• Katariina

    Hur många år väntade ni?

    Hej!

    Jag sökte fakta om adoption och hittade detta forumet! Jag blev direkt medlem och skyndade mig hit för att kunna ställa er en fråga.

    Jag och min man har fått beskedet att vi inte kan få barn, ett litet hopp har kommit upp i att kunna adoptera.
    Vi är 29 år och det känns tungt att vänta många år, men jag har förstått att det kan variera.

    Ni som har adopterat, hur många år har ni väntat?
    Vilken adoptionsbyrå har kortast väntetid? (intresserad av barn från afrika då min man är afrikan)

    Är JÄTTE TACKSAM för svar.
    Hälsningar
    Katarina

  • Svar på tråden Hur många år väntade ni?
  • TomMon

    Vi ställde oss i adoptionskö i februari 2009 och hämtade våra gullungar i juli i år!

    Övriga frågor har jag inte tillräcklig info för att kunna svara på, lättast är nog att gå in på mias hemsida och sedan var och en av organisationernas sidor för att se statistik och väntetider. Sådant svänger ju så mycket hela tiden.

  • Pippi Långstrump

    Vi väntade nästan 4 år.
    Om ni är intresserade av Afrika tror jag att Kenya är det landet som har kortast köer.
    Men då måste man vara bort i mellan 6-9 månader. Ett annat alternativ är att titta på barn som söker föräldrar.

  • Chatz

    Hej TS, välkommen till adoptionsvärlden! Jag skulle råda er att bli sökande-medlemmar i minst två adoptionsorganisationer. Adoptionscentrum har samarbete med flest afrikanska länder (7 i dagsläget)  så hade jag varit ni hade jag åtminstone valt dem som ett av mina alternativ.

    Beroende på hur länge ni varit gifta, om ni kan tänka er ett barn med särskilt  behov, acceptera längre vistelsetid i landet (Kenya) osv - alla dessa olika faktorer kan påverka vilka länder ni passar in på och hur lång tid er adoptionsprocess tar.

    Lycka till! 

  • fabbemam

    Kina och deras lista med barn som har någon form av diagnos (massor av olika) är nog det som går snabbast när ni väl fyllt 30år . Vi var hemma inom ett halvår efter att vi fått medgivande men normalt tar det nog ungefär 6-10 månader att komma hem med sitt barn från Kina. Många föräldrar vill att barnen till färgen ska likna dem men kanske även din man som så många andra kommer att känna att han kan älska ett barn som är ljusare än honom och se tjusningen i att lära sig om en annan världsdels kultur osv.

    Annars såg jag nyss att Adoptionscentrum precis ska starta upp med adoptioner från Ghana och söker föräldrar som just förstår sig på den Afrikanska kulturen och hur man tänker i Afrika. Se:
    www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Landerna/Ghana/Allmant/

    Jag vet också att Adoptionscentrum hela tiden söker föräldrar till barn från afrikanska länder som bär på HIV smitta. Vid en adoption av ett barn som man söker föräldrar till så är tiden tills ni är hemma med ert barn MYCKET kortare.

    LYCKA TILL!

Svar på tråden Hur många år väntade ni?