• avil

"prinsesstårta" hur göra så den inte ser "svettig" ut??

Alltså -ska göra en vanlig tårta liksom,med fyllning o överst ska jag blanda marsankräm+grädde-PÅ det tänkte jag lägga ett färdiglöpt marsipanlock. Så det blir lite som en princesstårta-men går det göra nåt så det inte set blött ut?
    har varit bjuden på liknande,o den var lite svettig tyckte jag-god ändå ,men det ser ju inte så fräscht ut.

HUR kan man undvika det??
    Går det?? Tips tack.    

• Svar på tråden "prinsesstårta" hur göra så den inte ser "svettig" ut??
  • avil
    LiNdA med SaBiNa o JoPPe skrev 2012-12-06 17:09:04 följande:
    Marsipan börjar svettas om du sätter lock ovanpå.

Täck inte tårtan då du är klar med den. 

Okej,man ska ha den i kylen bara -utan lock. Hoppas det gör susen då!  Tänkte pudra florsocker på också,hoppas det går bra......
  • 3bairns

Jag har för mig att man bara ska ha grädde högst upp och inte marsankräm mot marsipanen. Man kan också fodra marsipanen (penska med matolja tex). Och inget lock.

• Crea Diem

Bred tunnt med smörkräm, eller bara smör på baksidan av marispanen innan du lägger på den! Det är vätskan i grädden/marsanen som gör att den svettas. Isolera med ett tunnt lager fett så håller tårtan sig jättefin!

• avil

okej,men smörkräm? Blir det gott? Smakar inte det liksom "smörigt"? hur gör man isåfall en god smörkräm?

kanske ett tunt lager matolja hellre? 

• Crea Diem

Det skall vara riktigt tunnt, lika lite som på en macka! Olja går nog oxå bra, men det har jag inte provat.

• 3bairns

Jag tar matolja och penslar för jag gillade inte smörkräm (men kanske för att jag inte var så bra på att bre tunnt). Tänk bara på att ta en olja som inte smakar. Olivolja blir INTE bra.

• pinglan2012

Jag penslar med matolja, fungerar bra och smakar ingenting.

• Crea Diem

Då ska jag oxå testa matolja nästa gång. Det är inte alltid jag bakar något med smörkräm när jag gör tårta, så det låter ju mycket enklare! Annars brukar jag sno lite smörkräm från någon sats med småkakor elller drömrulltårta som jag bakar i samma veva.

• Wilmis07

Sno ihop lite smörkräm  tar typ 2 minuter,smör och florsocker. Bre ett tunt, tunt lager på marsipanlocket då håller det sig riktigt fint och smakar inte någon smörkräm. Marsipanen svettas inte ens om den står över natten på detta sätt.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
Svar på tråden "prinsesstårta" hur göra så den inte ser "svettig" ut??