• Neko

För lågt DHEAS (DHEA)? Vad innebär det?

Fick jag just veta att jag har, även fast jag inte fick ngt värde på det nu - har fått en remiss till kvinnokliniken. Är det någon som vet vad det innebär? Jag har tydligen normala värden på FSH, LH, östradiol, TSH och T4 (även fast T4 var alldeles på gränsen till för lågt).

Vad innebär det för mig? Påverkar det fertiliteten på ngt sätt? Vad gör man åt det? Någon annan som också har det?

• Svar på tråden För lågt DHEAS (DHEA)? Vad innebär det?
  • cff

jag hade länge extremlåga värden - symptom var ont i kroppen, extrem trötthet, koncentrations- och minnessvårigheter. Plus svårt att bli gravid. Min läkare ville dock inte skriva ut Prasterone eftersom lågt DHEA inte är en "indikation" i Sverige, dvs man brukar inte behandla det. Numera skriver dock en hel del IVF-läkare ut det.
    Jag köpte DHEA-tillskott från USA (dhea.com) istället och på en vecka blev jag helt kvitt mina symptom, det kändes som att vakna upp Glad

• Neko

Tack, jag ska titta i den. Jag har fått en remiss för att prata med läkare men det är ju skönt att det finns tillskott och så. Nu vet jag ju inte hur låga mina värden är ännu men jag har inte märkt av nga symptom egentligen förutom mellanblödningar, om det har med det att göra. Men jag tänker att jag kanske alltid har haft det och därför är liksom van och vet inte hur det ska kännas annars...? Är ofta trött och så, orkar speciellt inget fysiskt som att träna eller ngt. Däremot har jag väldigt lätt att bli gravid konstigt nog.

Jag läste dock at DHEA är en prekursor för stresshormon också, så kan det vara så att jag har för lite DHEA för att allt blir stresshormon direkt? Är sjukt stressad, utan egentlig anledning... har varit det kroniskt i flera år nu.

Låter ju härligt att du blivit så mycket piggare av det då, jag ska definitivt testa oavsett om läkaren inte vill skriva ut =) Har det ngra biverkningar?

• cff

Ja det kan ha biverkningar - men personligen tror jag att dessa främst drabbar de som tar tillskott trots att de inte har någon brist. Men se till att googla ordentligt och läs på (man kan t.ex få för höga nivåer av testosteron som gör att man kan få manlig behåring - sk hirsuitism, djupare röst, mm hemskheter).

Innan du träffar läkaren kan du också läsa på följande http://www.lakartidningen.se/old/content_0339/pdf/3043_3049.pdf på sid 3045 (om din läkare har lyckats hitta något om DHEA så är det förmodligen detta.

Det är främst binjurarna som bildar DHEA. Binjurarna bildar också kortisol vilket innebär att om du är mkt stressad så är binjurarna först för upptagna för att bilda tillräckligt med DHEA och sedan finns det risk att de är uttröttade och därför inte producerar tillräckligt med DHEA (jag tror att detta är en av de fysiska sakerna som händer vid utbrändhet). Om binjurarna får vila ett tag så brukar de återhämta sig - men jag tror inte alltid att de gör det.

I USA förespråkar man DHEA (det säljs i hälsokostaffärer) till folk (ffa kvinnor) som är stressade och trötta.    

• Neko

Åh, tack så hemskt mycket, jag ska titta på länken! =) Låter intressant det där med stressen, kan kanske vara så för mig, men då kommer ju det svåra - att sluta stressa. Hur gör man det, det vet jag inte ens =S

Mörkare röst lät inte så lockande med tanke på att jag redan tycker att jag har relativt mörk röst, och rätt mycke hår på benen och så, men det är kanske värt det. Kan ju börja med bara lite och se om det hjälper. Lät också intressant det där med att de ger sådant till stressade kvinnor =) Vet du om DHEA gör något självt eller bildar det bara andra sorters hormon som sedan är verksamma?

• Neko

Fick just veta att mitt värde är 0,011. Det är ju jättelite. Ska det inte ligga på 1,5-15 något däromkring?

Svar på tråden För lågt DHEAS (DHEA)? Vad innebär det?