• Anonym (Den nya)

Har fått arbete på förskola, vad behöver jag införskaffa mig i kläd- och skoväg?

Börjar mitt nya jobb i januari som förskollärare. Är nyexad då och har endast haft praktik på förskola och då använde jag mina vanliga ytterkläder som jag har hemma.
    Nu funderar jag dock på vad jag behöver införskaffa i kläd- och skoväg nu när jag ska jobba på förskola?
    Ni som har erfarenhet, har ni ett set med jacka och byxa som ni har på förskolan när ni är ute med barnen? Menar termobyxor och vinterjacka nu. Vi får ett uteset med jacka och byxa betalt från kommunen men det är tunna och fungerar som regnkläder. Skor har de dragit in på så det får vi stå för själva också men jag vet inte riktigt vad jag ska satsa på. Vore tacksam för tips på vad jag behöver fixa innan jag börjar.

• Svar på tråden Har fått arbete på förskola, vad behöver jag införskaffa mig i kläd- och skoväg?
  • Callan

Det beror väl lite på vilken förskola, men hos oss är de ute länge varje dag så länge det inte är snorkallt.
    Ungarna har ju bra kläder och rör sig hela tiden, men det är värre för de vuxna som mer står stilla.

Så ett ordentligt termoset skulle jag skaffa och lite större vandrarkängor som man kan ha extra sockor i.
    Och så vettigt med lager på lager att ha under så du kan anpassa hur varm du behöver vara.

Och sen bra stövlar till våren då.

Grattis till tjänsten! 
    Lycka till! 

• Lufsan

Jag köper mina tofflor på Jobi www.jobi.se/arbetsskor/jobi-sandal-svart.html
    Dessa skor är perfekta!

Termobyxor är ett måste i det här vädret, du kommer frysa ihjäl annars. När det gäller jacka skulle jag använda min vanliga vinterjacka.
    Fodrade varma skor med gummi längst ner. Man brukar kunna hitta sådana billiga.
    Typ sådana här: www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx
    Men jag hittade dom mycket billigare, inte med samma kvalité men ska man bara ha dem på jobbet spelar det ingen roll. 

Vad gäller kläder i verksamheten vill jag tipsa om bekväma tåliga kläder. Om du ska jobba med de minsta barnen behöver du kläder du kan tvätta ofta och som det inte gör någon om de blir fläckiga av färg eller nersnorade med mera.

Lycka till! 

En dag i sänder.
  • Mimmi85

Jag köpte ett par svarta typ termobyxor med dragkedja på sidorna för 399 kr på stadium. De har funkat bra och jag är ute mycket med barnen. Skor skulle jg satsa mycket på då man lätt fryser om fötterna när man är ute många timmar i sträck. Jag köpte ett par gortexskor på eco för 999 kr som är jätte sköna och jag använder som på fritiden också. Mössa p vantar har jag köpt billigt men varma är dom. Jackan får vi på jobbet. Skönt med en jacka som inte sitter åt för mycket.

• Mellanmjölkens land

Jobbar visserligen inte på förskola men skulle vilja tipsa om Salomins vinterkängor. Jag köpte ett par förra året som är både varma, lätta och vattentäta. Älskar dem!

Annars skulle jag satsa på ett par bekväma termobyxor och en varm jacka av sportmodell. Kolla på outlets om du bor i närheten av nått sånt. Bra kläder till lite mer inte-fått-första-lönen-än-priser

• Anonym (Den nya)

Ja självklart ska jag ha termobyxor Är en utemänniska så jag har det redan här hemma. Det jag tänkte var om jag skulle ha ett par byxor och en jacka hänga på förskolan som jag har när vi är ute där? Känns som om det blir meckigt att släpa med sig termobyxorna hem varje dag för att ta tillbaka nästa dag. Och min vanliga vinterjacka är en lite längre modell så jag vet inte om den passar så bra till att ha ute med barnen. Jag står sällan och tittar på barnen utan är med och far runt i snön. Hmm, får fundera på det där med jackan.
    Ska kolla in lite olika skor med gummi längst ner. Min minsta son har Eskimo i år och han är hur varm som helst om foten så jag ska nog kolla dessa i vuxenstorlek.
    Tåliga kläder har jag redan då jag är en friluftsmänniska som inte så gärna är så "snofsigt och snyggt" klädd Inneskor har jag också redan. Jag ska arbeta med barn i åldern 3-5 år, ska bli så himla roligt

• Anonym

Dubbla vantar säger jag bara:). Ett par fingervantar i fleece med ett par tumvantar i nappa från Race Marine har jag. Perfekt när man ska hjälpa de små. Tar bara av tumvantarna så slipper man frysa.

• luloli

Det enklaste är om du har en uppsättning ytterkläder på förskolan, blir som du skriver meckigt att släpa dem fram och tillbaka hela tiden.

Jag använder GoreTex kängor, de tycker jag är toppen, i både slask och många minus.

Jag promenerar till jobbet och går i dem till och från varje dag, på så sätt har jag dem hemma varje helg eller eftermiddag som jag och familjen ska ut i pulkabacken

Förskollärare sedan 11 år...
  • Anonym (Den nya)
    Anonym skrev 2012-12-09 19:35:48 följande:
    Dubbla vantar säger jag bara:). Ett par fingervantar i fleece med ett par tumvantar i nappa från Race Marine har jag. Perfekt när man ska hjälpa de små. Tar bara av tumvantarna så slipper man frysa.
    Det ska jag lägga på minnet Får nog ta och skriva en lista och ta en tur i mellandagarna och shoppa lite

• Anonym (Den nya)
    luloli skrev 2012-12-09 19:38:41 följande:
    Det enklaste är om du har en uppsättning ytterkläder på förskolan, blir som du skriver meckigt att släpa dem fram och tillbaka hela tiden.

Jag använder GoreTex kängor, de tycker jag är toppen, i både slask och många minus.
    Jag promenerar till jobbet och går i dem till och från varje dag, på så sätt har jag dem hemma varje helg eller eftermiddag som jag och familjen ska ut i pulkabacken
    Gore-tex kängor har jag funderat på, ska kolla i mellandagarna om jag hittar några. Jag har gångavstånd till förskolan så jag kommer gå till och från jobbet de flesta dagarna. De skorna är kanske inte heller lika klumpiga som de med gummi längst ner? Får kolla in lite olika par och prova vad som känns bäst
    Men blir nog ett set med vinterkläder som hänger på förskolan
  • Anonym

Jag har ett par Viking goretex som man bara stoppar ner foten i dvs utan snörning och dragkedja. De är jättepraktiska, varma och lätta. De står alltid på jobbet liksom termobyxor, vinterjacka, vantar, mössa, fleecetröja, termostrumpor osvosvosvosv :). Jag har även alltid minst en uppsättning innekläder extra. Det har hänt ett otal ggr att man fått kräk, bajs o kiss på sig o då är det ju skönt att ha något att byta med

• Lufsan
    Anonym (Den nya) skrev 2012-12-09 19:20:05 följande:
    Ja självklart ska jag ha termobyxor Är en utemänniska så jag har det redan här hemma. Det jag tänkte var om jag skulle ha ett par byxor och en jacka hänga på förskolan som jag har när vi är ute där? Känns som om det blir meckigt att släpa med sig termobyxorna hem varje dag för att ta tillbaka nästa dag. Och min vanliga vinterjacka är en lite längre modell så jag vet inte om den passar så bra till att ha ute med barnen. Jag står sällan och tittar på barnen utan är med och far runt i snön. Hmm, får fundera på det där med jackan.
    Ska kolla in lite olika skor med gummi längst ner. Min minsta son har Eskimo i år och han är hur varm som helst om foten så jag ska nog kolla dessa i vuxenstorlek.
    Tåliga kläder har jag redan då jag är en friluftsmänniska som inte så gärna är så "snofsigt och snyggt" klädd Inneskor har jag också redan. Jag ska arbeta med barn i åldern 3-5 år, ska bli så himla roligt
    Ja, du bör ha en uppsättning till jobbet. Det är jättekrångligt att ta med sig grejerna fram och tillbaka hela tiden. En jacka som går ner över rumpan är bra. Och termobrallor som har hänglsen och går upp en bit på magen. 

Grattis till jobbet! 
    En dag i sänder.
  • hannis

Måste tipsa om Muck boots. Modellen jag har heter arctic och håller värmen ner till -30 även när man står still. Dessutom är de helt vattentäta så de fungerar på höst och vår med förutom under den svinkalla vintern. Världens mest allsidiga stövel!

• Anonym (Den nya)
    Anonym skrev 2012-12-09 19:59:25 följande:
    Jag har ett par Viking goretex som man bara stoppar ner foten i dvs utan snörning och dragkedja. De är jättepraktiska, varma och lätta. De står alltid på jobbet liksom termobyxor, vinterjacka, vantar, mössa, fleecetröja, termostrumpor osvosvosvosv :). Jag har även alltid minst en uppsättning innekläder extra. Det har hänt ett otal ggr att man fått kräk, bajs o kiss på sig o då är det ju skönt att ha något att byta med
    Lufsan skrev 2012-12-09 20:25:18 följande:
    Ja, du bör ha en uppsättning till jobbet. Det är jättekrångligt att ta med sig grejerna fram och tillbaka hela tiden. En jacka som går ner över rumpan är bra. Och termobrallor som har hänglsen och går upp en bit på magen. 

Grattis till jobbet! 

Men då har jag tänkt rätt då Det blir en extra uppsättning ytterkläder på jobbet med fleecetröja, sockor, vantar etc. Extra uppsättning innekläder var ett bra tips, det ska jag komma ihåg
    hannis skrev 2012-12-09 20:42:55 följande:
    Måste tipsa om Muck boots. Modellen jag har heter arctic och håller värmen ner till -30 även när man står still. Dessutom är de helt vattentäta så de fungerar på höst och vår med förutom under den svinkalla vintern. Världens mest allsidiga stövel!
    Ska kolla in dem. Tack för tipset

• elyse

Jag har skidbyxor och en parkas, både köpta på Stadium på förskolan. Bra kängor, typ Graninge, och bra inneskor. Alltid ett ombyte på jobbet eftersom man aldrig kan veta vad man kan få på kläderna (mat, mjölk, färg, snor, spya...).  

• Anonym

Jag vill tipsa dig och alla andra om sidenkläder.

Jag har underställ och strumpor i siden (vet inte om man får tipsa om sidor, men sidenselma.se har jag köpt mitt ifrån då jag inte har någon butik i närheten som säljer sånt)  och de är underbara. Håller värmen jättebra även då det varit -18grader ute nu.
    Tårna blir endast liiiiite liiiite kalla, men ingenting emot mina fötter i sockor bara. (vanliga strumpor i bomull är inte bra att ha på sig då det är kallt ute)  
    Nej så siden och ull är jättebra :) Och sen älskar jag fleece också.  
    Har fleecebyxor som jag har haft under mina tunna överdragsbyxor och de har fungerat att ha på sig upp till -7 ungefär.  

Och grattis till jobbet :) 

• elyse

Nästan alla på mitt jobb har köpt strumpbyxor med fleecefoder på Åhléns. ::tips:: De är jättebra!

• Snultan

Satsa på ett par riktigt grova vinterkängor. Lägger ner en extra slant på. Bekväma och varma. Går inte bara på utseende.

• Anonym (Den nya)

Åh, vilka bra tips Mera

Svar på tråden Har fått arbete på förskola, vad behöver jag införskaffa mig i kläd- och skoväg?