• Svinto

Kattunge mat vs seniormat

Har två katter på 10 o 8 år. De får för det mesta seniormat eller mat för kastrerade katter.

På måndag kommer det hit en 12 veckors liten dam till vår familj. Hon vill självklart ha kattungemat.

Hur gör ni när ni har så olika ålder på katterna?

Får de vuxna katterna gå på kattungefoder ett tag tills liten kan äta vuxen mat eller tar ni o separerar?

Att separera mat för vuxna/ unge verkar ju vara ett helt företag.

Något annat förslag? 

• Svar på tråden Kattunge mat vs seniormat
  • IceJossan

Min första undran är varför du måste ge seniormat eller mat för "speciellt avsedd" för kastrerade katter? Det är onödigt. Vad äter kattungen för sort nu? Märke alltså.

Äter hon och dina katter även blötmat?

Det bästa du kan ge katterna oavsett ålder är BARF, dvs biologiskt anpassad rå föda. Det går ut på att man enbart ger sina katter råa köttprodukter. Det är viktigt att sätta sig in ordentligt i näringsläran och exakt hur mycket man ska ge av allt (kött, ben, hjärta, lever, tillskott...) för att det ska bli rätt, annars kan man göra mer skada än nytta. Det krävs tid och att man är intresserad!

Om du inte har den tiden eller orken att ordna med BARF så finns det färdig kattmat som också är jättebra och inte innehåller en massa spannmål, socker och annat jox som katter inte ska äta: Blötmat! Åtminstone en del av sorterna, för det finns de som innehåller lite spannmål (men inte alls i den mängd som torrfoder gör) och socker. Mjau och Bozita är två väldigt bra sorter: Innehåller BARA det en katt behöver, oavsett ålder, alltså kött, köttbiprodukter och mineraler. Som kompelent för att hålla tänderna rena och fina kan man ge råa kycklingvingar så att de får gnaga ben och tugga brosk. Superbt bra mat! Torrfoder är inte nödvändigt alls.

• Svinto
    IceJossan skrev 2012-12-08 21:51:33 följande:

Min första undran är varför du måste ge seniormat eller mat för "speciellt avsedd" för kastrerade katter? Det är onödigt. Vad äter kattungen för sort nu? Märke alltså.

Äter hon och dina katter även blötmat?

Det bästa du kan ge katterna oavsett ålder är BARF, dvs biologiskt anpassad rå föda. Det går ut på att man enbart ger sina katter råa köttprodukter. Det är viktigt att sätta sig in ordentligt i näringsläran och exakt hur mycket man ska ge av allt (kött, ben, hjärta, lever, tillskott...) för att det ska bli rätt, annars kan man göra mer skada än nytta. Det krävs tid och att man är intresserad!

Om du inte har den tiden eller orken att ordna med BARF så finns det färdig kattmat som också är jättebra och inte innehåller en massa spannmål, socker och annat jox som katter inte ska äta: Blötmat! Åtminstone en del av sorterna, för det finns de som innehåller lite spannmål (men inte alls i den mängd som torrfoder gör) och socker. Mjau och Bozita är två väldigt bra sorter: Innehåller BARA det en katt behöver, oavsett ålder, alltså kött, köttbiprodukter och mineraler. Som kompelent för att hålla tänderna rena och fina kan man ge råa kycklingvingar så att de får gnaga ben och tugga brosk. Superbt bra mat! Torrfoder är inte nödvändigt alls.

Katter över en viss ålder (kommer inte ihåg vilken men det står på påsen) ska ju ha kastratfoder. Gör det för att de inte ska ha problem. 
    Vet inte vad lillan har för foder just nu utan bara att det är torrfoder som mina får nu. 
    De har fått våtfoder innan men inte gillat det.  
    BARF låter för komplicerat för mig.... 

• IceJossan
    Svinto skrev 2012-12-08 22:27:35 följande:
    Katter över en viss ålder (kommer inte ihåg vilken men det står på påsen) ska ju ha kastratfoder. Gör det för att de inte ska ha problem. 
    Vet inte vad lillan har för foder just nu utan bara att det är torrfoder som mina får nu. 
    De har fått våtfoder innan men inte gillat det.  
    BARF låter för komplicerat för mig.... 

Nejdå, det är ett försäljningsknep det där med "kastratmat". De innehåller oftast mer spannmål (som gör katter feta eller som bara skits ut, eftersom katter inte tar upp näringen ur vegetabilier ordentligt) och mindre fett (kattmat ska ligga på minst 20% fett, kastratmat och lightmat brukar innehålla 10-17% fett bara, det är för lite).

Vilka blötmatssorter har du provat? Man kan även få vara riktigt envis. Hungern är bästa kryddan - här serveras bara torrfoder i mer eller mindre komplicerade aktiveringsleksaker så som PET-flaska med småhål i, småkrukor som de får fiska upp mat ur, aktiveringsboll, kartonger med småhål i, osv. Det är jobbigt att äta torrfoder i mitt hem så det är enklare att lära sig äta blötmat, och det har funkat!

Vilken torrfodersort kör du med nu då? Om du ger till exempel Eukanuba, Orijen, Carnia Lynx (det ger jag mina) eller liknande så kan katter i alla åldrar äta det eftersom det är anpassat för katter över lag (förutom att det innehåller vegetabilier också, men det kommer man inte ifrån i torrfoder tyvärr). Jag rekomenderar inte torrfoder från till exempel Royal Canin, Bozita, Perfect Fit, Friskies, Whiskas, osv eftersom de innehåller på tok för mycket spannmål för att vara bra kattmat.

Så skippa kastratmaten du, det är onödigt. Maten de är anpassade att äta - smågnagare och småfåglar - är ju bara som de är, det finns inte speciella möss för kattungar eller speciella möss för äldre katter ;)

• Svinto

Kommer inte ihåg något märke just nu. Häller över i en burk o slänger påsen....

Ligger något i det du säger men att övergå till blötfoder var inte riktigt meningenFlört 

• IceJossan
    Svinto skrev 2012-12-08 23:37:32 följande:
    Kommer inte ihåg något märke just nu. Häller över i en burk o slänger påsen....

Ligger något i det du säger men att övergå till blötfoder var inte riktigt meningenFlört 

...men värt att fundera mera på eftersom det är så himla bra mat ;) Mycket mer hälsosamt och nyttigt än torrfoder.
  • nemo1

Olika sorters mat är som sagt enbart ett försäljningsknep. Konstigt nog innehåller oftast kastratmat mindre animaliskt fett och mer kolhydrater...helt galet.
    Mina katter äter övervägande blötmat så när jourkattungar kommer så äter alla samma mat. Småttingar som ska vänjas vid riktig mat dvs 4-5 veckor gamla brukar få egen mat men då måste jag stänga om dom för det äts annars med glädje upp av mina katter. Du ska ge kattungen den mat den är van vid första veckorna så att inte magen brakar ihop. En flytt i sig är ett stort stressmoment i sig så byta mat samtidigt är mycket dumt. Köp sedan ett vanligt normalt vuxenfoder så kan alla äta samma mat.

• anna8878

Jag förstår TS att hon ger dom äldre katterna specialfoder då dom säkert mår bäst av det. Jag har också haft äldre katter vs kattunge. Jag gav alla katter kattungemat, och rå köttfärs, och burkmat. Mina äldre katter var kastrerade och mådde bra av den feta kattungematen. Torrfodret stod framme dygnet runt och sen gav jag dom blötfoder, rått kött och ris på dagen. Ca. 3 gånger. Då det var 3 katter som skulle äta. Då var katterna inte separerade och dom lärde känna varandra och fick äta tillsammans. Mycket bra har det gått varenda gång.

• Majsan70

När vi har blandade åldrar, vilket vi har för det mesta, så serveras RC intense hairball control samt RC baby cat eller kitten. Samma gäller när vi har dräktiga honor. Katterna får välja fritt men kattungematen står tillgängligt för de minsta kattungarna medans maten med större bitar står så de inte kommer åt.

Blötmat o rått kött får alla samma av.

• Svinto

Fortsätter här på tråden....
    Kattunge här sedan i måndags. Hon är pigg o glad- om än lite rädd för hastiga rörelser och ljud.

Problemet är att hon inte äter.
    Hon har både torrfoder och blötfoder av olika sorter.

Vägde inte henne när hon kom hit men enligt uppfödaren vägde hon kring 1,5 kg då.
    Nu väger hon 1,3 kg.

När ska jag börja bli orolig? Har sett henne dricka. 
    Vår egen mat vill hon gärna ha men den vill jag ju inte ge henne helst. 

• nemo1
    Svinto skrev 2012-12-15 20:23:32 följande:
    Fortsätter här på tråden....
    Kattunge här sedan i måndags. Hon är pigg o glad- om än lite rädd för hastiga rörelser och ljud.

Problemet är att hon inte äter.
    Hon har både torrfoder och blötfoder av olika sorter.

Vägde inte henne när hon kom hit men enligt uppfödaren vägde hon kring 1,5 kg då.
    Nu väger hon 1,3 kg.

När ska jag börja bli orolig? Har sett henne dricka. 
    Vår egen mat vill hon gärna ha men den vill jag ju inte ge henne helst. 
    Ger du den maten hon fick hos uppfödaren? Har hon någon kattkompis? Om inte katten ätit på två dagar så bör du ringa och åtminstone rådfråga en veterinär, så små blir snabbt dåliga. Hur gammal är den? 
  • Svinto
    nemo1 skrev 2012-12-15 22:29:40 följande:
    Ger du den maten hon fick hos uppfödaren? Har hon någon kattkompis? Om inte katten ätit på två dagar så bör du ringa och åtminstone rådfråga en veterinär, så små blir snabbt dåliga. Hur gammal är den? 
    Ja, hon har fått den maten och en hel del annat. Enligt uppfödaren så hade de dock precis bytt recept på maten o då var det inte så poppis.
    Tyvärr är uppfödaren bortrest så jag kan inte fråga henne + att hon ska avsluta sitt katteri

Hon är 12 veckor- snart 13.

Får ringa djursjukhuset imorgon... 
  • nemo1
    Svinto skrev 2012-12-16 10:47:49 följande:
    Ja, hon har fått den maten och en hel del annat. Enligt uppfödaren så hade de dock precis bytt recept på maten o då var det inte så poppis.
    Tyvärr är uppfödaren bortrest så jag kan inte fråga henne + att hon ska avsluta sitt katteri

Hon är 12 veckor- snart 13.

Får ringa djursjukhuset imorgon... 
    Testa att köp Royal Canin babycat 34 och blöt upp den i varmt vatten, alla katter älskar den maten. Det kan ju locka henne att börja äta. Får hon äta ifred?
  • Svinto
    nemo1 skrev 2012-12-16 11:29:58 följande:
    Testa att köp Royal Canin babycat 34 och blöt upp den i varmt vatten, alla katter älskar den maten. Det kan ju locka henne att börja äta. Får hon äta ifred?
    Hon har fått Royal Canin- tror det var den sorten du skrev men hon luktade bara och gick därifrån.

Nu har hon dock börjat äta!! Det var torrfoder som gällde då

Ja, hon har haft många lugna stunder att äta. 
Svar på tråden Kattunge mat vs seniormat