• JohannaAB

Graviditetspenning och lön - hjälp!!

Hej! Pga farlig arbetsplats har jag fått graviditetspenning sedan tidigt i graviditeten. Summan jag får är uträknad på min årsinkomst. Nu till min undran: jag har varit tvungen att ta ut en del semester samtidigt som jag fått min graviditetspenning. Vad händer då? Ska jag meddela det till försäkringskassan å be dem "ta tillbaka" pengar eller ska jag låtsas som att det regnar? Vill ju inte bli återbetalningsskyldig.

• Svar på tråden Graviditetspenning och lön - hjälp!!
  • Zazou

Vill du inte riskera att bli återbetalningsskyldig är det väl bättre att ställa samma fråga till dem?

• JohannaAB

Gjort! Men de som hade koll fanns inte på plats å skulle ringa mig i mitten på nästa vecka. Ville vara så förberedd som jag kunde!

• JPT

Det är helt okej att ha semester samtidigt som graviditetspenning! Däremot kan man inte ha föräldrapenning och semester samma dag. . 

• JohannaAB

Om nån annan undrar samma sak så kunde man tydligen ta ut semester samtidigt som man hade graviditetspenning.

• liten giraff

Undrat bara vad som händer när man tar ut semester samtidigt? Får man betalt från både jobbet och FK då? Annars hänger jag inte med eftersom man är ju hemma, så varför ta ut semester? :)

• JohannaAB

Min chef betalade ut semesterersättning även fast jag var hemma med graviditetspenning. Sen var det tydligen jätte jobbigt för henne att "ta tillbaka" pengarna. Därav blev det båda samtidigt :)

Svar på tråden Graviditetspenning och lön - hjälp!!