• Mytime

Vad betyder det?

Vi är i husköparplaner men för mig som aldrig tidigare ägt ett hus (endast bostadsrättsägare sedan tidigare) så dyker det upp en massa "konstiga" ord som jag inte förstår vad de betyder eller vad dem innebär..

Hoppas på er hjälp för en begriplig förklaring.
    Försökte med Wikipedia men de hjälpte inte sådär jättemkt...

Pantbrev - Vad är det? Vad innebär det om de finns såna innan vi köper huset? Något man ska ha eller??
    Taxeringsvärde - Vad e de? O hur mkt ska de ligga på? Bra el dåligt?
    Lagfart - Vad e de? Vad innebär det?

Detta kanske är självklara frågor om man bor i hus eller funderar på husköp men jag känner mig väldigt förvirrad.

Vet att bankernas beräkningar på månadskostnad på hemsidor, exempelvis hemnet.se är ofta ganska lågt räknade, hur mkt ska ja lägga på för att få en rimlig beräkning?

Huset i fråga kostar ungefär 1.5miljoner ev lite till... el om vi har tur, lite mindre.

Hoppas på snabba och konkreta svar

• Svar på tråden Vad betyder det?
  • Whitetrash86

Lagfarten är en inskrivning i fastighetsregistret där du blir upptagen som fastighetens ägare. Du får också ett papper på att det är du som äger fastigheten. Skulle fastighetsregistret totalhaverera en dag är det detta papper som bevisar att huset är ditt! När du väl fått det är det därför säkrast att förvara det i ett bankfack.

Pantbrev motsvarar en inteckning av fastigheten vilket krävs för att kunna belåna den. Du behöver därför ha pantbrev så det täcker det belopp du tänkt låna. Pantbrev består dock och behöver inte förnyas vid övertagande av en fastighet. Om du behöver låna mer än huset tidigare varit belånat till måste du dock komplettera med ett nytt pantbrev. Det är det vanliga, vilket är helt logiskt med hänsyn till dom stora värdeökningar vi sett på bostäder.

• Whitetrash86
    Whitetrash86 skrev 2012-12-06 19:51:00 följande:

Lagfarten är en inskrivning i fastighetsregistret där du blir upptagen som fastighetens ägare. Du får också ett papper på att det är du som äger fastigheten. Skulle fastighetsregistret totalhaverera en dag är det detta papper som bevisar att huset är ditt! När du väl fått det är det därför säkrast att förvara det i ett bankfack.

Pantbrev motsvarar en inteckning av fastigheten vilket krävs för att kunna belåna den. Du behöver därför ha pantbrev så det täcker det belopp du tänkt låna. Pantbrev består dock och behöver inte förnyas vid övertagande av en fastighet. Om du behöver låna mer än huset tidigare varit belånat till måste du dock komplettera med ett nytt pantbrev. Det är det vanliga, vilket är helt logiskt med hänsyn till dom stora värdeökningar vi sett på bostäder.

I nuläget kostar lagfarten 1,5 % av köpeskillingen plus 825 kronor i fast avgift och pantbreven 2 % av pantbrevbeloppet plus 375 kronor per pantbrev. I dom flesta fall räcker det med ett pantbrev.

Om du skulle köpa ett hus för två miljoner, som sedan tidigare har pantbrev på en miljon, och vill lägga en kontantinsats på 300.000 så kostar alltså lagfarten 30.825 och pantbrevet 14.375.

Lagfartskostnad = 2.000.000 * 0,015 + 825 = 30.825
    Pantbrevsbelopp = 2.000.000 – 1.000.000 – 300.000 = 700.000
    Pantbrevskostnad = 700.000 * 0,02 + 375 = 14.375

• Whitetrash86

jag är inte helt hundra på taxeringsvärdet men det är ju där för att se till att man inte betalar för mycket skatt på huset. Och det ligger på 75% av fastighetsvärdet var 2 år tidigare.

• Ann Nelly

Vilka bra svar du fått, de hade jag med behövt när jag köpte hus 2001 :)

Taxeringsvärdet är alltså det värdet som Skatteverket använder som grund för att räkna ut vad du ska betala i fastighetsskatt på huset. Fastighetsskatten läggs in på din deklaration varje år, så man betalar den alltså en gång om året kan man säga.
    Men har man mycket lån som vi så jämnar det ut sig och man får ändå tillbaka pengar :)
    För man får avdrag för räntekostnader på deklarationen också.
    Hur mycket skatten har legat på i förhållande till taxeringsvärdet har varierat under åren men de senaste åren har det funnits en maxtaxa för fastighetsskatten. Kommer inte ihåg vad den är nu. Kolla på Skatteverkets hemsida.

Men en gång om året så kommer det ut blankett från Skatteverket där man får fylla i om något har förändrats med huset som påverkar taxeringsvärdet. Har ingen förändring skett och uppgifterna stämmer så behöver man inte göra något. Annars får man fylla i och skicka in. Sedan kommer ett beslut hem med det aktuella taxeringsvärdet.
    Så det finns ett par olika sätt att se på saken:
    Lågt taxeringsvärde ger lägre fastighetsskatt att betala.
    Men ett högre taxeringsvärde ger ändå ett besked om värdet på huset.
    Banken kan exempelvis ta hänsyn till taxeringsvärdet när de ska bevilja lån, de kan titta både på marknadsvärde och taxeringsvärde för att ta beslut.

Hoppas det blev lite klarare.

Svar på tråden Vad betyder det?