• Banina12

Hur i H*lvete får jag min bebis att sova på natten?

Alltså jag blir tossig!
    Nu sitter jag här på en pilates boll med min 6 veckors bebis i en bärsjal på bröstet som många, många nätter tidigare. 

Varför?
    jo för att om man inte studsar gungar vaggar osv med henne i famnen så sover hon inte, iaf inte under natten, och då kommer hon ändå inte in i djupsömnen, hon vaknar så fort man slutar eller sätter ner henne.. 
    På dagen kan hon sova riktigt tungt flera timmar i sträck så de verkar som att min bebis har fått sin dygnsrytm helt galet.. 

Ont verkar hon inte heller ha då de mest är ett gnälligt skrik hon tjuter ut, inte det där hjärtskärande skriket hon hade när hon hade magknip (vilket vi blev av med tack vare Sempers magdroppar)

Bebis pappa är i Norge och jobbar så jag är ensam, slutkörd och bryter ihop varenda natt  
    Så nu är jag desperat efter tips som hjälper mig att vända bebis dygnsrytm rätt..  

• Svar på tråden Hur i H*lvete får jag min bebis att sova på natten?
  • The Fugly

Har du möjlighet  att sova på dagen när hon sover? Så små bebisar är svåra att styra, tyvärr.

Ever stop to think, and forget to start again?
  • Takex

Jag hade vänt mitt dygn med henne. När man har en bebis så gäller inga regler om att man måste vara vaken på dagen. Sov på dagen med henne så du orkar med nätterna, hon är väl inte trött och då är det klart att hon inte vill ligga och sova.

Annars fungerar white noise box appen skitbra på min son om han råkat vara vaken lite för länge och är lite övertrött och bara ligger och ålar och har sig.

• hannis

Du kan nog inte styra henne så här tidigt utan får anpassa ditt liv efter henne. Har hon någon längre sovperiod någon annan tid på dygnet? Kan du sova då i stället? Ammar du till sömns? I så fall kan du liggamma?

• tundra

För att sakta börja styra upp dygnsrytmen så kan du ta ut bebis korta stunder i dagsljuset. Vet att det är lite fel årstid men det är ngt som bevisat hjälper för att få bebisar ställa om den inre klockan.

Gå ut en sväng när det blir ljust, mitt på dan och innan solnedgång. Drygt men effektivt.

• morminmor

En så liten bebis vill ha närhet o har inte rutiner för sömn , man får anpassa sig efter bebisen helt enkelt , sova när bebis sover o det är oftast inte på natten i den åldern tyvärr ! Det går inte att styra sömnen i så tidig ålder !

• fantasyforever

Om jag var du skulle jag ha bebisen vaken så länge som möjligt på dagen, väcka om passen blir längre än max tre timmar. Och så skulle jag se till att ha ljust och stojjigt på dagen och ordentligt mörkt på natten. Testa att vira in bebisen i en filt, ofta viftar de så mycket på armarna så det blir svårt att komma till ro. Vill du samsova så lägg dig tätt intill och ha det svart efter att du görsäkrat dig om att bebisen är mätt och torr. Lite gråt skadar inte, det viktiga är ju att du finns intill! Till slut kommer bebis förstå att natt är natt.. det är jobbigt men bit ihop det vänder. Se till att befästa en nattrutin som du håller sen det hjälper mycket! Tvärt emot vad andra säger så går det att styra bebisar! Been there done that. Tar bebis tutte? Det är ju en stark fördel om man ska få dem att sova utan att vagga.

• hellokill3r
    fantasyforever skrev 2012-12-10 07:22:56 följande:
    Om jag var du skulle jag ha bebisen vaken så länge som möjligt på dagen, väcka om passen blir längre än max tre timmar. Och så skulle jag se till att ha ljust och stojjigt på dagen och ordentligt mörkt på natten. Testa att vira in bebisen i en filt, ofta viftar de så mycket på armarna så det blir svårt att komma till ro. Vill du samsova så lägg dig tätt intill och ha det svart efter att du görsäkrat dig om att bebisen är mätt och torr. Lite gråt skadar inte, det viktiga är ju att du finns intill! Till slut kommer bebis förstå att natt är natt.. det är jobbigt men bit ihop det vänder. Se till att befästa en nattrutin som du håller sen det hjälper mycket! Tvärt emot vad andra säger så går det att styra bebisar! Been there done that. Tar bebis tutte? Det är ju en stark fördel om man ska få dem att sova utan att vagga.

Man kan göra små saker ja, men man ska inte hålla på och väcka så små bebisar. Man kan "peka dom i rätt riktning" genom att vara aktiv och ha det stimmigt på dagen och ha det tråkigt och nedsläckt hela nätterna, men hålla på och väcka upp barn som är i en ålder då de behöver all sömn de tar för hjärnans utveckling känns bara dumt!

När de 1,5 månad kan de tycka det är läskigt att det är knäpptyst, slå på en radio typ pratradio lite lågmält så man bara hör ett litet bakrundsljud, och köp sova-tassar till sängen, det är en typ av tassar som gör att sängen blir som en vagga, eftersom de gillar att vara i rörelse, så kan du bara vagga med handen istället för att sitta och skumpa. Lycka till TS.
  • fantasyforever

Poängen är väl att lära dem att på natten är det tyst och stilla. Jag förstår inte att det sticker i ögonen så oerhört då man väljer att göra på sitt sätt. Det är väl upp till ts att anamma det tips hon vill eller hur. Och jo du kan visst styra en bebis och du kan visst väcka en bebis det är inte så att den blir varken sjuk eller otrygg av det. Men det propageras så mycket för hur man inte ska göra så ingen vågar ju testa. Jag har haft rutiner och styrt alla mina barn och dom har alla sovit bra och vuxit upp som trygga barn. Så vilken skada har då gjort? Ingen! Jag tycker att man ska sluta och klanka ner på varandras tips i trådarna, vi är individer och gör alla på det sätt som passar oss bäst och alla sätt är bra och jag är helt övertygad om att mitt rutinstyrda barn är precis lika välmående som alla dom som inga rutiner har. Så låt nu ts avgöra själv vad som är bra resp dåligt för just hennes barn!

• Krösamos

Brukar barnet somna i vagnen kanske du kan ta en nattpromenad tills hon somnar? Själv har jag haft min 3mån sovande i en hängmatta sedan vi kom hem från neo, viket han tycker mycket om. När han var mindre såg jag till att riktigt bädda om honom så att han skulle känna sig kramad sedan var det bara att gunga hängmattan tills han somnade, av utmattning om inte annat. De tog kanske en vecka av nattvaggning sedan lärda han sig.
    lycka till!!!

Svar på tråden Hur i H*lvete får jag min bebis att sova på natten?