• biologic

Omvärdering av hus?

Vad kostar en värdering av hus av auktoriserad mäklare, om man inte vill sälja? Är mest nyfiken på vad mitt hus är värt nu när jag byggt altan, målat om fasad och satt in braskassett. Det borde väl göra lite iaf?

• Svar på tråden Omvärdering av hus?
  • Philippa

Några tusen skulle jag tro....

• Fontana

Det finns speciella värderingsmän också, jag anlitade ett par sådana när jag skulle sälja en släktings lägenhet. Tror att jag betalade ca. 1500 kr för värdering av en bostadsrätt så det skulle väl bli det dubbla kanske för en villa.

Som Rigmor skriver så kan man ibland få en värdering gratis av någon sugen mäklarfirma. Här i "de bättre delarna" av Malmö får vi ofta erbjudanden i brevlådan: "Låt oss värdera din lägenhet gratis så får du en chokladkartong".

(Jag funderar nästan på att ta emot det erbjudandet någon gång - jag bor i hyreslägenhet men tycker om choklad!)

• biologic
    Fontana skrev 2012-12-08 16:47:11 följande:
    Det finns speciella värderingsmän också, jag anlitade ett par sådana när jag skulle sälja en släktings lägenhet. Tror att jag betalade ca. 1500 kr för värdering av en bostadsrätt så det skulle väl bli det dubbla kanske för en villa.

Som Rigmor skriver så kan man ibland få en värdering gratis av någon sugen mäklarfirma. Här i "de bättre delarna" av Malmö får vi ofta erbjudanden i brevlådan: "Låt oss värdera din lägenhet gratis så får du en chokladkartong".

(Jag funderar nästan på att ta emot det erbjudandet någon gång - jag bor i hyreslägenhet men tycker om choklad!)
    Aha. Spännande utveckling. Haha, kan ju vara gott med lite choklad till jul... :)

Jag kollade Swedbanks fastighetsbyrå, och där står det att de värderar gratis och att man inte förbinder sig till någonting. Men de måste väl vilja att man säljer?
  • Rigmor Mortis

Vi hade hem mäklare för en sådan där gratisvärdering och de sa inte ett knyst om att sälja. Lite märkligt kan jag tycka att de åker ut sådär utan att ta betalt, de driver ju ingen välgörenhetsinrättning och bara för att jag använder dem till gratisvärdering betyder det inte att jag nödvändigtvis anlitar dem när vi ska sälja.

Däremot fick vi betala för värderingen när lånen skulle läggas om, tror att banken valde mäklaren då.

• Sale

Jag har kontaktat mäklaren som vi köpte av för hjälp med detta och det har varit gratis och inga problem alls hos banken sen.

• Ms H

Jag hade hit en mäklare, det kostade inget. Jag sa bara att jag ville veta vad huset kunde vara värt vid en eventuell försäljning. Under mötet frågade mäklaren om jag bara var nyfiken eller om jag funderade på att sälja, men inget mer än så. Dock får man ingen formell värdering (papper till banken för att utöka lån tex), utan man får bara veta värderingsvärdet. Antar att jag hade kunnat "köpa till" det formella pappret om jag hade velat ha det.

Svar på tråden Omvärdering av hus?