• Anonym (pessar)

Kan man använda sitt gamla pessar??

Vi har pratat lite om att eventuellt skaffa fler barn. Men har inte riktigt bestämt oss än. Men under tiden vill vi vara skyddade. Fast jag vill inte använda hormonella p-medel eftersom jag är över 35 och kanske svårt att det tar sig när vi vill. Vi har använt kondom några gånger. Men igår kväll kom vi på att jag har ett "gammalt" pessar som inte är använt på säkert fyra år. Men vågar/kan man använda det? Det har legat i sin ask hela tiden. Jag tänkte om man bara tvättar av med kokt vatten. Eller bör jag gå och få ett nytt utprovat? Vad tror ni???

• Svar på tråden Kan man använda sitt gamla pessar??
  • Anonym (Finns)

Möjligheten finns ju att din kropp ändrat sig på de åren?

• Anonym (pessar)

Det har du nog rätt i. Så tänkte dock inte jag. Tänkte väl mer att det kanske bildats bakterier eller dyl. Man vet ju inte. Nån som tror sig veta nåt o det?

• Anonym (pessar)

Ingen???

• Gallifrey

Är inte pessar gjort av någon form av gummi/gummiliknande? Skratta inte nu, har aldrig sett pessar irl. Men gummi åldras väl och speciellt när det bara legat torrt? Vad är i asken (torrt?) och när ska de bytas ut egentligen? 

• Anonym

Är det gjort av silikon eller är det en äldre modell av latex?
    Är den gul i färgen är det latex.
    Är den vit så är det silikon.

Ang bakterier så tror jag verkligen inte det!
    Man ska kunna ha ett pessar i flera år, ja typ hur länge som helst om det är ett i silikon.

Jag hade kokat pessaret i några minuter, låtit det svalna och sen fyllt det med varmt vatten och nogrannt tittat efter ev läckor...

Har du fött barn/varit gravid så kan man behöva en större storlek.
    Likaså om man har gått upp mycket i vikt.          

Men du använder väl också antingen spermiedödande kräm som går att få recept på hos BM och beställa på apotek eller Contragel som man beställer över nätet?  

Det bör du nog göra om du verkligen inte vill bli gravid nu och inte använt ditt pessar på länge.

Mitt förslag är också att du bokar tid hos BM så får hon se hur väl pessaret passar!
    Du kan sätta in det före och sen kollar hon så att det täcker över livmodertappen helt och att det inte är nån glipa nånstans.

• Anonym (pessar)

Jag tror att mitt är av latex. Undrar om det kan tåla kokning?. Tack för era bra tips. Bäst o ringa bm nu.

• Anonym
    Anonym (pessar) skrev 2012-12-06 15:09:37 följande:
    Jag tror att mitt är av latex. Undrar om det kan tåla kokning?. Tack för era bra tips. Bäst o ringa bm nu.

Det räcker med tvål och vatten!

Ja låt bm titta hur väl det täcker. 
  • Anonym (Gratis)

Bor du i Stockholms Län är det kostnadsfritt att få ett nytt pessar.
    Är det latex spara det och ha det som världens bästa menskopp, mjukt, rymer mycket, kan sitta i om du har mens och vill ha samlag.
    Sen skaffar du Milex eller FemCap av silikon och Contragel grön till det.
    Pessar är , i alla fall för mig, en toppenmetod. Inga biverkningar, inget strul när man ska älska, känns inte osv. 

Svar på tråden Kan man använda sitt gamla pessar??