• Äldre 6 Dec 22:22
    7273 visningar
    7 svar
    7
    7273

    Kaninhane som börjat kissa ner vid en viss plats i huset.

    Jag har en kaninhane och en kaninhona hemma, hanen är kring 9 månader gammal och honan runt 4-5.
    De sista två veckorna har främst hanen börjat kissa ner vid en viss plats nästan varje gång han är ute och hoppas löst, något han aldrig gjort tidigare. Även honan har gjort det, men det var först när hanen hållt på ett tag och markera samma plats om och om igen. Honan gör det dessutom inte varje gång hon är ute, utan har väl gjort det en 2 gånger under tre veckor.
    Hanen däremot har väl gjort det varje gång han varit ute de senaste tre veckorna. Och bara på en plats i huset.
    Skall också säga att han bajsar på samma ställe, men det stör mig inte lika mycket eftersom det är lätt att dammsuga upp och inte luktar så vidrigt (men skulle helst se att han slutade med detta också såklart)

    Förra veckan reste jag bort under 4 dagar och körde hem kaninerna till mina föräldrar som då passade dem. Där var de ute och hoppade väldigt mycket men kissade eller bajsade aldrig någonstans, varken hanen eller honan.

    Någon som har några idéer runt det här? Varför de (men främst hanen) börjat göra såhär? Och hur man kan få det att upphöra? Kan det vara så att han vill markera ut revir eller något liknande? Platsen han kissar/bajsar på är relativt nära honans bur. Men tycker ändå inte det riktigt går ihop med att de inte gjorde något när de var hemma hos mina föräldrar..

    Vore i alla fall trevligt om någon som har kunskaper kring det här kunde höra av sig med tips/råd.
    Skall väl också tilläggas att hanen inte är kastrerad, då jag vill para dem när de har åldern inne. 

  • Svar på tråden Kaninhane som börjat kissa ner vid en viss plats i huset.
  • Äldre 6 Dec 22:23
    #1

    Vill också tillägga att jag inte tror det är så att det här beror på att hanen inte är rumsren. Har haft honom sen han var unge och fick honom rumsren ganska fort, sen gick det över till det här för ett tag sen. Och ibland när han kommer ut är det första han gör att hoppa bort och kissa på den här platsen, så tror inte heller det kan vara att han behöver kissa men inte förstår att han skall gå till buren.

  • Äldre 6 Dec 22:33
    #2

    De gör ofta så, speciellt hanar, tvätta med ättika för att få honom att sluta. kanin.ifokus.se/articles/4d715fcbb9cb4622390706d1-doftmarkeringar

    Sedan är det självklart ditt val men du tycker inte det finns tillräckligt med oönskade kaniner och andra gnagare på blocket? Eller kanske vill du själv ha fler? 


  • Äldre 6 Dec 22:34
    #3

    Hej ts, 
    jobbigt läge! Har haft kanin som kissade i hörn och det var jättejobbigt, så jag förstår din frustration.  

    Var är hans vanliga kissplats? Är den i buren, nära där han skall ligga? Då kan det vara att han, precis som vi andra, vill ha lite avstånd mellan sängen och toaletten.Glad
    Kanske har han bestämt sig för att hela huset är hans och då kan ju han bestämma var han har sin toalett. Det kan ta ett tag innan en kanin får perspektiv på sitt revir, och är han nio månader börjar han ju bli vuxen och det kan spela in för hans förhållande till hur mycket plats han anser är hans. 

    Är kissplatsen på ett ställe där du kan sätta ut en kisslåda eller en tidning när du släpper ut honom? Då kan det vara en lösning, om du inte har honom lös så långa stunder i taget. 

    Jag har för mig att det finns sprejer i djuraffären som skall avskräcka från besök på en sprejad plats. Jag vill minnas att de är för katt, men tjejen i affären sade att de funkade på kaniner också. Är lite osäker på detaljerna här, för nu är det ett par år sedan jag hade kaninen. 

     Hoppas du får styr på situationen! 

  • Äldre 6 Dec 22:39
    #4

    Inte för att jag vet om det är något tips, men vår kanin bor lös i huset och valde soffan till sin toalett, utöver sin kattlåda. Vi stängde helt enkelt bort soffan med kompostgaller (inte så snyggt, men vad gör man...) och nu gör han bara sina behov i kattlådan. Kanske det kan vara idé att försöka spärra av den där platsen han valt som toa?

  • Äldre 6 Dec 22:53
    #5
    Losan skrev 2012-12-06 22:33:33 följande:
    De gör ofta så, speciellt hanar, tvätta med ättika för att få honom att sluta. kanin.ifokus.se/articles/4d715fcbb9cb46223907...

    Sedan är det självklart ditt val men du tycker inte det finns tillräckligt med oönskade kaniner och andra gnagare på blocket? Eller kanske vill du själv ha fler? 
    Jag vill själv ha fler, och har redan hittat bra ägare till upp till 10 ungar, så just det är det inga problem med. Sen skulle jag själv aldrig kunna sälja kaninungar på blocket, hade inte klarat av att inte veta om de kom till bra hem eller inte. 

    Tack så jättemycket för alla tips! =) skall testa att tvätta, spärra av platsen något och höra med dem i djuraffären.
  • Äldre 27 Feb 13:45
    #6

    Har du ingen toalett till honom? Kaniner är väldigt rumsrena och sätter sig Helst på ett ställe

  • Äldre 14 Mar 23:19
    #7

    Hur har det gått för dig? Själv fick jag placera en 'kattlåda" på vår kanins favoritställe, och den håller han sig nu till. Han är en väldigt duktig, rumsren, Kastrerad, hankanin.

Svar på tråden Kaninhane som börjat kissa ner vid en viss plats i huset.