• Fluffig

Recept och förslag på julgodis till minstingen :-)

Har ni nåra förslag och recept på julgodis man kan göra till en 1,5-åring? Kommer ju bli massa gottigt förutom maten men vi vill inte att sonen stoppar i sig massa sötsaker. Men det kanske finns nån variant för honom också?

Kan man ge mörk choklad i den åldern? Kanske om man doppar frukt i sån choklad. Rischoklad kanske funkar. ^^

• Svar på tråden Recept och förslag på julgodis till minstingen :-)
  • MamaPapa

frukt? kex? Lussebullar? Pepparkakor? Russin?
    Jag skulle inte ge choklad men det är mitt eget personliga val.

• Bouganville

Min snart 2-åring äter mkt färska dadlar nu vid jul, han får när de andra barnen äter godis.

Ibland tar vi ur kärnan, sätter in en chasewnöt i mitten och strör kanel över dadlen. Han biter så det är ingen större fara att han ska sätta i halsen.

Brukar vara gott att dricka mjölk till.

• morminmor

Nötter skulle jag aldrig ge en så liten !

• La Lola
    Bouganville skrev 2012-12-08 11:03:01 följande:
    Inte nötter?
    Jo, det kan man visst ge.

"Hela nötter och jordnötter

Tidigare trodde man att allergi kunde förebyggas om man väntade med att ge barn nötter och jordnötter tills de var ett år, men nyare forskning visar att det inte är så. Däremot finns det risk att barn sätter hela nötter och jordnötter i halsen, men små bitar går bra."

Hämtat ur kostråd för barn upp till 1 år.
    www.familjeliv.se/Forum-22-414/m67866115.html

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2012-12-08 11:17:03 följande:
    Jo, det kan man visst ge.

"Hela nötter och jordnötter

Tidigare trodde man att allergi kunde förebyggas om man väntade med att ge barn nötter och jordnötter tills de var ett år, men nyare forskning visar att det inte är så. Däremot finns det risk att barn sätter hela nötter och jordnötter i halsen, men små bitar går bra."

Hämtat ur kostråd för barn upp till 1 år.
    www.familjeliv.se/Forum-22-414/m67866115.html#replyformanchor

Fel länk ju.
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/
  • morminmor

Ja skulle inte ge nötter så min väns tre åring förra sommaren år nötter o dom hamnade lungorna o det blev ett livshotande tillstånd , läkaren sa då att man inte bör ge nötter innan 5 år

• La Lola
    morminmor skrev 2012-12-08 11:28:16 följande:
    Ja skulle inte ge nötter så min väns tre åring förra sommaren år nötter o dom hamnade lungorna o det blev ett livshotande tillstånd , läkaren sa då att man inte bör ge nötter innan 5 år
    Då följde inte den läkaren de rek som finns.
  • Bouganville

Jag började ge mitt barn nötter ganska tidigt, både som jordnötssmör och gjort vegetariska biffar med nötter i ( nötterna lägger jag först i mixern så det nästan är mjöl). Men nu får han nötter och han kan lika bra sätta det i halsen som något annat i samma storlek.

Men åter till julgodiset!!
    Russin, övrig frukt mm är uppskattat.

Mitt barn fattar ju inte om det är godis eller ej förutom när hans halvsystrar kommer varannan helg!

• morminmor

Det vet jag inte men jag litar på en läkare på barnavd på akademiska

• Luna777

Min lilla tål inte mjölkprotein så jag gjorde eget "godis" till hon, smälte mörk ( 75%), ekologisk mjölkfri choklad å hackade torkad frukt i mindre bitar, som jag blandade med puffat ris. Ner i en ischokladform.. blev en succe Solig
    Sen tog jag torkad tranbär och doppade i chokladen och la en och en på smörpapper.
    I år blir det chokladdoppad torkad frukt å vanlig torkad mango/ papaya/ melon/ ananas/ sultanrussin som jag har i en burk..
    Hon har än alri ätit godis eller druckit dricka, smakas saft vid nåra tillfällen men ä inte så förtjust i det.
    Hon är 2,7år

Svar på tråden Recept och förslag på julgodis till minstingen :-)