• Tenshi

Hur mycket betalar ni för barnvakt/nanny?

Till våren planerar jag att börja jobba mer regelbundet som barnvakt/barnflicka/nanny. Jag vet att priserna kan skilja sig lite åt i olika delar av landet, beroende på vad som ingår i priset och om man anställer via en "nannypool" eller privat. Jag kommer själv att bo i Umeå och erbjuda både barnpassning och läxhjälp under dygnets alla timmar.

Min fråga är hur mycket ni här på forumet betalar - eller skulle vara villiga att betala - för barnpassning? Alla alternativ är efter RUT-avdrag. Jag vill mest få en uppfattning om var jag som "egenföretagare" bör lägga mig prismässigt. Om ni vill så kommentera gärna med var ni bor, om priset inkluderar hjälp med läxläsning, lämning eller hämtning på dagis/skola eller aktiviteter, etc.

Tack på förhand!  Glad

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket betalar ni för barnvakt/nanny?
  • Elisabeth83

Intressant. Här i USA där vi bor ger vi 20 dollar/ Tim för barnvakt. Det är dotterns förskollärare så hon är utbildad. Väninnans dotter tar 10 dollar/Tim... Tyvärr vet jag inte vad de tar i Sverige men ska bli kul att se vad folk svarar. De nannys jag mött här tar ca 15 dollar/Tim.

Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • Tenshi

Elisabeth83: Intressant att höra om lönen även i andra länder. Jag har släkt i USA och funderade ett tag på att flytta dit och jobba hos dem (men då som au pair). :)

• tahira

Vi betalar 7 pund i timmen för barnvakt på dagar och kvällar. 10 pund efter 22.00 och med kort varsel.

7 pund är ca 80 SEK, 10 pund är ca 115 SEK. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • ViVäntarLois

Vi letar just nu och har satt ribban efter vad vänner i Sthlm betalar sin barnvakt, 100:-/h. Själva bor vi i en lite mindre stad men 100:- verkar vara accepterat av båda parter. De vi har träffat är i gymnasieålder eller lite äldre.

• ruthen

Jag har jobbat som nanny i usa, och som jag ser det är inte problemet huruvida familjerna betalar 15 eller 20 dollar i timmen, utan hur långa pass de känner att de har råd att betala för.

En familj som inte har något problem med att ha mig jobbandes i 10 timmar i sträck för $15/h är ju en bättre affär än en familj som vill att jag ska jobba bara två timmar för $20/h.

Jag tror att det lätt skulle bli väldigt få timmar här och där om jag gav mig in på att sitta barnvakt här i Sverige. De annonser jag sett på platsbanken via nanny.nu etc verkar handla om jobb på 2-3h bara. Det är inte värt att åka nånstans för så få timmar.

• Elisabeth83

Det har du rätt i ruthen. De tar också mer om man har fler barn vad jag förstått. Tror sysslor och sånt varierar mycket också. Vissa har bara barnen. Vissa gör allt, båda barn, mat och städ...

Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • Tenshi

ruthen: Du har helt rätt. Jag tänker att jag antingen får försöka hitta en familj som vill ha en mer "intensiv" kontakt, kanske med skjuts till aktiviteter och läxläsning, eller flera olika som endast behöver hjälp under kortare pass.

Jag funderar på att lägga mig runt 150 kr/timmen, lite beroende på om jag t.ex ska jobba "obekväma" tider, men då är jag samtidigt äldre än många andra barnflickor (23 år) och jag kommer att ha körkort.

• ViVäntarLois
    Tenshi skrev 2012-12-12 19:44:02 följande:
    ruthen: Du har helt rätt. Jag tänker att jag antingen får försöka hitta en familj som vill ha en mer "intensiv" kontakt, kanske med skjuts till aktiviteter och läxläsning, eller flera olika som endast behöver hjälp under kortare pass.

Jag funderar på att lägga mig runt 150 kr/timmen, lite beroende på om jag t.ex ska jobba "obekväma" tider, men då är jag samtidigt äldre än många andra barnflickor (23 år) och jag kommer att ha körkort.
    Körkort hade jag absolut kunna betala extra för om vi bott annorlunda! Nu bor vi 5 min från sjukhuset och närmaste grannen är läkare men det är annars en sån där trygghetsgrej som skulle kännas bra, att barnvakten snabbt kan ta sig till sjukhus om något händer. 

På samma tema har jag sett att många nanny-företag skriver att deras personal har HLR-utbildning. Sådan utbildning erbjuds ofta gratis genom t.ex. röda korset om man vill ha det i sitt CV.  
  • Tenshi
    ViVäntarLois skrev 2012-12-12 23:50:49 följande:
    Körkort hade jag absolut kunna betala extra för om vi bott annorlunda! Nu bor vi 5 min från sjukhuset och närmaste grannen är läkare men det är annars en sån där trygghetsgrej som skulle kännas bra, att barnvakten snabbt kan ta sig till sjukhus om något händer. 

På samma tema har jag sett att många nanny-företag skriver att deras personal har HLR-utbildning. Sådan utbildning erbjuds ofta gratis genom t.ex. röda korset om man vill ha det i sitt CV.  
    Just det, glömde att tillägga att jag faktiskt är utbildad i HLR och har certifikat. Vore ju lite klantigt om jag glömde att ta med det i jobbansökan... Skäms

• ruthen
    Tenshi skrev 2012-12-12 19:44:02 följande:

Ja, det bästa är att ha så många familjer som efterfrågar en att man kan välja mellan uppdragen. Jag hade den förmånen och valde därför bara att jobba för de bästa familjerna.

Jag tycker 150 kr i timmen är ganska dyrt. DIn nettolön blir då 140kr/h men jobbar du mindre än 4h i sträck hos samma familj tycker jag 150 är rimligt.

Sen detta med "obekväma arbetstider" håller jag inte med om. Jag älskade mer än något annat att jobba de sista 4 timmarna på dygnet för då sover ju barnen och man får $15 i timmen för att glo på tv. 

• Post partum
    Tenshi skrev 2012-12-13 14:20:50 följande:
    Just det, glömde att tillägga att jag faktiskt är utbildad i HLR och har certifikat. Vore ju lite klantigt om jag glömde att ta med det i jobbansökan... Skäms

Skriv dit om det är barn-HLR också, i så fall. 

Nu har jag inga barn så för mig är det inte aktuellt att betala en nanny, men den dag det är dags så skulle jag inte betala mer i månaden totalt än vad det kostar att ha barnen på förskolan/fritids som ju är alternativet. 
  • ViVäntarLois
    Post partum skrev 2012-12-15 19:18:22 följande:
    Skriv dit om det är barn-HLR också, i så fall. 

Nu har jag inga barn så för mig är det inte aktuellt att betala en nanny, men den dag det är dags så skulle jag inte betala mer i månaden totalt än vad det kostar att ha barnen på förskolan/fritids som ju är alternativet. 
    Man kan ju inte riktigt jämföra med förskolan eftersom den är så starkt subventionerad från staten. Sen vill ju många ha barnvakt på tider då förskolan nekar, dvs. då man vill vara barnledig men ändå inte är på jobbet.
  • Post partum
    ViVäntarLois skrev 2012-12-16 12:11:29 följande:
    Man kan ju inte riktigt jämföra med förskolan eftersom den är så starkt subventionerad från staten. Sen vill ju många ha barnvakt på tider då förskolan nekar, dvs. då man vill vara barnledig men ändå inte är på jobbet.
    Kan och kan...Frågan var väl vad man skulle vara villig och betala och jag skulle inte betala mer. Ergo skulle en nanny förmodligen aldrig vara aktuell för min del, däremot en barnvakt någon gång då och då men precis som sagts ovan är det kanske inte intressant med jobb 2-4 timmar i veckan om ens det. Blir svårt att pussla ihop till en heltid, helt enkelt.
  • ruthen
    Post partum skrev 2012-12-16 13:36:55 följande:
    Kan och kan...Frågan var väl vad man skulle vara villig och betala och jag skulle inte betala mer. Ergo skulle en nanny förmodligen aldrig vara aktuell för min del, däremot en barnvakt någon gång då och då men precis som sagts ovan är det kanske inte intressant med jobb 2-4 timmar i veckan om ens det. Blir svårt att pussla ihop till en heltid, helt enkelt.
    Jag tror inte trådskaparen är ute efter ett heltidsjobb som nanny, och om så skulle vara fallet är det helt omöjligt att få 150kr i timmen efter rot. Ju fler timmar man jobbar för samma familj, ju lägre lön oftast.

När jag jobbade i usa som nanny hade jag flera halvtidsjobb hos familjer och på veckobasis träffade jag 5-6 familjer regelbundet. De flesta jag jobbade för nyttjade mig någon gång per vecka då de skulle ut på "date" eller skulle hinna med ärenden och då blev det lätt 5-6h. Men å andra sidan hade många av dessa familjer inte tillgång till förskola eller släktingar heller, som tog hand om barnen.
  • Tenshi
    Post partum skrev 2012-12-16 13:36:55 följande:

Jo, det kan nog bli svårt att få ihop till en heltid. För min del känns det ok ändå, jag ska ju studera på distans under tiden och behöver egentligen bara ett extrajobb. :)
  • anton123

Vi betalade vår barnflicka 110 kr i timmen vilket hon fann ganska rimligt tror jag.....sen beror det ju på hur gammal barnvakten är...om det är en gymnasieelev kanske de nöjer sig med lite mindre pengar...men om du är på högskola så ska du nog kräva lite mer än 100 kr i timmen tror jag...

Svar på tråden Hur mycket betalar ni för barnvakt/nanny?