• Anonym (Pepparkaksgubbe)

Nu har det gått för långt

Nu har det gått för långt här i sverige tycker jag. Nu ska man inte få vaara pepparkaksgubbe eller få sjunga pepparkakslåten för att dem är rädda för att stöta sig mot folk och då menar dem ju nysvenskar. Så nu ska det bara vara lucia, tomtar och stjärngossar i luciatåget. Blir det här där jag bor så kommer jag inte tillåta mina barn vara med i luciatåget med barn som klär sig som ku klux klan.

Snart kan vi alla infödda svenskar säga hej då till alla våra traditioner  som jul, lucia, påsk, nationaldagen osv för jag tror inom snnart framtid  så kommer vi inte ha något kvar för att vi svenskar är rädda för att stöta oss mot nysvenskar.

Ha lite ryggrad istället för feghet tycker jag.

Vad tycker ni om allt detta??   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-08 23:23
    Glömde lägga in en artikel:

na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

• Svar på tråden Nu har det gått för långt
  • Anonym

Det har redan varit en tråd om detta och det visade sig vara ett troll.

• Anonym

Okej har nu läst artikeln men tycker fortfarande det är konstigt. Och vad är na för en hemsida? Aldrig hört talas om...

Jag skrev inte den tråden och jag är inget troll.

• Clotilda

NA är Nerikes Allehanda. Jag hade också blivit förbannad om förskolan kom på det här.

na= nerikes allehanda  (örebros dagstidning)

Anonym skrev 2012-12-08 23:25:56 följande:
    Okej har nu läst artikeln men tycker fortfarande det är konstigt. Och vad är na för en hemsida? Aldrig hört talas om...

• pluvdo

Om du nu tycker att det är så heeemskt att mer och mer av det "svenska" försvinner så kanske du borde anstränga dig lite för att bevara det svenska språket, TS. Du kan ju börja med att lära dig skillnaden mellan DE och DEM.

Jag vill bara poängtera att jag har absolut inget emot nysvenskar överhuvudtaget men tycker bara att det går för långt helt enkelt.

• Anonym

Som mörkhyad blir jag förolämpad, jag ser inte mig själv i allt brunt och pepparkakor (?) Så bisarrt...

pluvdo skrev 2012-12-08 23:31:13 följande:
    Om du nu tycker att det är så heeemskt att mer och mer av det "svenska" försvinner så kanske du borde anstränga dig lite för att bevara det svenska språket, TS. Du kan ju börja med att lära dig skillnaden mellan DE och DEM.

Jag trodde detta var ett forum och inte en svenskalektion. Varför svara i denna tråd om du inte har något att tillföra mer än att klaga på min skrivning???
  • spirituality

Det känns mer som det är lärarens åsikt än eventuella nysvenskars åsikter.
    Det känns tråkigt om det (som det ofta är) handlar om att "infödda" svenskar inte vill stöta sig med nysvenskar, och sen är det nysvenskarna som får skulden - utan att någon ens har frågat om deras åsikter i frågan.

• Karin 748

Håller med om att hamnar det på den nivån har det gått alldeles för långt. Men som tur är har jag inte märkt av några sådana tendenser. Men är det inte bättre att ta det med kommunen än familjeliv? Verkar ju vara något lokalt fenomen?

• pluvdo

"Inom snart framtid" förresten? Va? "Snar" heter det.

Angående trådämnet så är det med största sannolikhet "duktiga", konfliktsrädda svenskar som bestämt sig för att pepparkakssången inte skall vara med. Jag har i alla fall aldrig hört några invandrare klaga på den (eller negerbollar) men däremot fleeera svenskar.

Så jag tycker inte man skall skylla det hela på invandrare.

• Anonym

tror knappast invandrare bryr sig om att klä ut sig som pepparkakor.

jag som tex e muslim vet att det inte e förbjudet i islam att klä ut sig t pepparkaka. däremot går lucia helt emot islam. men de e ingen som e ute efter att förbjuda andra fr att köra luciatåg heller.

• Karin 748
    Anonym skrev 2012-12-08 23:37:27 följande:
    tror knappast invandrare bryr sig om att klä ut sig som pepparkakor.

jag som tex e muslim vet att det inte e förbjudet i islam att klä ut sig t pepparkaka. däremot går lucia helt emot islam. men de e ingen som e ute efter att förbjuda andra fr att köra luciatåg heller.
  • pluvdo
    Anonym (Pepparkaksgubbe) skrev 2012-12-08 23:33:01 följande:
    Jag trodde detta var ett forum och inte en svenskalektion. Varför svara i denna tråd om du inte har något att tillföra mer än att klaga på min skrivning???

Tråden handlar om att bevara det svenska och det var även vad mitt inlägg handlade om.

Förlåt att det kom ut helt fel med att jag fick det att låta som att det var nysvenskarnas fel. Det jag egentligen menade var att vi "gammelsvenskar" är så rädda för att stöta oss mot nysvenskar och tror att dem skulle ta illa upp. skulle dem ta illa upp så får dem ju ta upp det med skola/kommun och så får dem berätta vad traditionen går ut på coh så får dem kompromissa så det gynnar både nysvenskar och gammelsvenskar.

Så ber om ursäkt om det kom ut helt fel. 

• Anonym (Ok)

Stjärngossar kan uppfattas som "stjärtgossar"? Lucia som sexistisk och kopplas samman med skeva ideal. Tomtar stötande därför att de kopplas samman med julen, som firas av "kristna". Ta bort allt!

Svar på tråden Nu har det gått för långt