Pergotime+ äl spruta?
Hej!
Behöver alla som äter pergotime ta en spruta vid äl?
Hej!
Behöver alla som äter pergotime ta en spruta vid äl?
Nej det behövs inte man kan även kontrollera ägglossning med äl-test bara att man inte kan styra själva ägglossningen på samma sätt som med äl-spruta.
Men enligt äl testen ska man "ligga" 24-48 timmar efter utslag, men om man läser vissa trådar kan det ta flera dygn innan ägget lossnar med sprutan?
när man tar spruta så tar man den efter att ha gjort vul, vissa kan ta sprutan i samband med positivt äl-test för att stärka ägglossningen men vanligaste är att man gör vul kontrollerar äggen och dess storlek och sedan tar sprutan baserat på vad vulet visar och då använder man inte ägglossningstest alls.
När man tar spruta börjar äggen släppa efter ca 36 timmar, jag har gjort mina inseminationer mellan 36-42 timmar efter spruta och då har äggen fortfarande itne släppt, samma vid ivf där har jag gjort äggplock runt 36 timmar efter och äggen har varit kvar.
Jag fick valet att antingen använda äl-test eller spruta, jag måste då hinna resa från jämtland till köpenhamn vilket blir otroligt tight om jag ska ta äl-test för då insemineras man dagen efter positivt test men när jag tar spruta går jag på kontroll en viss dag och kommer då alltså veta två dygn innan när jag ska vara i köpenhamn därför skippade jag testerna och körde helt på spruta.
Vulet brukar göras runt cykeldag 10 vissa gånger ser det bra ut redan då och jag har fått ta sprutan samma kväll och någon gång har jag fått återkomma en eller två dagar senare och göra nytt vul och sedan ta sprutan den kvällen istället.
Jag har alltid gjort mina inseminationer ca 24 timmar efter sprutan...
Och jag är beordrad både vul, äl test och spruta.. Funderar dock att strunta i sprutan nu och se om det går bättre.. När vi väl får sätta igång igen.. (Fick MA nyss)
Frysta spermier lever väl inte mer än typ 24 timmar?