• MammaR

9 månaders bebis ALDRIG sovit längre än 1 timme åt gången!

Finns det nån mer där ute som har eller haft det som jag? Som då kanske skulle kunna ge tips råd eller uppmuntran till en trött och sliten mamma Min älskling på nio månader har aldrig sovit längre än en timme åt gången mågonsin. Jag vet inte vad jag ska göra och det känns som vi inte får hjälp någonstans. Bvc och barnläkare vänder oss ryggen och menar att det finns " mirakel" bebisar som inte behöver mer sömn. Men är det nåt som min kille behöver så är det sömn. Hela dagarna bär jag runt på en övertrött bebis som tyvär aldrig är glad eller nöjd. Han sover 30 min två gånger på dagen och på natten som oftast börjar kring 20 (får inte han i säng tidigare) är han vaken minst en gång i timmen, ca 10- 15 uppvak per natt. Ibland långa i bland korta. Så här har det varit sen han föddes. Vi har prövat det mesta mer mat mindre mat vagga vagna buffa samsovning eget rum bad innan läggning fasta rutiner osv. Skrik metoder skär och tar emot i mamma hjärtat, ska det verkligen vara sista utvägen? Jag vill inte att han får ligga och skrika tills han inte orkar mer för att tillslut ge upp och somna för att ingen kommer. Finns det någon som haft det som jag som skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter? Jag lider så med min lilla kille och finns det något jag kan göra för att förbättra hans tillvaro så gör jag det tusen gånger om.

• Svar på tråden 9 månaders bebis ALDRIG sovit längre än 1 timme åt gången!
  • fröken argbigga

Är bebisen frisk? Mina barn har sovit dåligt pga. reflux och mjölkallergi. Ena barnet som hade båda sov aldrig längre än en timme innan vi komtillrätta med alla allergier. Se till att träffa en barnläkare på barnmedicinskmottagning, BVC är ofta mindre duktiga på sånt här. Jag tror inte på att vissa barn bara sover bra och andra bara sover uselt och att det är helt normalt. Sömnproblemen tror jag beror på att något inte är helt rätt med bebisen, allergi, reflux eller nått annat. Visst sover många barn sämre i perioder men inte jämt, då är något fel. Ta kontakt med läkare tycker jag.

• Nattsvart

Hej!
    Jag har inga tips men är i lite samma situation. Min dotter är 1år och vaknar ofta på nätterna oxå. Hon somnar 19 sedan vaknar hon nästan en gång i timmen fram till kl 23, efter det blir det lite längre sovpass på 2-3 timmar tills vi vaknar. Hon sover 1,5 timme på dagen. Jag ammar och vi samsover, sover hon själv vaknar hon varje timme (19-23) ska sluta amma snart och är livrädd att det ska bli en massa gråt på natten :( Känns som att inget funkar!

• MissSixty9

Jag känner igen mig! Det blir bättre...kontakta läkare för att få bekräftat att det inte är allergier eller annat låter som en mycket bra idé.  Eftersom du provat allt antar jag att du läst "Somna utan gråt"? Den hjälpte mig!

• Ripper500

Samma för oss med sonen som är 8 månader. Han har reflux + mjölkallergi.
    Trots utesluten mjölk i 4 månader och medicin i 2 månader är det lika.
    Max sovtid i ett sträck har varit 2 timmar.

Det är frusterande och jobbigt. Särskilt när man också har en 2 åring som behöver ens uppmärksamhet och stöd :)

• Ripper500

Det är frusterande och jobbigt. Särskilt när man också har en 2 åring som behöver ens uppmärksamhet och stöd :)

• Flickan och kråkan

Har du testat sjal/ergonomisk bärsele? Min yngsta sov ungefär som din totte. Vi löste dagssömnen genom att han sov i sjal och då sov han längre. 

• MammaR

Tack för svaren. Vi har testat att utesluta mjölk ur kosten men det gjorde ingen skillnad och han visar inte andra " symptom " på att det skulle vara boven. Vi körde mjölkfritt 3 v men det kanske inte räcker? Hur gjorde ni? Min kille har reflux men barnläkaren har bara ignorerat det och nu sista gr vi träffade han för att vi verkligen ville att de skulle utreda det, sa han att han var för stor nu för att man kommer göra något och att det snart kommer växa bort. Som förstagångs förälder så litar man på läkaren och vad de säger. Annars är detta ett stort problem då han i stort sett inte kan dricka utan att det direkt kommer upp. Bärsele o sjal används flitigt här hemma då lillen vill bäras hela dagen dock sover han inte längre i den. Vi använder oss av många av de tips som nämns i somna utan gråt, självklart har jag läst boken. Ska kontakta en barnläkare på medicin som någon tipsar om ovan för jag tror med att det är något som gör att min lilla kille inte kommer till ro. Tack igen för svaren !!

• Anniqa84

Så har det var för oss oxå.. Nu är hon 19månader och vaknar bara 5-6ggr/natt.. Hon grinar lite och somnar om.
    Men hur som helst.. Hon snuttade på natten tidigare.. Hela tiden, hade som du.. Minst 1gång/timmen.. Jag ammade..märkte att hon inte var hungrig.. Hon skulle bara snutta.. Så en dag bestämde jag helt enkelt att ta bort amningen.. Hon skrek en natt, och sen gick natt nr2 jätte bra.. Men här var Bvc jätte hjälpsamma.. För dom såg hur slut jag var.. Fick aldrig sova.. Min önskan är än idag att få sova 1 hel natt utan att bli väckt... ;) men men våran dotter har/hade problem med magen.. Hon har jätte svårt att bajsa.. Och det kunde påverka sömnen sa dom. Sen så vakna hon även mkt av att hon hostade.. Men det var ju ett helt annat problem som knte egentligen hör hit..
    Men prata med Bvc igen, säg att ni måste få hjälp och tips! Säg att du är jätte trött, och att även eran son inte mår bra att att sova så korta stunder.. Tjata tjata tjata.. Då borde dom ge mig sig..;)
    Jag hoppas ni får hjälp.. För hela familjens skull!

• fröken argbigga
    Ripper500 skrev 2012-12-08 08:27:26 följande:

Har ni kollat andra allergier? Äter han sojaprotein? Många som reagerar på mjölk reagerar även på soja...
  • Ripper500

Nej vi har inte kollat andra allergier.
    Just nu äter han enbart neocate på recept (ersättning).

• joråsattee

Jag har liknande problem med min dotter på snart nio månader. Vi somsover och hon vaknar ca 1 gång i timmen och vill amma. Har fått tipset att sluta amma, men jag vill gärna amma tills hon är ett år iaf, känns som att det är bra för henne. Dessutom äter hon inte tillräckligt med vanlig mat än så att hon skulle klara sig utan amningen. I vilket fall, ni som skriver att det kan vara allergi, hur menar ni att det kan påverka sömnen? Ont i magen?

• Läntandelavendel

så var min dotter och jag led oerhört precis som du. 

Trösten jag har till dig e att det blir bättre.

För oss vände det när dottern fyllde två år. Kanske klen tröst, men ändå! tiden går snabbt!

Nu sover hon hyfsat och är 3 1/2 år gammal, inte lika bra som de flesta jämnåriga (aldrig en hel natt) men det är fullt hanterbart. 

Första året sov hon max en timme åt gången, oftast vaknade hon oftare än sp.

Blev lite bättre när hon började dagis (1 1/2 år) men stora förändringen när hon fyllde två.

Härda ut!! Dela på nätterna och sov när du kan! snart fyller hon också två. KRAM                

Svar på tråden 9 månaders bebis ALDRIG sovit längre än 1 timme åt gången!