• Anonym

"dej" och "sej" - är folk korkade eller med vilje?

Jag anser inte att jag har perfekt svenska.

Men jag har aldrig förstått mig på folk som använder orden "sej" och "dej". Jag kan inte ta en person som skriver så på allvar.

Så jag undrar;
    Vad tycker Ni om folk som använder sig av dessa orden? Tror Ni de gör det medvetet eller att de helt enkelt inte kan stava till sig / dig?  

• Svar på tråden "dej" och "sej" - är folk korkade eller med vilje?
  • Bitchos

Det är värre med folk som inte vet hur de ska använda de och dem. Ett ex: "dem var glada", vilket är helt fel. Om man inte har dyslexi så finns det ingen ursäkt att vara så okunnig.

• Anonym

Känner samma sak och lägger till "dom" till listan

• TaSe

Fast enligt SAOL är det ok att använda mej, dej osv. Så varför inte?

• TaSe

Kanske är dags att inse en förändring i språket i stället för att idiot-förklara andra?

• Karin 748
    Bitchos skrev 2012-12-09 17:53:55 följande:
    Det är värre med folk som inte vet hur de ska använda de och dem. Ett ex: "dem var glada", vilket är helt fel. Om man inte har dyslexi så finns det ingen ursäkt att vara så okunnig.
    Håller med.

Stör mig inte alls på dej, sej och mej ex i fbkommentarer och dylikt. Men i media eller i mer formella sammanhang känns det frustrerande. 
  • Anonym
    Bitchos skrev 2012-12-09 17:53:55 följande:
    Att man kan använda de/dem felaktigt kan jag förstå. Man lär sig inte det i skolan längre (Jag är 22). Jag fick aldrig lära mig att använda de/dem utan fick lära mig det själv under de senare åren. 

Alla lärare tyckte att det vart acceptabelt att använda sig av dom. Men jag kan inte tänka mig att dagens lärare tycker sej / dej är acceptabelt.
  • Anonym

Dej / sej är talspråk och är acceptabelt att skriva om man skriver dialog, inte annars.

Det heter "dessa ord", inte "dessa orden".

Ni med stor bokstav hänvisar till en person som är för fin för att tituleras "du". Det är fel med stor bokstav på "ni" om man vänder sig till flera - vilket du gör.

Så jag undrar: Inser du ironin i att kritisera andra för dålig svenska, med hjälp av en post som innehåller två språkliga fel? Du skriver visserligen att du inte kan perfekt svenska - men varför då kritisera andra?

• Dracarys
    Anonym skrev 2012-12-09 17:57:34 följande:
    Att man kan använda de/dem felaktigt kan jag förstå. Man lär sig inte det i skolan längre (Jag är 22). Jag fick aldrig lära mig att använda de/dem utan fick lära mig det själv under de senare åren. 

Alla lärare tyckte att det vart acceptabelt att använda sig av dom. Men jag kan inte tänka mig att dagens lärare tycker sej / dej är acceptabelt.
    JO, man lär sig skillnaden på de/dem i skolan fortfarande. Vanligen på mellanstadiet.
  • Anonym (+++++)

I dag är det så att de får lära sig både och i skolan, vad jag förstått. Båd sig och dig och sej och dej. Jag tycker inte heller det ser bra ut. Som jag förstått det försökte de gå över till att skriva sej och dej coh började lära ut det. Men det satt alltför fast hos en del, ¨så det kommer att ta ett tag.
    Om man får lära sig att skriva sej och dej - så är man inte dum. Då får du klaga hos de som "bestämmer".

• Anonym

Varför skriver du "ni" med stor bokstav, TS?

Svar på tråden "dej" och "sej" - är folk korkade eller med vilje?