Anonym skrev 2012-12-09 13:27:43 följande:
Jag undrar mest till vilka man rekomenderar IHF. Om det e riktat till fler barn och deras familjer, än de som har beteendestörningar? Och om det endast beviljas för de familjer som ett LVU e aktuellt för? Lr om målgruppen är större än den som beskrevs på hemsidan?
ja man använder det som sagt på familjer som har olika problematik, man talar ibland om "Kaosfamiljer" utan att det ska tolkas som total kaos
Tex familjer som gått igenom trasiga och jobbiga skilsmässor med vårdnadstvister, familjer som levt under hot, familjer där våld förekommit.
Beteendestörning är dessutom ett ganska vitt begrepp och farligt att använda för en beteendestörning kan vara något väldigt väldigt litet, som tex att man har svårt för fasta rutiner. Det är ju egentligen inte så stort problem.
Familjer där en förälder hamnat i fängelse är ett exempel på där man kan använda IHF, även om barnen till synes är välanpassade är det ju så klart en tragedi.
En familj där en förälder haft depression.. det handlar alltså inte nödvändigtvis om en situation som är NU idag utan upplevelser som barnen och föräldrarna kan bära med sig som kan ge symtom längre fram i livet och man vill hitta en väg att undvika detta.
IHF är som sagt lite av en "modemetod" just nu, jag har läst in mig väldigt mycket på den och finner den vara ETT mycket bra redskap att använda sig av men inte enbart, som familjeterapeut måste man ha flera tänkbara redskap att använda sig av. Att man i erat fall erbjuder denna metod kan bero på flera orsaker, en kan vara att man har terapeuter/behandlare som lovordar metoden, eller så har behandlarna BARA den kompetensen utöver sin socionomutbildning/terapeututbildning, eller så är det så att er familj är särskilt lämplig för just den metoden.
Har ni fått höra att ni erbjuds metoden som sista utväg innan ett ev tvångsomhändertagande??? Eller är det bara det som står på sagda hemsida? För det är något jag reagerar på, det är vanligt att IHF är en sista väg att gå innan man går in med omhändertagande, men ett omhändertagande enligt LVU kan göras av två orsaker, det ena är om föräldrarna anses som olämpliga av någon/ngr orsaker eller om barnen omhändertas pga sitt eget beteende (tex missbruk, våldstendenser osv) Av vad jag läst ut av din ts så lär det isf vara grundat på föräldrarnas förmåga och då känns IHF som ett sista steg och då torde ni gått igenom andra metoder före.