• IceJossan

Det beror helt på katten. Jag vet flera katter som hellre hade följt med eftersom de är så pass nyfikna och trygga i nya miljöer att de mest verkar glada över att det händer nåt i vardagen. Men så vet jag MÅNGA andra katter som jag absolut inte skulle ta med nånstans om de inte verkligen MÅSTE tas med eftersom de bara skulle må dåligt.

Så det beror helt på din katt - är hon dundertrygg och ogillar att vara ensam mycket så kan hon säkert följa med och uppskatta det mer än att vara hemma ensam i 12 timmar. Är hon däremot osäker i nya miljöer och klarar sig bra hemma en hel dag så låt henne då vara hemma.

Svar på tråden Ta med katten till nytt ställe?