• AnnSofi

gravid ryttare, hur gjorde ni med badbyxor?

Hej
    Jag är nu i vecka 12 och nu har magen börjat så smått växa till sig. Är inte så jätte stor men börjat få en kula.
    Har där av nu kommit till ett smärre problem.
    Jag rider och har egen häst och funderar på hur jag ska få det att funka med ridbyxor...
    Redan nu är ridbyxorna obekväma och jag får ha en gummisnodd i knappen för att hålla uppe dom. Testade ett par ridbyxor i större storlek men då satt de alldeles konstigt runt låren och vaderna...
    Så min fråga är hur löste ni andra ryttare detta problem?
    Vill gärna fortsätta rida ett bra tag till.

• Svar på tråden gravid ryttare, hur gjorde ni med badbyxor?
  • AnnSofi

Dumma auto rättning i mobilen... ska givetvis vara ridbyxor och inte badbyxor i rubriken...

• sallybuse

Ska du ha badbyxor då:):)   Du behöver väl tvunget inte ha ridbyxor på dig.  Du kan väl ha ett par joggingbyxor eller andra lösare byxor.Rider du bara ensam för att motionera hästen så är det väl inte så vikltigt vad man har för byxor.

• tussilago00

Jag förstår precis vad du menar! Inte så lätt att rida i joggingbyxor som man halkar runt i! Jag sitter just nu på tuben med ridbyxor och dom sitter åt i midjan. Är bara i v 9 än så länge.... Förra graviditeten knäppte jag bara upp byxorna och vek ner dom! Hade såklart dom bara när jag red och bytte så fort jag kunde. Annars fick jag bara springa runt och hålla upp dom!
    Sallybuse- rider du själv?

• fortsätt paddla

Köp ett par billiga ridbyxor. Klipp upp över magen ner till grenen och sy en trikåbit. Är du lite händig och kan hantera symaskin går det fint..

• fortsätt paddla

Du syr så trikån ser ut som ett v när du tittar på byxan.

• Apotheosis

Det GÅR att rida i andra byxor än ridbyxor även om det inte är lika bra. Ett par löst sittande joggingbyxor kanske inte fungerar men ett par gravid-jeans i stuprörsmodell fungerar faktiskt även om det inte är lika bra som ridbyxor. Annars är "fortsätt paddla"s förslag jättebra. :)

Låg midja tycker jag annars fungerar jättebra ända till långt in i graviditeten. Hittar du ett par ridbyxor med låg midja kan du kanske ha dem fortfarande? Jag skall föda om 2 månader men kan fortfarande ha alla mina jeans jag hade innan jag blev gravid eftersom de sitter UNDER magen där jag ju inte har växt. :)

• sallybuse

Sallybuse- rider du själv?

Tussilago.  ja de har jag gjort i många år.Och jag har ridit i joggingbyxor flera gånger.Nu menade jag inte att man ska bara ha såna byxor på sig.men där finns andra altenativ.Och finns där inga byxor att ´ha på sig så får man ju låta bli att rida. Man kan ju faktiskt ramla av också. Nu har jag inte ridit sen 94 för att jag råkade ut för en olycka.Jag ramlade av hästen och fick en kraftig hjärnskakning.Men jag har tänkt att jag skulle börja igen. 

• tussilago00

Sallybuse- ok. Lät nämligen som något någon någorlunda okunnig hade kunnat föreslå! Själv kan jag inte rida i joggingbyxor eller nästan inte alls med byxor utan skoning. Jeans kan funka ibland!
    Jag tycker fortsätt paddla hade en bra ide men det är heller inget för mig som inte är direkt kompis med symaskinen. Det är synd att inte någon kedja har gravid-ridbyxor faktiskt! Tror det skulle sälja!

• Sana1

Vet inget om ridbyxor, men jag måste bara tumme upp på rubriken, fick mig ett gott skratt!

• SilverEmma

Vanliga tights och chaps känns ju som en enkel lösning.

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • TinaElisabeth

Mjuka men tighta mammabyxor tänkte jag prova snart när det inte funkar med uppknäppt knapp och gummisnodd. Behöver ju få plats med långkalsingar nu oxå...

• Umman

Är i v 20 nu och har nästan vuxit ur mina vanliga i strl 36, har fått ett par urvuxna 42or från en kompis som jag tänkte testa nu sen köper jag nog begagnade större på tradera tror jag. Chapsen har jag spänt ut i midjan men det finns tyvärr bara ett hål kvar sen och jag vill verkligen ha mina chaps nu när det är så kallt.

Hur gör ni när ni sitter upp? På mig syns det fortfarande knappt men min bm har varnat mig för stora steg och sned belastning i bäckenet så jag sitter alltid upp och av från handikappramp. Annars rider jag som vanligt fortfarande.

• Aprilia77

Jag har inga tips alls att komma med men skrattade jättemycket åt rubriken, ha ha ha!

• semlan2009

Jag red länge och använde en sån där resårgrej med hakar som linnesförlängare och ett långt linne under. Tävlade tom så utan att det såg mysko ut.

• LillLouise84

Nu när det är vinter funkar det med termobyxor med hängslen om man inte får igen byxorna sitter de fortfarande uppe med hjälp av hängslena. Jag bor i norrland och hela vintrarna är det termobrallor som gäller för att inte frysa ihjäl, även när man rider. I och för sig har jag aldrig ridit i ridhus om det är det du gör, vi rider alltid ute.

• Hickstead

Jag har fått sluta rida nu pga fogarna, men rider annars i jeans... mycket sällan har jag ridbyxor på mig, och jeans fungerar siveränt med andra ord :)

(Jag har både westernsadel och dressyrsadel) 

• En till mamma

Hade mina vanliga under hela graviditeten. Knäppte upp dem och hade farfars gammal hängslen för att hålla upp dem. Men det finns gravidridbyxor att köpa, kolla på blocket.

• Umman

Gravidridbyxor? nu blev jag nyfiken för jag har letat massorpå nätet och inte hittat några. Vet du något märke? Är strax i mån 8 och har hittills haft byxorna under magen men det är rätt irriterande att de glider ner när man jobbar i stallet. Hela min viktuppgång sitter på magen så jag har supersmala ben och det funkar inte att köpa större storlek. Rider annars som vanligt, hopptränar fortfarande och har planerat in dressyrtävling om 2 veckor. Tungt att sitta ner i traven bara.

Svar på tråden gravid ryttare, hur gjorde ni med badbyxor?