• MeAndBaby

    Kan mjölkallergi ha magont/diarré som enda symptom?

    Min son hade kolik som spädbarn m,en blev bra efter att jag slutade med mjölkprodukter när jag ammade. Gjorde prick- och blodprov när han var 4 mån, men det visade inget. Jag började äta mjölkprodukter men han blev dålig efter ca 12 tim med vattning avföring 12 ggr/dag. Verkade ha magont.

    Nu menar min bvc-sköterska att han inte är mjölkproteinsallergisk/känslig eftersom han inte haft utslag på huden. Men man måste väl  gå på de symptom (magen) som han hade då han fick i sig mjölkprotein?

  • Svar på tråden Kan mjölkallergi ha magont/diarré som enda symptom?
  • Allergiexperten

    Hej! Det du beskriver låter som känslighet för mjölkprotein och jag föreslår att du tar bort alla produkter med mjölkprotein.

    Symtomen på mjölkproteinallergi eller känslighet mot mjölkprotein kan vara magbesvär i form av lös eller hård avföring, kolik, blodstrimmor i avföringen, gaser, kräkningar. Barn kan också vara onöjt och gnälligt, har sömnsvårigheter, ha eksem, mm. Alla dessa symtom kan man ha mer eller mindre och en del barn har endast magbesvär och gnällighet.
    En positiv pricktest är inte så vanligt i denna ålder utan de flesta testerna i denna ålder är negativa men ändå ger man rådet att avstå från mjölkprotein pga symtomen som barnet visar. 
    Du har alltså rätt när du tycker man ska gå på symtomen.
    Mjölkproteinallergi eller känslighet mot mjölkprotein växer i de flesta fall bort så småningom.
    vänliga hälsningar Anitha 

  • MeAndBaby

    Tack Antitha, precis som jag och alla (förutom bvc-sköterskan) misstänkt. Han går fortfarande på mjölkfri diet nu som ettåring. Ska prova med ett kryddmått mjölk när hans nu lösa mage (sedan 1,5 mån tillbaka) har stabiliserat sig.

Svar på tråden Kan mjölkallergi ha magont/diarré som enda symptom?