Svinto skrev 2012-12-08 22:27:35 följande:
Katter över en viss ålder (kommer inte ihåg vilken men det står på påsen) ska ju ha kastratfoder. Gör det för att de inte ska ha problem.
Vet inte vad lillan har för foder just nu utan bara att det är torrfoder som mina får nu.
De har fått våtfoder innan men inte gillat det.
BARF låter för komplicerat för mig....
Nejdå, det är ett försäljningsknep det där med "kastratmat". De innehåller oftast mer spannmål (som gör katter feta eller som bara skits ut, eftersom katter inte tar upp näringen ur vegetabilier ordentligt) och mindre fett (kattmat ska ligga på minst 20% fett, kastratmat och lightmat brukar innehålla 10-17% fett bara, det är för lite).
Vilka blötmatssorter har du provat? Man kan även få vara riktigt envis. Hungern är bästa kryddan - här serveras bara torrfoder i mer eller mindre komplicerade aktiveringsleksaker så som PET-flaska med småhål i, småkrukor som de får fiska upp mat ur, aktiveringsboll, kartonger med småhål i, osv. Det är jobbigt att äta torrfoder i mitt hem så det är enklare att lära sig äta blötmat, och det har funkat!
Vilken torrfodersort kör du med nu då? Om du ger till exempel Eukanuba, Orijen, Carnia Lynx (det ger jag mina) eller liknande så kan katter i alla åldrar äta det eftersom det är anpassat för katter över lag (förutom att det innehåller vegetabilier också, men det kommer man inte ifrån i torrfoder tyvärr). Jag rekomenderar inte torrfoder från till exempel Royal Canin, Bozita, Perfect Fit, Friskies, Whiskas, osv eftersom de innehåller på tok för mycket spannmål för att vara bra kattmat.
Så skippa kastratmaten du, det är onödigt. Maten de är anpassade att äta - smågnagare och småfåglar - är ju bara som de är, det finns inte speciella möss för kattungar eller speciella möss för äldre katter ;)