• Anonym (Ts)

Är detta som jag tror det är? Vad ska jag göra?

Sedan jag började med cerazette som läkaren sa var ok så har jag mått dåligt och fått tillbaka mitt "bipolära" humör som jag medicinera för. Har ni upplevt överdrivet med humörsvägningar och nedstämdhet av cerazette? Kan jag sluta med dem rakt av eller hur länge efter sex måste jag ta dem till för att inte bli gravid? Jag mår alltså katastrofalt dåligt och behöver hjälp snarast. Har dr tid först veckan innan jul. Så undrar vad ni har för erfarenhet av cerazette? Ni som medicinera för bipolär sjukdom hur skyddar ni er mot graviditet? De vill inte ge mig kopparspiral pga blodbrist. Kondom känns inte ok för resten av fertila livet. Är det som jag tror så mår jag helvete av cerazette. Tror ni det är så?

• Svar på tråden Är detta som jag tror det är? Vad ska jag göra?
  • Anonym

Prova hormonspiral.... försök ta p-pillrena till sista pillret på kartan för att inte få problem med hormonerna i kroppen.

• Anonym

Det kan vara så.

Jag har problem med det psykiska måendet och jag klarade inte heller att ta Cerazette.

Men riktiga minipiller minipe och exlutena går bättre!

Hormonspiral brukar också gå bra även om man är känslig för det är väldigt låg dos och främst bara i livmodern.

Kör annars med pessar eller kondom.   

• fortsätt paddla

Cerazett är pillerna från helvetet. Jag blev både vansinnigt arg och deprimerad av dom. Har vänner som också reagerat negativt när det gäller humöret.
    Testa något annat.

• fortsätt paddla

Sluta direkt och använd kondom en period.

• Anonym (Yaz)

Min erfarenhet av cerazette är rentav skit.. Är det så att du måste ha prev. medel med "lägre" hormonhalt så eller FÅR du faktiskt ta vanliga p-piller? 
    Jag har testat allt förutom spiral, det ska jag sätta in efter grav dock. Men jag fick såna sjuka humörsvägningar och andra jobbiga biverkningar som migrän m.m av vanliga p-piller, då testade jag cerazette, p-stav och någon annan form av minipiller om jag inte minns fel, men fick så sjukt mycket blödningar av det hela tiden. Då kom de fram till att jag inte kunde använda prev. medel med så låg dos i, så då fick jag vanliga p-piller igen, fast dessa hette Yaz och har bara fyra sockerpiller per karta så det inte blev så stort "glapp" Och DET fungerade riktigt bra!! Hade inga besvär med humörsvägningar eller andra biverkningar alls :) Kolla upp med läkaren ifall det är något som skulle kunna passa för dig också, och om det är så, så rekomenderar jag dig verkligen att testa!! :)

Har tyvärr inga svar på dina andra frågor, men kände att jag ville tipsa om Yaz iallafall.. :) Lycka till! 

• Anonym (Ts)
    fortsätt paddla skrev 2012-12-07 18:44:39 följande:
    Sluta direkt och använd kondom en period.

Men om vi hade sex i går är ju spermierna kvar el har cerazette dödat dem redan el stoppat el vad de nu gör så jag kan sluta nu?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Yaz) skrev 2012-12-07 19:01:05 följande:
    Min erfarenhet av cerazette är rentav skit.. Är det så att du måste ha prev. medel med "lägre" hormonhalt så eller FÅR du faktiskt ta vanliga p-piller?  Jag har testat allt förutom spiral, det ska jag sätta in efter grav dock. Men jag fick såna sjuka humörsvägningar och andra jobbiga biverkningar som migrän m.m av vanliga p-piller, då testade jag cerazette, p-stav och någon annan form av minipiller om jag inte minns fel, men fick så sjukt mycket blödningar av det hela tiden. Då kom de fram till att jag inte kunde använda prev. medel med så låg dos i, så då fick jag vanliga p-piller igen, fast dessa hette Yaz och har bara fyra sockerpiller per karta så det inte blev så stort "glapp" Och DET fungerade riktigt bra!! Hade inga besvär med humörsvägningar eller andra biverkningar alls :) Kolla upp med läkaren ifall det är något som skulle kunna passa för dig också, och om det är så, så rekomenderar jag dig verkligen att testa!! :) Har tyvärr inga svar på dina andra frågor, men kände att jag ville tipsa om Yaz iallafall.. :) Lycka till! 

Jag tror att jag inte får använda några hormoner alls enligt psykläkaren men gynläkare verkade inte engagerad och tyckte det var okej och ville inte diskutera olika pmetoder. Läste sen att det inte verkar stämma det gyn sa om cerazette med min andra medicin. Synd de inte kan samarbeta så jag vet vad som gäller. Ska se vad fass säger om Yaz. Tack för tips.
  • Anonym (Ts)

Kollat Yaz nu. Den krockade inte bara med en utan två psykmediciner som jag har :( Hormonspiral, vad heter de så jag kan söka på fass efter dem. Finns det många olika sorter?

• Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2012-12-07 19:44:50 följande:

Men om vi hade sex i går är ju spermierna kvar el har cerazette dödat dem redan el stoppat el vad de nu gör så jag kan sluta nu?

Cerazette gör i regel så att ägglossning förhindras och gör så att livmoderslemhinnan blir för tunn för ett ev befruktat ägg att fästa i och gör att livmoderhalssekretet blir tjockt och täpper igen hålet så att inga spermier kommer in.

Om du mår dåligt av dina piller så kan du alltid sluta ta dem när som helst!

Det enda du då behöver tänka på är att du använder en annan preventivmetod om du inte önskar få barn....

Och kan vara skönt å veta att man ofta (men inte alltid) får en blödning några dagar efter man slutat med hormonella p-medel.   

Blir man sämre i sin psykiska sjukdom av hormonella p-medel så ska man försöka hitta en p-metod man kan ha som inte påverkar negativt!
    För många som är psykiskt känsliga är det just enbart gestagen-metoder såsom Cerazette som man blir försämrad av.
    Däremot klarar de flesta bättre av och en del blir tom bättre än utan med vissa kombinerade p-piller.
    Pga östrogen-komponenten. Då kan ett p-piller som är östrogenprofilerat (mer östrogen effekt) vara ett bra val.
    Men det förutsätter ju att man inte ammar, inte är över 35 år och röker, inte är kraftigt överviktig, inte har högt blodtryck och inte har hjärt-kärlsjukdom eller högt blodtryck i familjen....

P-medel utan hormoner är, förutom kopparspiral som du blivit avrådd ifrån, kondom och pessar.
    Men det kräver att man kommer ihåg att använda metoderna varje gång också!     

Vill man inte ha (fler) barn så är ju annars sterilisering att föredra.
    Idag finns en icke-kirurgisk metod som är effektivare, säkrare och mycket billigare som heter Essure.   
  • Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2012-12-07 20:01:30 följande:
    Kollat Yaz nu. Den krockade inte bara med en utan två psykmediciner som jag har :( Hormonspiral, vad heter de så jag kan söka på fass efter dem. Finns det många olika sorter?

Mirena intrauterint inlägg heter hormonspiralen.
Svar på tråden Är detta som jag tror det är? Vad ska jag göra?