Heja dig!
Du har ju redan börjat med det viktigaste steget: att bli medveten!
Gick själv upp 15 kg häromåret pga cancerbehandling och oj vad osexig man känner sig! Så jag fattar vad du menar. Jag tyckte att det var uppmuntrande att gå med i en bantningstråd här på FL. Men har du råd så kan ju Viktväktarna el. likn. vara bra - att ha sällskap hjälper så mycket! På VV får man ju träffa folk öga mot öga.
Jag försökte äta protein och kapa kolhydraterna. I riktig LCHF skall man ju äta fett också, men jag tyckte att det vara att gå lite väl långt. Frukosten är oftast den största socker- och kolhydratbomben, ändrar man den är mycket vunnet. (Jag steker en skiva fläskkarré och äter med sallad till frukost. Man är mätt länge och tar inte till choklad framåt elvasnåret.)
En kompis och jag bestämde att vi skulle ägna minst 15 min åt utseendet varje dag. Vi är båda sådana som inte fiffar oss så mycket. Jag ställer en klocka och kör. På en vecka hinner man tex fotbada, djuprengöra ansiktet, skrubba hela sig, hårinpackning,snabbmanikyr en hand per dag och slutligen måla tånaglarna.
Nästa vecka kan man gå igenom sin garderob i 15-min segment, se vad man är snygg i, titta på nätet i 15 min och planera vad man skall köpa när man har pengarna, osv
Eftersom jag inte är så intresserad och ärligt talat tycker att det är lite jobbigt så är 15 min ungefär vad jag orkar med. Tänker jag på hela "projektet skönhet" så blir jag helt matt, men bryts det ner i 15-minutersbitar så känns det görbart. Och det blir resultat efter ett ganska kort tag!