• Anonym (endast fysiskt?)

    Okej att vara hemma för att man mår psykiskt dåligt?

    Jag kan ibland vara hemma från jobbet för att jag mår psykiskt dåligt, har alltså inte feber, magsjuka eller någon influensa. Många trivs inte på mitt arbete (en av dom är jag) och ibland kan det bli för mycket, dock är jag inte hemma bara för att det blir för mycket på jobbet utan det är det men i kombination att jag rent allmänt mår psykiskt dåligt (då pga jobbigt förflutet som ibland återkommer och jag kan bli väldigt nedstämd, speciellt vid hög stress).

    Vad är din åsikt om detta? Skulle du säga att jag gör fel eller "lurar" arbetsgivaren för att lata mig hemma? Måste man må fysiskt dåligt för att det ska vara okej att stanna hemma?

    Obs jag säger dock till arbetsgivaren att jag har någon fysisk åkomma

  • Svar på tråden Okej att vara hemma för att man mår psykiskt dåligt?
  • Anonym (psykologen)

    Det beror på hur ofta du gör det, tycker jag. Om det inte händer hela tiden tycker jag det är bättre att ta ett par dagar innan man går in i väggen istället för ett par månader efter. Det borde alla göra.

  • Anonym (förstår dig)

    Jag förstår dig. Jag har också varit hemma från jobbet för att jag mått psykiskt dåligt. Men mycket berodde då på att mina arbetskollegor mobbade mig. Inte alla men det fanns ett par. Men jag pratade med min arbetsgivare om det och hon förstod men gjorde ingenting åt det. Jag var ärlig om det och sen hade jag andra bekymmer som tyngde ner mig. Men jag var alltid ärlig för att jag då kunde hålla ryggen fri. Att må psykiskt dåligt är också en åkomma eller en sjukdom. Och ofta behöver man vara hemma för man inte gör ett bra arbete på jobbet.

  • Anonym (endast fysiskt?)
    Anonym skrev 2012-12-06 22:33:15 följande:
    Hur ofta gör du det? Varför söker du inte hjälp?
    Det är i perioder, men som tex oktober var jag hemma 4 dagar och november 3, men innan det var det över 7 månader sedan jag var hemma.

    Jag går i terapi, så jag får hjälp.
  • Anonym

    Det är helt ok att vara hemma men bättre att vara ärlig, åtminstone till chefen

  • Havrebarn

    Ja det är okej, och man behöver inte ljuga om det. Bara det inte händer i tid och otid. Ljuger man om olika sjukdomar ofta, tror jag ändå att arbetsgivaren kommer att reagera.

  • Anonym (samma här)

    Jag har gjort samma sak som dig. Då jag beslutade mig för att säga sanningen höll jag på att bli av med min sjuklön, jag fick visa läkarintyg från första dagen och facket fick kopplas in. Jag har en depression och panikångest på papper av en psykiatriker, men psykisk ohälsa räknas inte som sjukdom enligt cheferna på mitt jobb. Facket gav mig dock rätt. Tänkte bara säga det till alla som tycker att TS ska tala sanning. Kan du bli sjukskriven 25-50 %? Jag tror att det är bättre än att smådutta med sjukskrivningar.

  • Anonym (EC)

    Inte fel att vara hemma pga "själslig sjukdom" - men varför säger du till arbetsgivaren att du har fysisk åkomma? Som chef vill jag veta om mina anställda mår dåligt, så att jag kan hjälpa dem på bästa sätt! T ex via företagshälsovården. Jag vill att mina anställda ska må bra.

Svar på tråden Okej att vara hemma för att man mår psykiskt dåligt?