Går det att sätta ihop pepparkakshus med färdig krisyr?
funderar köpa färdig funkar det ?
hur många tubar till annas hus ?
funderar köpa färdig funkar det ?
hur många tubar till annas hus ?
Det håller mycket bättre med socker! Smält strösocker i en stekpanna och använd som "lim" (doppa kanterna och sätt ihop bara, så lätt!)
Nej det kommer nog inte att hålla. Använde vanligt lim till vårt pepparkakshus nu i år( vi äter det inte ) och det är super. Socker är så kladdigt och så är det pillrigt och varmt.
Har aldrig köpt färdig kristyr på tub, verkar väldans dyrt - det är ju så lätt att göra själv och då kan man justera konsistensen också. Men jag har iaf satt ihop pepparkakshus med hemgjord kristyr o det har funkat fint, dock har jag då gjort den lite fastare/kletigare.
Du får nog testa dig fram och se om det funkar med tubkristyr! Lycka till!
Om ni inte ska äta upp pepparkakshuset efter jul (vi gör inte det för det brukar vara både dammigt och lite fuktigt så att pepparkaksdelarna inte är krispiga längre) så är det helt klart enklast att sätta ihop huset med Karlssons klister. Lätt att spritsa, håller bra, man bränner sig inte.
Hett socker är kanonbra men det är lätt att bränna sig och jag vill inte ha några barn i närheten av en panna med flytande socker.
bra kristyr recept då som håller i hop det ???
Limma ihop delarna istället. Sen täcker ni över limfogen med kristyr. Ni tänker väl inte äta upp huset efteråt ändå eller?
Kristyren man köper funkar inte till något. Absolut inte att limma ihop och om du tänkt göra något som helst mönster med kristyr (pluppar, vågor, vad som helst) så gör egen. Den köpta rinner bara ut och blir ful.
Alltså, om du ska äta huset, använd smält socker och montera ihop huset (barnen kan ju göra annat medan man monterar) sen kan man dekorera tillsammans med kristyr. Montera med kristyr kommer i nio fall av tio göra att en del faller av här och en del där, sen faller hela skiten ihop i en liten hög.