• Semlan87

kattunge 15veckor nästan slutat äta

Hej. Jag har en liten kattunge som heter Sture. Vi fick han när han var ca 11 veckor och sedan dess har han käkat sitt torrfoder. Men han har alltid varit väldigt gnällig när vi har våran mat i närheten och vill ha den, han får inte vår mat men kanske fått slicka lite sås från fingrarna eller så. Han verkar alltid hungrig trots att han har fri tillgång till torrfoder och skålen är alltid full. Har även varit noga med att välja en bra sort.
    Men nu helt plötsligt har han slutat äta nästan helt. Han tar någon bit då och då men inte som innan. Upptäckte att han har gått ner i vikt från 1100g till 900g nu precis. Vad ska jag göra? Ge han blötmat? Eller annat som han ska äta bara för att gå upp igen? Kan det va så att han strejkar med att inte äta det han får för att han vill ha "vår" mat? Han är ca 15 veckor nu. Hjälp vill inte att min kise ska må dåligt!

• Svar på tråden kattunge 15veckor nästan slutat äta
  • Majsan70

Hmm...din lille katt var för ung för att flytta men det visste du nog redan. Detta kan vara ett utslag av detta.
    Är han veterinärbesiktigad innan flytt o har han fått alla sprutor?
    Får han rätt kattunge mat och varför får han inte blötmat som extra? Katter mår bra av båda delarna.

Jag är själv uppfödare o m ina kattungar får kittenmat i torrfoder och utöver det får de blötmat varje dag. Rått kött serveras flera gånger i veckan.
    Det finns blötmat med extra energi som man kan ge smala katter o kattungar. Men du måste ju veta att din katt är frisk i grunden.

• Lilia

Han var för ung då han flyttade. Troligtvis var uppfödaren oseriös då det är olagligt att sälja en så ung katt. Har han blivit vaccinerad än? Ta honom till veterinären och kolla upp honom där samtidigt kan du vaccinera om du inte har gjort det än.

• Semlan87

Ja jag vet att vi tog han 5 dagar för tidigt. Men hade några lediga dagar från jobb och tänkte att 5 dagar kan inte spela någon roll.. han har fått två omgångar sprutor. Så han var hos vet senast förra veckan. har avmaskat och försökt göra allt vad man ska. Är min första katt så jag är ingen expert. Frågade hos vet angående maten. Hon sa åt mig att katten inte behöver blötmat. Han får Royal canins kattunge mat.

• Busbellan
    Semlan87 skrev 2012-12-06 21:21:49 följande:
    Har ni koll på om vikten är normal för åldern?

Hur gammal är han nu?
    Vikten på katter varierar ju en hel del men över 1 kg tror jag nog de allra flesta bör väga när de är leveransklara vid 12 veckor 
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan

Såg nu att det stod i rubriken hur gammal han var, jag tycker nog att en kattunge i den åldern borde väga i alla fall ca 1,5 kg

• Majsan70
    Semlan87 skrev 2012-12-06 21:20:17 följande:
    Ja jag vet att vi tog han 5 dagar för tidigt. Men hade några lediga dagar från jobb och tänkte att 5 dagar kan inte spela någon roll.. han har fått två omgångar sprutor. Så han var hos vet senast förra veckan. har avmaskat och försökt göra allt vad man ska. Är min första katt så jag är ingen expert. Frågade hos vet angående maten. Hon sa åt mig att katten inte behöver blötmat. Han får Royal canins kattunge mat.
    De flesta katter mår bra av blötmat och rått kött. Mina kattungar får rå köttfärs från 4 veckors ålder faktiskt. Men har katten slutat äta o tappat så mycket i vikt så snabbt bör du uppsöka vet. Är katten uttorkad oxå?

Och jo de där dagarna spelar roll. Faktiskt så släpper jag inte mina kattungar före 14 veckors ålder just för att jag har sett att de fixar flytten bättre efter det. Då är de mer mogna.
  • Semlan87
    Majsan70 skrev 2012-12-06 21:28:51 följande:
    De flesta katter mår bra av blötmat och rått kött. Mina kattungar får rå köttfärs från 4 veckors ålder faktiskt. Men har katten slutat äta o tappat så mycket i vikt så snabbt bör du uppsöka vet. Är katten uttorkad oxå? .

Hur vet jag om han är uttorkad? Han går på lådan och springer runt precis dom vanligt. Han brukar va duktig på att .

Provar blötlägga maten nu för att se vad han säger om det..

Tänkte att köper jag ett torrfoder med mycket kötthalt i så borde det räcka. Det så vetrinären med därför har jag valt att lita på det. Är inte så lätt när Internet säger massa olika och jag som nybliven kattägare inte har en aning om något och vill bara göra det bästa för min älskade katt.
  • nemo1

Köp Royal Canin babycat 34 och blöt upp i vamt vatten, det brukar locka till ätande. Ge även fri tillgång på blötmat, tex Mjau.

• Emmelié89

En fråga bara, räknar man verkligen med att en kattunge på 15 veckor ska väga 1,5kg?! Tycker det låter mycket, har själv tre källingar som är 14 veckor o jag kan aldrig tänka mig att de väger över 1kg, o då tycker jag att de har ruskligt bra med hull:-S inte haft en tanke på att de skulle vara för små

• Busbellan
    Emmelié89 skrev 2012-12-06 21:52:05 följande:
    En fråga bara, räknar man verkligen med att en kattunge på 15 veckor ska väga 1,5kg?! Tycker det låter mycket, har själv tre källingar som är 14 veckor o jag kan aldrig tänka mig att de väger över 1kg, o då tycker jag att de har ruskligt bra med hull:-S inte haft en tanke på att de skulle vara för små

Jag har haft några kullar kattungar och tror inte någon unge vägt under 1 kg vid 13 veckor faktiskt
  • honungskakan90

Ge b-vitamin, supermedicin mot det mesta även smågrejjer och det h*n inte behöver kissas ut. hade själv en riktig problemkatt o jag hällde lite över maten, katten kräks inte lätt i samband med att det äter?

• honungskakan90

Kattmjölk går att köpa för att undvika laktosen då katter som.människor kan få magknip, vet inte om katten fått mjölk, kolla bf bara så inte kissen blir matförgiftad

• honungskakan90

Ps. jag köper inte royal canin själv, bilbanx om katten får välja bäst i pris påmarknaden o inehåller alla näringsämnen i Rätt mängd, skrämande många märken inehåller för mkt salt bindvävnad ( växtmaterial) bilbanx fins dessutom på ica =bonuspoäng

• Majsan70
    Semlan87 skrev 2012-12-06 21:47:44 följande:

Hur vet jag om han är uttorkad? Han går på lådan och springer runt precis dom vanligt. Han brukar va duktig på att .
    Provar blötlägga maten nu för att se vad han säger om det..

Tänkte att köper jag ett torrfoder med mycket kötthalt i så borde det räcka. Det så vetrinären med därför har jag valt att lita på det. Är inte så lätt när Internet säger massa olika och jag som nybliven kattägare inte har en aning om något och vill bara göra det bästa för min älskade katt.
    Om de är uttorkade så märker man det genom att nypa lätt i nackskinnet. Stannar det kvar så är katten torr.
    Katter är inte gjorda för att äta torrfoder. Torrfoder är kanon tycker jag men jag anser att det bör kompletteras med blötmat o rått kött. Veterinärer är väl sådärbra på att rekomendera foder till katter tycker jag.

Anderssons välling är även det  något som kattungar ja katter tycker är gott o det innehåller massa näring.
  • Semlan87

Han käkade lite av den blötlagda maten nu. Får lura han lite. Sätter upp maten på diskbänken och varje gång jag tar ner den är den spännande igen.

Så länge han är pigg och leker bör det väl inte vara någon fara? Får hålla koll så han inte går ner mer bara

• Majsan70
    Semlan87 skrev 2012-12-06 22:15:53 följande:
    Han käkade lite av den blötlagda maten nu. Får lura han lite. Sätter upp maten på diskbänken och varje gång jag tar ner den är den spännande igen.
    Så länge han är pigg och leker bör det väl inte vara någon fara? Får hålla koll så han inte går ner mer bara

Att tappa i vikt i den åldern är aldrig bra. Då skall de lägga på sig varje vecka. Du får vara mycket uppmärksam...katter döljer in i det längsta om de mår dåligt.
    Mina kattungar väger jag i den åldern varje vecka för att ha stenkoll.
Svar på tråden kattunge 15veckor nästan slutat äta