• Anonym

bre egna mackor och påklädning!

Vid vilken ålder tycker ni man kan kräva det av förskolebarn? Min dotter är 3 år och på utvecklingssamtalet på förskolan ansåg man detta vara ett stort problem att min dotter inte helt klarade av själv. Vad tycker ni?

• Svar på tråden bre egna mackor och påklädning!
  • Anonym

De började med att min son och hans jämnåriga kompisar vid 4 årsåldern sista terminen innan de skulle börja på en annan avdelning för större barn. Men det var inget krav på att de skulle kunna utan mer att de skulle försöka. och när de hade provat så skulle de be om hjälp

• Anonym (ö)

Min 5-åring kan hjälpligt bre en smörgås och han kan klä på sig. Vid 3-års ålder kunde han inte bre en smörgås och han hade precis börjat klä på sig själv med blandat resultat.

Min 3-åring klär inte på sig själv. Han försöker en stund själv men sedan behöver han hjälp. Han kan inte bre en smörgås själv men han tränar på det både på förskolan och hemma. På förskolan får även de små barnen försöka bre sina smörgåsar själva och lägga upp mat själva. När de signalerar att de behöver hjälp, så får de hjälp. 

• SilverEmma

Mina är 2½ och 3½ och klär sig hyggligt bra själva. Minsta har fortfarande problem med strumpor, men det kommer väl så småningom. Att be dem bre sina egna mackor har jag aldrig ens funderat på, kanske ska testa och se vad som händer.

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • Sommarfjäril

Varför var det ett stort problem? Var det så de formulerade sig? Jag tycker inte man kan kräva det vid en specifik ålder. Alla barn är olika och har därför olika förutsättningar. Man måste se mer till helheten, vad klarar barnet för övrigt ,osv.

• La Lola

Tycker det är märkliga pedagoger där som tycker att ett barn ska kunna något bara för att barnet uppnått en viss ålder.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym

Kan det vara så att deras formulär innehåller att de ska peka på nåt ni behöver fokusera på!

• La Lola
    Anonym skrev 2012-12-07 14:27:24 följande:
    Kan det vara så att deras formulär innehåller att de ska peka på nåt ni behöver fokusera på!
    Formulär?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden bre egna mackor och påklädning!