• matildabt

Chailatte när man är gravid?:)

Hej!
    Jag vet ju att man ska hålla in med kaffe och te under grav. kaffe dricker jag inte alls då jag plötsligt tkr det smakar jord sen jag blev gravid? i vilket fall undrar jag om det är samma med chai latte som är ett slags te? där emot innehåller de inte samma halt av koffein, tror inte det innehåller nå koffein alls.  och jag är helt beroende av det,  är det skadligt för barnet i magen på samma sätt som vanligt te ? nån som vet?  

• Svar på tråden Chailatte när man är gravid?:)
  • hannis

Te är inte skadligt i lagoma doser så det kan du dricka med gott samvete. 

Från livsmedelsverket:

Kaffe och svart te innehåller koffein, som i höga doser kan öka risken för missfall. När man är gravid bör man därför inte få i sig mer än 300 milligram koffein per dag. Det motsvarar antingen tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2 dl/kopp). Även coladrycker och energidrycker kan innehålla koffein. 

• matildabt

Precis vad jag med tänkt. Sen är inte chailatte samma slags te som tex jordgubbste i en tepåse som man doppar i vatten :) tack för ditt svar hannis:)

• Amatullah

Chailatte innehåller ju kryddor så som kanel och kardemumma och jag har hört att de kan orsaka missfall. Men kanske inte i så små mängder.

• Amatullah

Inte alla kryddor, nej. Men man ska inte äta för mycket kanel när man är gravid.

• hannis
    Amatullah skrev 2012-12-07 16:56:55 följande:
    Inte alla kryddor, nej. Men man ska inte äta för mycket kanel när man är gravid.
    För mycket skall man inte äta av nåt. Den lilla mängd som finns i chailatte är ingen som helst fara! 
  • Amatullah

Likaså är det ingen fara att dricka måttliga mängder kaffe under graviditeten.

• hannis
    Amatullah skrev 2012-12-07 22:30:19 följande:
    Likaså är det ingen fara att dricka måttliga mängder kaffe under graviditeten.
    Nej precis. Upp till 3 koppar är helt okej precis som jag skrev högre upp i tråden. Flört
Svar på tråden Chailatte när man är gravid?:)