• Elalwa

Min 5-åring vägrar helt plötsligt att somna själv...

Jag har en 5-årig kille som delar rum med lillasyster. Nattningen har alltid gått så himla bra, vi läser en saga för dem tillsammans i en säng, därefter lägger de sig i sina sängar och vi säger godnatt, lämnar dörren på glänt och så kanske de ligger och småpratar i tio minuter, sen blir det tyst och de sover...

Men vid halloween förändrades allt. 5-åringen fick höra mycket om spöken och drömde mardrömmar och var ganska rädd. Vi tröstade såklart och låg hos honom en lång stund på kvällarna och tänkte att det är övergående. Efter ca två veckor blev det bättre och han somnade själv igen.

Men nu har han nog kommit på att han kan spela lite på det här. Så när vi gått ut ur rummet och sagt godnatt säger han "jag tänker på spökena, jag kan inte somna". Då kommer vi såklart in och tittar till honom och pratar lugnt en stund. Han är glad och lugn, därför tror jag inte att han är rädd på riktigt, utan han har kommit på att det är ett sätt att få in oss i rummet.

Det är i och för sig inget problem att gå in till honom, men det blir en massa springande upp och ner, han kan ibland ropa vid tio tillfällen innan han somnar. Risken finns ju alltid att han väcker lillasyster också.

Vi har pratat om att spöken inte finns, vi har försökt att han får ha lampan stund och ligga och "läsa" en stund, men det kommer alltid detta prat om spöken.

Någon som varit med om liknande, eller som har tips om hur man kan få honom att förstå att det inte är någonting han behöver vara rädd för? Det vore skönt, både för honom själv och för oss att återfå den lugna, enkla nattningsrutin vi hade innan. 

• Svar på tråden Min 5-åring vägrar helt plötsligt att somna själv...
  • Flickan och kråkan

Men om det nu är så att han faktiskt inte är rädd för något så finns det ju ingen anledning för er att prata med honom om det, eller hur? Om han inte är rädd så är det ju något annat som gör att han för tillfället har behov av er uppmärksamhet/närhet/närvaro. Har ni pratat med honom om det? Det är väl i den ändan ni bör börja. Han kanske helt enkelt tycker att det är trivsamt med sällskap när han ska sova. 

För vem vore det skönt att återfå den enkla nattningsrutin ni hade tidigare? Honom eller er? 

• Elalwa

Om orden som kommer ur hans mun är att han är rädd för spöken så måste vi ju naturligtvis ta honom på allvar. Det är klart att jag vill prata med honom om det då och avdramatisera det. 

Sen pratar vi jättemycket, jag jobbar deltid och vi har väldigt mycket tid tillsammans. Det kan vara så att han är i behov av vår uppmärksamhet och det är självklart inget problem att ge honom det, det är ju bara mysigt att vara nära.

Jag ska inte sticka under stol med att det vore skönt för oss vuxna också att få tillbaks den gamla nattningsrutinen, vilket jag också skrev i min trådstart. Men främst tror jag faktiskt att det vore skönt för honom, att slippa den oron som gör att han inte längre somnar in tryggt på kort tid som han gjort innan. Han är väldigt trött på morgnarna, därför tror jag att han behöver somna tidigare än vad han gör, det är synd att detta nya beteende håller honom vaken länge.

Jag kanske har fel, rätta mig gärna i så fall, men jag upplever ditt svar som lite spydigt, stämmer det? För jag är jätteintresserad av andras synpunkter på det här och tar gärna råd från andra som kanske upplevt samma med sina barn och då känns det lite onödigt att få lite "knäpp-på-näsan-svar" 

• Flickan och kråkan
    Elalwa skrev 2012-12-07 15:59:50 följande:
    Om orden som kommer ur hans mun är att han är rädd för spöken så måste vi ju naturligtvis ta honom på allvar. Det är klart att jag vill prata med honom om det då och avdramatisera det. 

Sen pratar vi jättemycket, jag jobbar deltid och vi har väldigt mycket tid tillsammans. Det kan vara så att han är i behov av vår uppmärksamhet och det är självklart inget problem att ge honom det, det är ju bara mysigt att vara nära.

Jag ska inte sticka under stol med att det vore skönt för oss vuxna också att få tillbaks den gamla nattningsrutinen, vilket jag också skrev i min trådstart. Men främst tror jag faktiskt att det vore skönt för honom, att slippa den oron som gör att han inte längre somnar in tryggt på kort tid som han gjort innan. Han är väldigt trött på morgnarna, därför tror jag att han behöver somna tidigare än vad han gör, det är synd att detta nya beteende håller honom vaken länge.

Jag kanske har fel, rätta mig gärna i så fall, men jag upplever ditt svar som lite spydigt, stämmer det? För jag är jätteintresserad av andras synpunkter på det här och tar gärna råd från andra som kanske upplevt samma med sina barn och då känns det lite onödigt att få lite "knäpp-på-näsan-svar" 
    Det var inte meningen att låta spydig. Ber om ursäkt för det, men i mina öron lät resonemanget lite märkligt att det var för hans skull som det vore smidigt att få tillbaka den tidigare nattningsrutinen. Och det är helt ok att tycka att det är skönt att ens barn somnar själva tyckte bara att resonemanget kändes lite skevt.

Jag resonerade så här utifrån det du skriver:
    Er son hänvisar till läskiga spöken för att han vill att ni ska vara med honom på kvällen när han ska somna. Du är övertygad om att han inte är rädd för spöken utan att det handlar om något annat. Då tycker jag det logiska vore att reda ut vad det är som gör att han säger och gör som han gör. Om du faktiskt är övertygad om att han inte är rädd för spöken eller något annat så blir det ju tokigt att prata om det, eller hur. Det kanske är så enkelt att han bara tycker att det är mysigt att ni är där, men att han inser att det är ett argument som inte "håller" = då kommer ni inte/stannar ni inte kvar. Då är det ju det ni behöver samtala om och komma överens om något som alla kan tycka är ok så att säga. Ni kanske kan hitta någon bra kompromiss eller liknande. Det kanske till och med är så enkelt att han bara testar er.....hur långt han kan "driva" det hela innan ni genomskådar honom

Ber om ursäkt för att jag lät otrevlig.

• Elalwa

Tack för ditt svar!

Det ligger säkert en hel del i vad du säger. Att göra en överenskommelse har vi försökt, det låter bra och han är med på noterna när vi pratar om det, men sen är det ändå väldigt svårt för honom att hålla då han ligger där på kvällen...

Jag måste försöka prata med honom igen och kanske får han helt enkelt acceptera att vi inte kan komma in så ofta som han vill. 

Svar på tråden Min 5-åring vägrar helt plötsligt att somna själv...