• trz

Någon som har borrat i visdomstand? Eller vet något om det?

Hej hopp! På måndag ska jag borra i en visdomstand i överkäken. Tydligen satt tanden rätt långt bak så tandläkarn var osäker på hur det skulle gå, men borra var alltså mest aktuellt.
    På tisdag flyger jag till Thailand och är alltså osäker på 1) hur ont det kommer göra? 2) hur länge man har ont?
    Hade gärna skjutit på tiden, men kommer vara bortrest fram till nyår och efter dess måste jag betala för mig vilket jag inte har lust till. Har dessutom andra problem med tänderna så dom blottade tandhalsar osv. Så tandläkarkostnader lär jag få ändå så att säga.
    Någon som vet något? Glömde fråga tandläkaren sist och nu är det ju lite sent påtänkt så att säga..

trz.blogg.se Amy 111019
  • Svar på tråden Någon som har borrat i visdomstand? Eller vet något om det?
  • trz

Har försökt googla men allt jag får upp är att man drar ut tanden?!

• Terese 047
    trz skrev 2012-12-09 00:37:32 följande:
    Har försökt googla men allt jag får upp är att man drar ut tanden?!
    har både borrat och dragit ut, jag tycker inte att det gör så ont under tiden eller efteråt. det känns ju litegrann första timmarna efter bedövningen släppt men sen så har det inte varit något, samma med utdragning, dagen efter har det inte gjort ont, på mig iallafall
  • trz

Okej! Det låter ju lovande isåfall! Fick för mig att man skulle ha superont i veckor efter.. Vilket inte känns så toppenkul på semester liksom

• Terese 047
    trz skrev 2012-12-09 00:50:24 följande:
    Okej! Det låter ju lovande isåfall! Fick för mig att man skulle ha superont i veckor efter.. Vilket inte känns så toppenkul på semester liksom
    Det tror jag då inte du ska ha Glad
  • trz

• trz

Tjoho, oddsen blir bättre och bättre! Fler solskenshistorier när vi ändå är igång?

• perkele01

Beror säkert på hur djupt roten sitter. Jag har både borrat och dragit ut, sen använde tandkirurgen en typ av mejsel för att krossa/spräcka tanden på mig. Jag kände direkt när bedövningen släppte ca 1 timme efteråt och då var det värktabletter för hela slanten kan jag lova. Värkte ordentligt i ett par dar ungefär. Sen varade såret säkert 1 mån efteråt.

Men som sagt, säkert olika beroende på hur djupt tandroten går och var den sitter.

• trz

Hur pass ont gjort det? Hade du kunnat tänkt dig flyga till Thailand med den smärtan eller hade du föredragit att betala efter nyår istället?

• Zargenta

Jag hade gått till tandläkare i Thailand istället! Billigt och mycket kompetenta! Passade på att laga ett hål själv där för ett år sen :)

• odd thingy

Jag fick borra sönder en visdomstand i 5 delar för att de skulle kunna dra ut den. Det gjorde inte ont under tiden, kändes inte annat än ett vibrerande i hela skallbenet.

Några timmar efter när bedövningen släppte var jag öm och det gick över efter en dag ungefär.

Tror det hela är mycket individuellt. 

• trz

Zargenta: det är ju ett alternativ.. Men jag är rätt tandläkarrädd och att ha en tandläkare man inte kan kommunicera med till hundra känns inte så bra..

• BuoBä

Om de bara ska borra för att laga ett hål borde du inte ha särskilt ont efterråt. Möjligen att du känner dig lite stel i käken i nån dag för att du gapat stort.

• lolcat
    Zargenta skrev 2012-12-09 09:54:44 följande:
    Jag hade gått till tandläkare i Thailand istället! Billigt och mycket kompetenta! Passade på att laga ett hål själv där för ett år sen :)
    med tanke på den extremt ökande mängd antibiotikaresistenta bakterier som kommer från Thailand, Egypten osv så skulle jag inte frivilligt utsätta mig för en bakteriemi hos tandläkaren (vilket man gör varje gång man går dit, vilket land man än är i)

till TS.  Har både dragit ut och lagat visdomständer, ett par hundra iaf ;)
    brukar gå bra vilket man än gör i det allra flesta fall.

är det stort hål? om inte skulle jag rek lagning i första hand.
  • Zargenta

När jag gick så satt det en sköterska och höll mig i handen och satt och klappa på mig som om jag vore typ rädd eller något så tröst får man iaf ;) de flesta tandläkare på turistorterna kan bra engelska iaf :) bakterier och sånt orkar jag inte tänka på, de verkar vara lika hygieniska och ordentliga med sina instrument som här i Sverige!

• trz

Jag vet inte hur stort hålet är.. Hon sa bara att tanden satt ovanligt långt bak så det skulle bli svårt att komma åt och hon skulle överlägga med andra tandläkare..

• Lilith Dark

Jag borrade för några veckor sen och det ömmade lite när bedövningen släppte men det tog en Ibumetin hand om. Sen beror det ju lite på varför och hur det borras. På mig var det en ytlig för att lägga en temporär lagning.

När jag borrade djupare med en annan visdomstand slutade det med att min moster fick åka över hela stan med maxdos citodon åt mig för inget hjälpte och jag hade sån ont så att jag mådde illa och hade frossa.

Är du det minsta osäker så be tandläkaren att skriva ut något smärtstillande för säkerhets skull. 

LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se
Svar på tråden Någon som har borrat i visdomstand? Eller vet något om det?