Min 5-åring vägrar helt plötsligt att somna själv...
Jag har en 5-årig kille som delar rum med lillasyster. Nattningen har alltid gått så himla bra, vi läser en saga för dem tillsammans i en säng, därefter lägger de sig i sina sängar och vi säger godnatt, lämnar dörren på glänt och så kanske de ligger och småpratar i tio minuter, sen blir det tyst och de sover...
Men vid halloween förändrades allt. 5-åringen fick höra mycket om spöken och drömde mardrömmar och var ganska rädd. Vi tröstade såklart och låg hos honom en lång stund på kvällarna och tänkte att det är övergående. Efter ca två veckor blev det bättre och han somnade själv igen.
Men nu har han nog kommit på att han kan spela lite på det här. Så när vi gått ut ur rummet och sagt godnatt säger han "jag tänker på spökena, jag kan inte somna". Då kommer vi såklart in och tittar till honom och pratar lugnt en stund. Han är glad och lugn, därför tror jag inte att han är rädd på riktigt, utan han har kommit på att det är ett sätt att få in oss i rummet.
Det är i och för sig inget problem att gå in till honom, men det blir en massa springande upp och ner, han kan ibland ropa vid tio tillfällen innan han somnar. Risken finns ju alltid att han väcker lillasyster också.
Vi har pratat om att spöken inte finns, vi har försökt att han får ha lampan stund och ligga och "läsa" en stund, men det kommer alltid detta prat om spöken.
Någon som varit med om liknande, eller som har tips om hur man kan få honom att förstå att det inte är någonting han behöver vara rädd för? Det vore skönt, både för honom själv och för oss att återfå den lugna, enkla nattningsrutin vi hade innan.