• Pomidor

Får man dricka tränbärsjuice under graviditet?

Ja nu är det så att jag är gravid i vecka 24 och har urinvägs-infektion som jag har fått många gånger tidigare så jag är van vid att behandla det själv utan mediciner.
    Det är så att jag brukar i vanliga fall bl.a. dricka mycket med tränbärsjuice för att hjälpa med att bota det, för jag vet att det funkar men nu är det också så att jag läste nånstans att tränbrärsjuice höjer blodsockern eller något sånt och därför ska diabetiker hålla sig ifrån tränbärsjuice.
    Så nu undrar jag om det är okej att dricka tränbärsjuice under graviditet med tanke på graviditetsdiabetes? 

• Svar på tråden Får man dricka tränbärsjuice under graviditet?
  • Enevighet

Min läkare och barnmorska rekommenderade tranbärsjuice när jag hade urinvägsinfektion i vecka 20 :) så det är nog ingen fara! Jag har dock haft bra värden och ingen diabetes under hela min graviditet.

• La Lola

Har du gravdiabetes alltså Ts?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lilia

Klart att du kan dricka tranbärsjuice! =)

• Pomidor
    La Lola skrev 2012-12-07 15:19:24 följande:
    Har du gravdiabetes alltså Ts?
    Nej men jag är väldigt orolig över att få det, ska göra det glukostestet tidigt i januari och man äter ju så mycket med kakor och godis runt julen så bara det känns lite läskigt helt ärligt.
  • La Lola
    Pomidor skrev 2012-12-07 19:42:58 följande:
    Nej men jag är väldigt orolig över att få det, ska göra det glukostestet tidigt i januari och man äter ju så mycket med kakor och godis runt julen så bara det känns lite läskigt helt ärligt.
    Har du gått upp mycket i vikt eller är du kraftigt överviktig sen innan?
  • elyse

Det lär ju vara bra mycket bättre än antibiotika (som man helst inte ska ta under graviditet). 

• Pomidor
    La Lola skrev 2012-12-07 19:43:48 följande:
    Har du gått upp mycket i vikt eller är du kraftigt överviktig sen innan?
    Nej var 62kg(alltså varken för tung eller för lätt) när jag blev gravid, spydde så mycket att jag gick ner i vikt och blev då 55kg men har gått upp till 60kg nu så det har inte varit några problem alls med att jag var överviktig eller på väg att bli för tung.
  • La Lola
    Pomidor skrev 2012-12-07 19:56:43 följande:
    Nej var 62kg(alltså varken för tung eller för lätt) när jag blev gravid, spydde så mycket att jag gick ner i vikt och blev då 55kg men har gått upp till 60kg nu så det har inte varit några problem alls med att jag var överviktig eller på väg att bli för tung.
    Varför ska du göra ett glukostest då?
  • Pomidor
    La Lola skrev 2012-12-07 20:00:13 följande:
    Vet inte riktigt, känns inte som jag hör till någon "risk-grupp" men min barnmorska vill att jag gör det ändå. Förmodligen bara för säkerhets skull.
  • La Lola
    Pomidor skrev 2012-12-07 20:26:06 följande:
    Vet inte riktigt, känns inte som jag hör till någon "risk-grupp" men min barnmorska vill att jag gör det ändå. Förmodligen bara för säkerhets skull.
    Ok....
  • Sara1985
    La Lola skrev 2012-12-07 20:00:13 följande:
    I Skåne gör alla glukosbelastning så det är säkert så där TS kommer ifrån också då :)
  • La Lola
    Sara1985 skrev 2012-12-10 16:36:40 följande:
    I Skåne gör alla glukosbelastning så det är säkert så där TS kommer ifrån också då :)
    Jaha.
    Lite onödigt kan jag tycka om man inte finns i nån riskgrupp.
  • Pomidor
    Sara1985 skrev 2012-12-10 16:36:40 följande:
    Bor i Blekinge så man kan säga att jag är granne med Skåne så jag antar att dom har liknande regler i Blekinge och Skåne :)
Svar på tråden Får man dricka tränbärsjuice under graviditet?