• MoaElis

Vågar man köpa en värmefilt?

Jag tänkte köpa en sån i julklapp men så fick jag upp rubriker som "Värmefilt kan vara en dödsfälla" ... När jag googlade. Står i  den artikeln att dom billiga är dom osäkra, då är ju frågan vad som räknas som billig(?) Hittade två som jag tycker är ganska dyra, först den här:http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kropp-halsa/avslappning/elektrisk-varmefilt-p48313 Sen hittade jag en med överhettningsskydd, här:http://www.jula.se/varmefilt-882049

Någon skillnad på säkerhet? Vill ju helst köpa den första då den såg mysigare ut men ja, säkerhet går ju före! 

• Svar på tråden Vågar man köpa en värmefilt?
  • cloudberry79

Den första har ju också överhettningsskydd om man tittar på specifikationerna. Dock räknas nog båda till klassen "billiga värmefiltar". OBH Nordica har en filt i 2000-kronorsklassen med flera säkerhetssystem. Kanske en värmemadrass vore nåt istället?

(M)amma till V -07 och E -12
  • NextUp

Jag har en och nordica värmefilt, den fungerar ypperligt och används flitigt. Överhettning är inte lika vanligt som glapp i sladdarna som det lätt blir på de billigare värmefiltarna. Har både släkt och vänner som upprepade ggr behövt reklamera glapp i sladdarna på de billiga filtarna.

• NextUp
    NextUp skrev 2012-12-07 19:44:49 följande:
    Jag har en och nordica värmefilt, den fungerar ypperligt och används flitigt. Överhettning är inte lika vanligt som glapp i sladdarna som det lätt blir på de billigare värmefiltarna. Har både släkt och vänner som upprepade ggr behövt reklamera glapp i sladdarna på de billiga filtarna.

OBH Nordica ska det stå
  • MoaElis
    cloudberry79 skrev 2012-12-07 19:39:06 följande:
    Den första har ju också överhettningsskydd om man tittar på specifikationerna. Dock räknas nog båda till klassen "billiga värmefiltar". OBH Nordica har en filt i 2000-kronorsklassen med flera säkerhetssystem. Kanske en värmemadrass vore nåt istället?
    Jaha, det såg jag inte! 2000 kr känns lite väl, 500 kr får den nog högst kosta.

Nja, är just en värmefilt jag skulle vilja köpa. Dock inte om det är osäkert på nått sätt, såklart!
  • LarcEnCiel

Jag har en sådan som den i den första länken. Finns fem olika värmenivåer och man kan ställa in timern på en, två, fyra eller åtta timmar. Jag har aldrig märkt några problem med den, ställer man in den på en timmes timer stängs den ju av efter det, är nog inte så stor risk att den överhettas då, men jag vet inte. Jag har som sagt inte märkt av några problem. Och supermysigt är det med värmefilt nu på vintern :) 

• MoaElis
    LarcEnCiel skrev 2012-12-07 19:55:51 följande:
    Jag har en sådan som den i den första länken. Finns fem olika värmenivåer och man kan ställa in timern på en, två, fyra eller åtta timmar. Jag har aldrig märkt några problem med den, ställer man in den på en timmes timer stängs den ju av efter det, är nog inte så stor risk att den överhettas då, men jag vet inte. Jag har som sagt inte märkt av några problem. Och supermysigt är det med värmefilt nu på vintern :) 
    Låter ju onekligen bra! Känns trots allt som det ska krävas rätt mycket för att en sån filt ska börja brinna... Dom som gjort det kanske var väldigt gamla, det vet man ju inte!
  • Tiblan

Har en värmemadrass och en värmefilt av märket Rubicson som är inhandlade på Kjell & Co till priset 299:- vardera. Har haft dom båda snart en månad och använder dom flitigt. Har än så länge inte drabbats av något missöde och föredrar att testa dessa som är lite billigare för att veta om jag har behovet innan jag skaffar en som kostar skjortan som jag inte använder.

Som det ser ut idag så kommer jag skaffa nya den dag jag behöver och beroende på situationen och hur marknaden ser ut så kanske det blir en dyrare kanske inte.

Madrassen har jag igång hela nätterna och filten använder jag i soffan framför teven eller om jag behöver vila dagtid. Mycket nöjd...

Svar på tråden Vågar man köpa en värmefilt?