• biologic

Hjälp med utomhusjulbelysning?

Ni som kan lite om elektriska saker, kan ni möjligtvis hjälpa mig?
    Jag har köpt en ljusslinga att ha i ett träd, och dessutom en förlängningssladd till den.Nu är det ju en hel del snö ute, måste jag då skydda "skarven" där slingan är kopplad till förlängningssladden? Även om det är IP44-märkt (godkänt för utomhusbruk)?
  • Svar på tråden Hjälp med utomhusjulbelysning?
  • biologic

Äsch, nu blev det helt fel!
    Jag har köpt en ljusslinga att ha utomhus, och dessutom en förlängningssladd till den. Nu är det ju en hel del snö ute, måste jag då skydda "skarvkontakten" där slingan är kopplad till förlängningssladden? Även om det är IP44-märkt (godkänt för utomhusbruk)?

• Analoga
    biologic skrev 2012-12-07 22:31:08 följande:
    Äsch, nu blev det helt fel!
    Jag har köpt en ljusslinga att ha utomhus, och dessutom en förlängningssladd till den. Nu är det ju en hel del snö ute, måste jag då skydda "skarvkontakten" där slingan är kopplad till förlängningssladden? Även om det är IP44-märkt (godkänt för utomhusbruk)?

Är grejerna godkända för utomhusbruk så behövs väl inget extra skydd utöver det? Bara att tuta o köra :)
  • biologic
    Analoga skrev 2012-12-07 22:36:22 följande:

Är grejerna godkända för utomhusbruk så behövs väl inget extra skydd utöver det? Bara att tuta o köra :)
    Jag tänkte så, men man vet ju aldrig när det gäller elgrejer! :) Det händer alltså ingenting om sladdkopplingen ligger begravd under en halvmeter snö?
  • Analoga

Jaså ligger den under snön....ja alltså jag kan inte svära på att det är okey. Hoppas någon elkunnig kan ge dig ett 100 %-igt svar!

• biologic
    Analoga skrev 2012-12-07 22:50:31 följande:

Jaså ligger den under snön....ja alltså jag kan inte svära på att det är okey. Hoppas någon elkunnig kan ge dig ett 100 %-igt svar!

Inte just nu, men den kommer göra det om jag drar kabeln från trädet till altanen, där eluttaget finns. :P
  • Ripper500

Bäst att skydda med färdiga skydd som näms ovan. Eller så kan du skydda med att tejpa plastpåse runt.
    Annars är det mest effektivt att lägga kontakten på ex träbit och sedan en hink över.

Svar på tråden Hjälp med utomhusjulbelysning?