• Anonym

Finnar/utslag/acne på rygg och axlar?

Är det någon annan som har problem med finnar/utslag efter missfall/graviditet eller efter att ha slutat med p-piller?
    Jag kan se att det finns gamla trådar om detta, men jag skulle vilja ha lite nya synpunkter och råd?!

Jag slutade med p-piller i november, hann inte få mens emellan utan blev gravid i december. I februari fick jag dessvärre missfall.
    I alla fall, under graviditeten började jag få röda prickar på bröstet, vilket tydligen var vanligt, men efter missfallet fick jag som blemmor på axlarna och ryggen. Ganska mycket också.

Nu ca 5 månader efter har de fortfarande inte försvunnit, men de blir något bättre i solen.

Min gynekolog trodde inte att det hade med missfallet att göra, men om man läser andras inlägg här, eller som jag pratat med folk på Apoteket om detta så kan ju hormonerna kommit i gungning.
    Kan tilläggas att mensen har varit lite si och så också sedan missfallet.

Utslagen blir lite bättre i solen i alla fall.

Så... för att komma till min fråga, är det någon som har eller har haft samma problem? Har utslagen försvunnit? Och hur?

Stort tack på förhand.

• Svar på tråden Finnar/utslag/acne på rygg och axlar?
  • Jempa1

Trådstartaren här
    det var inte meningen att vara anonym

• Isolde7

Jag tror att det är horomonellt. Sedan jag slutade med p-piller så har jag fått finnar på rygg och vissar partier i ansikte. Har alsrig haft finnar under hela min tonårstid så jag tycker att det är jätte jobbigt. De är inte många men periodvis är de besvärliga.

• Jempa1

Flyttar upp

vill gärna ha fler råd och erfarenheter

• jl81

Hej jag har fått mycket finnar och acne sen jag blev gravid både i ansiktet och på ryggen under tonåren hade jag inga finnar alls men nu ser jag ut som en finning 15 åring igen helt hemskt men jag har inte solat så mkt och då har det blivit lite bättre sen har jag en salva eller kräm som heter silicol skin och nu är allt nästan borta!

• Full flight

När jag slutade med mina p-piller Så fick jag flera finnar i ansiktet. Som högst har jag haft max två finnar åt gången inna jag slutade med p-piller.
    Det är jätte jobbigt nu med alla finnar.

• miss oktober

i början av min graviditet så fick jag finnar.brukar aldrig ha finnar men jag fick i ansiktet och på ryggen.dom på ryggenva stora men sen så försvan bara allt igen.så nu är det som vanligt igen,så jag tror det har med din hormoner att göra.hoppas det försvinner snart

• Sunray

Jag fick med finnar när jag slutade med mina p-piller. BM förklarade att det är en naturlig reaktion då hormonerna inte är desamma. Mina förvann efter kanske fyra månader.

• ladyhawk

Har haft eländet i säkert 15 år och det blir inte bättre av att vara gravid. Det som funkar för mig är Lactacyd flytande tvål, Tea Tree Oil-produkter, Skinoren (receptbelagt tror jag). Ska prova Silicol också!

• EverSoNice

Det är hormonerna.

Har själv PCO och har ätit Yasmin p-piller som fungerade uppklarnande för hyn. (Innan dess åt jag en kur Roaccutan, men det ska man inte äta om man vill bli gravid, ohyggliga födelseskador).

När jag slutade ta p-piller kom eländet tillbaka och även på ryggen och bröstet. Jag har av min hudläkare fått Differin gel och Dalacin liniment. Funkar bra. Även, som Ladyhawke säger, Lactacyd tvål - den gula är inte lika 'avfettande' och bättre, tycker jag.

• ladyhawk

Jag har blivit tipsad Perinormin eller Peronormin från Apoteket också. Jag har inte provat, för jag tyckte den var dyr.

Någon som vet om Diane eller Yasmin är bäst?

• Holmstedt

Jag fick en dotter i april i år och fick efter det massor av finnar på ryggen. Usch!!!! NU är de på väg att försvinna, äntligen!

• Jempa1

Tack igen för era svar.
    Känns bra att inte vara "ensam" om dessa problem.
    Jag har provat Diane tidigare mot acne i ansiktet, men slutade när jag läste om biverkningarna. Nu ett par år senare kan man ju läsa om flera som fått biverkningar/avlidit så är jag glad att jag slutade, även om det säkert är ovanligt att man dör av dem.

Jag tycker nog att finnarna på armarna har blivit bättre i solen, nu hoppas jag att de på ryggen också försvinner snart.

• Mickis E

Ja jag har just fått missfall och fick blödningen idag, har sen två veckor sen fått värre och värre finnar/utslag som har spridit sig allt tätare pannan, jämns med hela kinderna, halsen och bringan! Helt sjukt, det är så att jag gråter när jag ser mig i spegeln :( Trodde först att jag hade rfått vattkoppor, men eftersom jag inte har några andra symptom till det och dom är så små så tänkte jag att det kanske beror på graviditeten/ missfallet?

Känns sjukt jobbigt för mig med, så jag har väl samma fundering som du kan man säga, det blir bara värre och värre för varje dag som går :(

Svar på tråden Finnar/utslag/acne på rygg och axlar?