• Anonym (MIssCandy)

Gravid när maken äter Metotab/Metotextrat

Hej!

Jag undrar om jag skulle kunna få svar på en fråga som gnager i mitt huvud just nu.

Jag testade igår positivt på ett test och min make har ätit Metotab/Metotextrat i snart 1år och detta var inte alls planerat att det skulle bli en bebis men jag undrar hur det blir med fosterskador osv om man bör göra abort pga att risken är så stor för fosterskador att man inte bör påbörja en graviditet.

Vore tacksam för svar.

Mvh

• Svar på tråden Gravid när maken äter Metotab/Metotextrat
  • Panthera leo

Hej!

Detta hittade jag på Fass:

Metotab skall inte användas under graviditet. Män och kvinnor skall använda effektiv preventivmetod under behandlingen och under ytterligare sex månader efter det att behandlingen med Metotab avslutats.

Men rådgör alltid med läkare.

• Panthera leo

Och för det andra preparatet:

Manlig fertilitet
    Metotrexat kan vara genotoxiskt. Detta innebär att läkemedlet kan orsaka genetisk mutation. Metotrexat kan påverka spermie- och äggproduktion med möjlighet att orsaka missbildningar. Du ska därför undvika befruktning när du tar metotrexat och minst 6 månader efter att behandlingen har avslutats. Eftersom behandling med metotrexat kan leda till infertilitet, rekommenderas att manliga patienter överväger att bevara sädesvätska innan behandlingen påbörjas (se även avsnitt ”Var särskilt försiktig med Methotrexate Orion”).

Rådgör med läkare eller apotekspersonal innan du tar något läkemedel.

• Anonym

Är sjuksköterka och jobbat med patienter som fått cytostatika. Vet minst ett fall där en man ätit cellgift och frun blivit gravid. De valde  trots avrådan från läkare att behålla och det fick ett helt friskt barn!

Så det finns goda chanser att barnet är friskt, men troligtvis kommer du få rådet att göra abort från läkarkåren.

• IdaN

Jag vet att det ska undvikas att bli gravid men jag äter p-piller men blivit gravid ändå tanken var att vi skulle avbryta hand behandling i januari och sen vänta 3månader innan vi skulle bli gravida.

Om man väljer att fullfölja graviditeten får man göra extra kontroller då eller hur fungerar det?

• Anonym (ssk)

Jag vet faktiskt inte, men rimligen kan du säkert få göra flera tidiga UL för att se att allt ser bra ut.

• Anonym (MIssCandy)

Jag får ringa nästa vecka och höra vad dom säger. tack för era tankar o svar :D

• alfabetan
    Metotrexat
    Preparat Methotrexat, Methotrexate Teva, Methotrexate Wyeth Lederle, Metoject.
    Bedömning Behandling av malignitet med metotrexat under första trimestern innebär en väsentlig risk för missbildning hos fostret och bör undvikas. Om sådan exponering skett bör en diskussion tas upp över ett avbrytande av graviditeten.

Behandling med metotrexat som immunsuppressivt medel innebär troligen en lägre risk men bör undvikas under graviditet. Om sådan behandling skett under första trimestern kan risk för fosterskada inte uteslutas och en diskussion över ett avbrytande av graviditeten bör föras men risken för den enstaka graviditeten är troligen inte hög.

Graviditet som inträffat efter avslutad behandling med metotrexat är troligen inte förenad med några stora risker.

Översikt Metotrexat är en folsyraantagonist. De bäst dokumenterade fosterskadliga effekterna av folsyraantagonister hänför sig till aminopterin, som användes som abortframkallande medel i USA. Grava skador sågs på barn som fötts efter misslyckade abortförsök med aminopterin. Skadorna inbegrep skalle och ansikte, hjärna - med ökad frekvens mental retardation hos överlevande barn - och extremiteter. Risken ansågs vara så hög som 1:3.

Också efter användning av metotrexat har liknande skador noterats om än i lägre frekvens. Förutom vid behandling av malignitet används metotrexat som immunsuppressivt medel t.ex. vid kronisk psoriasis och reumatoid artrit. Doseringen är då mycket lägre och så är troligen också riskerna för fosterskada men enstaka fall av multipelt skadade barn finns beskrivna i litteraturen.

Nyligen har det föreslagits att behandling med metotrexat skulle kunna ge ett tillstånd liknande det man kan se efter cyklofosfamid eller cytarabin: tillväxthämning, defekter i skallben samt reduktion av fingrar.

I det svenska Medicinska Födelseregistret finns 20 barn, vilkas mödrar uppgivit användning av metotrexat i tidig graviditet - barnen saknade missbildningsdiagnos. Metotrexat kan utöva en mutagen effekt. Risken för att detta skall leda till fosterskador är liten. Om den manliga partnern står på metotrexat vid spermacellsbildningen (c:a 3 månader före konception) eller om kvinnan före befruktningen behandlats med metotrexat, kan skäl för en kromosomundersökning av fostret anses föreligga. Efter upphörandet av en metotrexatbehandling av fertil kvinna bör för säkerhets skull graviditet undvikas tills normalt folsyrastatus uppnåtts.
  • Hjälpare

Hej!

Snälla gör INTE abort!

Läkare gör ett stort fel när de säger att göra abort. De gör så eftersom de vill inte ta ansvar. Men det finns så många kvinnor som födde friska barn trots att läkarna insisterade på abort.

Abort är mord. Om du dödar ditt barn ska du ångra det hela livet och kommer aldrig glömma det. Det kan hända att du aldrig kommer att bli mamma igen. Tänk på det! De är omöjligt att bygga ett lyckligt liv genom att döda. 

Jag skulle ge vad som helst för att bli gravid. Vi har försökt i ett och ett halvt år. Kanske är det Guds straff för våra tidigare dödssynder. Nu börjar vi en komplicerad adoptionsprocess som brukar ta mellan 3 och 5 år.

DU ÄR LYCKLIG ATT DU ÄR GRAVID !!!

P.S. Du kan skriva till mig [email protected]

• Fia 28
    Hjälpare skrev 2012-12-07 15:02:25 följande:
    Hej!

Snälla gör INTE abort!

Läkare gör ett stort fel när de säger att göra abort. De gör så eftersom de vill inte ta ansvar. Men det finns så många kvinnor som födde friska barn trots att läkarna insisterade på abort.

Abort är mord. Om du dödar ditt barn ska du ångra det hela livet och kommer aldrig glömma det. Det kan hända att du aldrig kommer att bli mamma igen. Tänk på det! De är omöjligt att bygga ett lyckligt liv genom att döda. 

Jag skulle ge vad som helst för att bli gravid. Vi har försökt i ett och ett halvt år. Kanske är det Guds straff för våra tidigare dödssynder. Nu börjar vi en komplicerad adoptionsprocess som brukar ta mellan 3 och 5 år.

Men jisses. Tvinga inte dina religiösa funderingar på stackars TS som har annat att tänka på!!
  • Anonym (Suck)
    Anonym skrev 2012-12-07 10:09:12 följande:
    Är sjuksköterka och jobbat med patienter som fått cytostatika. Vet minst ett fall där en man ätit cellgift och frun blivit gravid. De valde  trots avrådan från läkare att behålla och det fick ett helt friskt barn! Så det finns goda chanser att barnet är friskt, men troligtvis kommer du få rådet att göra abort från läkarkåren.

Självklart föds det även helt friska barn trots att föräldrar tagit cystostatika. Det är ju inte 100% som får grava fosterskador. TS. Skulle du tycka det var OK att föda ett barn med grava fosterskador så kör på du. Men ta reda på fakta från en riktig läkare först, inte massa låtsasmänniskor på ett internetforum.
  • Hjälpare

TS, du kan ge mig ditt barn om du inte vill ha det. Men jag är 100% säkert på att du ska behålla det efter födelse när du först ser bebisen.

• Plutteli
    Hej!

Snälla gör INTE abort!

Bullshit, du kan viss bygga lycka genom en abort. Huruvida det är det rätta för just TS måste ju hon ta ställning till, helst i samförstånd med kunniga läkare!
  • Pastell
    Hej!

Snälla gör INTE abort!

Men för i helvete, gå med din dynga någon annanstans!

• Pastell

Och man behöver inte alls ångra eller må dåligt av en abort!

/från en som gjort abort, och från en som nu kämpar för att bli gravid och inne på 14:e försöket

• Anonym (MIssCandy)

ojdå här har det nt saker.

jag ska ha ett grundligt pray ned en kunnig läkare innan jag gör abort om jag nu gör det. men jag hsr tidigare gjort abort och då var jah 15år o då var jag väldigt tacksam att de fanns den möjligjeten.

jag har äve. haft 2missfall neb jag har ändå två underbara barn hemma. då att abort är nord kan j inte riktigt hålla med om. 

Svar på tråden Gravid när maken äter Metotab/Metotextrat