Anonym (Norgebrutta) skrev 2012-12-07 19:52:15 följande:
Jag vet att jag inte kommer ha rätt till mer än minimibeloppet från Sverige. Däremot har jag ju i nuläget rätt till norsk föräldrapenning, men vad händer med de pengarna om jag skriver mig i Sverige? Jag kommer ju att ha jobbat och betalt skatt här i två år, det känns lite orättvist om jag måste stanna i landet för att få den föräldrapenning jag har rätt till. Innan dess har jag jobbat och betalt skatt i Sverige, men det räknas inte eftersom det gått för lång tid.
Det är våra jobb som gjort att vi varit tvungna att flytta hit, och mannens jobb som "tvingar" honom tillbaka till Sverige (och sedan tillbaka till Norge, ironiskt nog.). Jag bara hoppas att det kan lösa sig på något sätt.
OM det inte är så att Norge och Sverige har särskilda avtal (sånt kan förekomma) så fungerar det som så, att FK inte bryr sig om varför du flyttar till Sverige. Du får lägstaersättningen när du kommer hit.
Det du ska göra är att ringa FK och kolla om de har särskilda avtal med norge kring sociala förmåner (föräldrapenning) och hur de ser ut.
Det kan vara så att det finns avtal som gör Norge jämställt med ett EU-land. Då kan du få inkomstbaserad FP om du jobbar en dag i Sverige, förutsatt att du jobbat tidigare i Norge. Men det kan FK svara på.