• Närvi2Blir3

    Någon som använt privat donator hemma?

    Hej!

    Finns det någon här som har använt privat spermadonator och gjort heminsemination?

    Går igenom tänkbara alternativ till donator insemination i Linköping..

    Tacksam för svar =)       

  • Svar på tråden Någon som använt privat donator hemma?
  • sasa03

    Hej!
    Vi har träffat en donator, och ska prova heminsemination. Vi vet inte riktigt hur måste man göra för bästa resultat men människor vill inte riktigt dela med sig hur de gör.

  • Närvi2Blir3

    Hej!
    Jag gick in på området regnbågsfamiljen under planerar barn tror jag det var och där stod det lite men långt i från allt jag vill veta..
    Är det en för er okänd person ni ska träffa? Ska ni tala om era riktiga namn och så? Låta honom träffa barnet? Eller ska det vara helt anonymt?
    Ska ni träffas hemma hos någon av er eller på typ hotell?
    Förlåt för 100 frågor men jag är så osäker på hur vi ska fortsätta vår väg till syskon..    

  • sasa03

    Personen känner inte vi från förr, men vi ska träffas på ett lugnt ställe så vi kan gå genom praktiska saker. Vi hade som förslag att vi skulle ta det på hotell men vår donator kunde inte vara avslappnad och då gick förslaget bort( ingen mening om det inte funkar för en). Det som donatorn kommer att få veta ska bara vara ett graviditetsresultat, ifall man ska göra fler försök eller om allt har gått bra.
    Alltså sker insemination hemma hos oss och vi berättar allt o sanning. Personen kommer inte att har o göra med barnet.
    Det är viktigt att man får bra känsla och kan lita på en människa, hellre att man letar i tre månader intensiv än att ta det första. Och jag tror nog att ni tänker på hälsodekleration också.
    Det kan finnas andra sätt också, skriv gärna om ni har tänkt ngt särskilt så kan det vara bra att bolla fram och tillbaka :)
    Lycka till!

  • spermadonator
    sasa03 skrev 2012-12-08 16:30:03 följande:
    Hej!
    Vi har träffat en donator, och ska prova heminsemination. Vi vet inte riktigt hur måste man göra för bästa resultat men människor vill inte riktigt dela med sig hur de gör.
    Det är nog så att människor väljer att göra väldigt olika eftersom det är en så pass privat sak med spermadonation. Många ensamstående kvinnor gör helt enkelt så att de träffar en donator som de har samlag med några gånger runt ägglossning och hoppas på det bästa. Jag skulle tro att det är nästan lika vanligt som att inseminera sig själv artificiellt med en plastspruta, något jag baserar på de kvinnor jag pratat med som blivit gravida eller försöker bli gravida med privat donator.

    Att vara hemma hos den man donerar till är det allra vanligaste. Det kan ta tid att bli gravid och att boka hotell varje gång är både dyrt och kan fungera dåligt om inte både donator och den kvinna som ska bära barnet kan slappna av ordentligt.
  • Närvi2Blir3

    Fast jag känner att jag inte vill att donatorn ska veta vart jag bor så hotell eller lånat boende är nog enda alternativet för mig.. 
    Tänker jag fel? Jag är livrädd för att en främmande människa ska komma och göra anspråk på mitt barn sen helt plötsligt... 

  • spermadonator
    Närvi2Blir3 skrev 2012-12-29 13:39:14 följande:

    Fast jag känner att jag inte vill att donatorn ska veta vart jag bor så hotell eller lånat boende är nog enda alternativet för mig.. 
    Tänker jag fel? Jag är livrädd för att en främmande människa ska komma och göra anspråk på mitt barn sen helt plötsligt... 


    Det finns väl inget rätt och fel i hur man ska tänka. Många kvinnor vill gärna att barnet får veta vem den biologiska pappan är när de blir stora nog och är tvärtom oroliga för att donatorn bara ska "försvinna" spårlöst efter donationen. Så vad man är rädd för beror nog på vad man vill från första början.

    Jag skulle rekommendera dig att hitta en donator som du litar på så pass mycket att du vågar ta hem honom till dig och genomföra donationen där. Det kommer bli dyrt och väldigt omständigt med hotell i samband med varje ägglossning och kommer förmodligen även att påverka resultatet/chansen att bli gravid.
  • Närvi2Blir3
    MrsC74 skrev 2012-12-29 13:44:21 följande:
    Men vaddå vet han inte äns vad ni heter ?

    Vi har ingen specifik donator än utan kollar utbudet och undersöker saken..
  • spermadonator
    Närvi2Blir3 skrev 2013-01-02 22:30:06 följande:

    Vi har ingen specifik donator än utan kollar utbudet och undersöker saken..
    Vad har ni kommit fram till hittills då? :)

    Vissa försöker ju hitta en donator som bor en bit bort, ibland på andra sidan landet mer eller mindre, för att slippa risken att man springer på varandra på ICA efter att man är klara med donationen.
  • Närvi2Blir3
    spermadonator skrev 2013-01-02 22:47:44 följande:
    Vad har ni kommit fram till hittills då? :)

    Vissa försöker ju hitta en donator som bor en bit bort, ibland på andra sidan landet mer eller mindre, för att slippa risken att man springer på varandra på ICA efter att man är klara med donationen.

    Vi har kommit fram till att vi nog ska testa det.
    Jag har kontakt med ett par på som du säger andra sidan landet och det lutar nog åt att det blir en träff med dom om någon månad eller två. Med par menar jag att både mannen och kvinnan är involverade, känns bra att det inte är någon hemlighet i donatorns förhållande på något sätt.. :)
    Vi kommer nog inte uppge vårt efternamn och vi kommer mötas någonstans så vi inte är hemma hos någon av oss och vi står för kostnaderna :)  
Svar på tråden Någon som använt privat donator hemma?