• Anonym (Mamma K)

Dottern ramlade, skulle ni åka in och kolla armen?

Min snart 12-åriga dotter ramlade i pulkabacken i skolan igår. Hon gjorde illa högerarmen, hon säger att det gör ont från handleden ungefär och ca. 10 cm uppåt. Hon kan röra på fingrarna och vrida på armen. Däremot gör det ont när hon ska ta i med handen, t.ex. bre smörgås, borsta tänderna, ta på sig skorna etc. Nu sitter jag och funderar på om det kanske kan vara så att hon kan ha en spricka i armen? Någon med erfarenhet av det?
    Hon är i skolan nu så jag ska kolla hur det är med armen när hon kommer hem.
    Hade vi haft närmare till sjukhus hade jag kollat armen redan igår men vi har 3,5 mil och jag är ensam med tre barn så det krävs lite mer än att bara åka in och kolla. Men har hon fortfarande ont så ringer jag vårdcentralen i morgon bitti och ber om en remiss till röntgen.
    Men vad säger ni?

• Svar på tråden Dottern ramlade, skulle ni åka in och kolla armen?
  • Anonym

Be skolsköterskan kolla på armen!

• Anonym (Mamma K)
    Anonym skrev 2012-12-06 11:37:33 följande:
    Be skolsköterskan kolla på armen!
    Hon är bara där på onsdagar så det blir lite långt att vänta tills dess. Detta hände igår eftermiddag och då hade skolsköterskan gått hem.
  • MMMR
    Anonym (Mamma K) skrev 2012-12-06 11:35:56 följande:
    Min snart 12-åriga dotter ramlade i pulkabacken i skolan igår. Hon gjorde illa högerarmen, hon säger att det gör ont från handleden ungefär och ca. 10 cm uppåt. Hon kan röra på fingrarna och vrida på armen. Däremot gör det ont när hon ska ta i med handen, t.ex. bre smörgås, borsta tänderna, ta på sig skorna etc. Nu sitter jag och funderar på om det kanske kan vara så att hon kan ha en spricka i armen? Någon med erfarenhet av det?
    Hon är i skolan nu så jag ska kolla hur det är med armen när hon kommer hem.
    Hade vi haft närmare till sjukhus hade jag kollat armen redan igår men vi har 3,5 mil och jag är ensam med tre barn så det krävs lite mer än att bara åka in och kolla. Men har hon fortfarande ont så ringer jag vårdcentralen i morgon bitti och ber om en remiss till röntgen.
    Men vad säger ni?
    Jag tycker det låter precis som när jag fick en spricka i handleden. Jag kunde röra fingrar och vrida på den, men jag kunde inte ens hålla i ett äpple.
    Om ni känner er väldigt osäkra så åk in så de får röntga armen på henne.
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Anonym

3.5 mil är väl inte långt? Åk in idag.

• Anonym (Mamma K)
    Anonym skrev 2012-12-06 11:42:40 följande:
    3.5 mil är väl inte långt? Åk in idag.
    Jo det är långt om man har ytterligare två barn att släpa på. Och åker jag idag får jag sitta på akuten med henne (plus ytterligare två barn). Ska kolla henne när hon kommer hem så får jag ser hur läget är.
  • morminmor

Men har hon ont då åker man oavsett hur långt det är eller om man går vänta o ha flera barn med sig ! Tänk på dottern !

• Anonym (Mamma K)

Har pratat med en läkare nu och det är mer lämpligt att vi kommer dit i morgon bitti och får en remiss till röntgen än att vi åker in till akuten och får vänta där. Det är bäst för alla inblandade. Men jag vill att det undersöks och röntgas så att det inte är något som är galet i armen.

• morminmor

Skum läkare då om det mot förmodan är en fraktur tex så kan det behövas fixas inom en viss tid !

• Anonym
    Anonym (Mamma K) skrev 2012-12-06 14:46:28 följande:
    Har pratat med en läkare nu och det är mer lämpligt att vi kommer dit i morgon bitti och får en remiss till röntgen än att vi åker in till akuten och får vänta där. Det är bäst för alla inblandade. Men jag vill att det undersöks och röntgas så att det inte är något som är galet i armen.

låter väldigt märkligt. Har man en fraktur är det viktigt att det fixeras snabbt. Hur kan man misstänka att ens barn har en fraktur och vänta två dagar för att söka vård för att det är jobbigt att åka 3,5 mil med syskon?
  • Dulishious

Ring 1177 och hör vad de säger?

Svar på tråden Dottern ramlade, skulle ni åka in och kolla armen?